40 milions d'euros. Aquesta és la quantitat que s'estalviarà Ferrovial si finalment trasllada la seva seu social als Països Baixos, tal com van informar ahir durant la presentació dels resultats anuals de la companyia. La constructora va expressar les seves intencions de traslladar-se al país neerlandès, ja que creuen que la seva estada allà pot venir bé de cara a l'enfortiment de la marca al mercat internacional. L'empresa va explicar que el consell d'administració proposarà la fusió de la matriu amb Ferrovial International, companyia que té el 86% dels actius de la firma espanyola. En cas de donar-se l'esmentada fusió, Ferrovial traslladarà el seu domicili fiscal d'Espanya als Països Baixos.

Malgrat que la companyia insisteix que el trasllat als Països Baixos porta amb si una potenciació de la marca a nivell internacional i apropa a Ferrovial a saltar al mercat de valors dels Estats Units, la mudança al país neerlandès té amb si un 'avantatge' fiscal. I és que, segons una anàlisi de Banc Sabadell, l'empresa liderada per Rafael del Pino es podria estalviar fins a 40 milions d'euros anuals amb el canvi de domicili fiscal. Això es deu que les condicions fiscals dels Països Baixos són més favorables que les d'Espanya, encara que això també tindria un impacte en la cotització borsària, tal com explica l'anàlisi.

Ferrovial busca potenciar la seva marca de cara al mercat internacional

La constructora insisteix que el salt als Països Baixos no busca una menor pressió fiscal, sinó una visibilitat més gran al mercat internacional, sobretot als Estats Units, una de les àrees geogràfiques més importants per al negoci de la firma espanyola. Encara això, el possible salt a la nació amb capital a Amsterdam podria portar un benefici fiscal que, de seguir a Espanya, no tindria.

Malgrat això, l'hipotètic trasllat de la seu social als Països Baixos, a més de la cotització al mercat neerlandès (en paral·lel amb l'IBEX 35) té amb si unes despeses implícites d'uns 20 milions d'euros, tal com assenyala l'anàlisi de Banc Sabadell. A més d'això, i arran de l'estalvi dels 40 milions d'euros que Ferrovial tindria, aquests tindrien un impacte molt limitat en els comptes de la constructora. I és que, malgrat que l'empresa nacional no ha viscut el seu any més pròsper (ha rebaixat els seus guanys en un 84% el 2022), sí que té una facturació de 7.551 milions d'euros i un resultat operatiu de 728 milions d'euros.

Els dividends filials no tenen impostos als Països Baixos

El motiu pel qual Ferrovial podria estalviar-se l'esmentada quantitat està que els dividends filials estan exempts d'impostos, mentre que al país ibèric la bonificació es limita al 95%. I és que, quan la constructora nacional reparteix la retribució a l'accionista en concepte de dividend, aquesta s'embutxaca una part proporcional a la seva participació en el capital. Per exemple, el passat curs va rebre 475 milions d'euros per aquest concepte, encara que normalment rep entorn de 750 milions d'euros.

Sigui com fos i comptant que l'empresa presidida per Rafael del Pino podria estalviar-se entre 35 milions i 40 milions per la menor pressió fiscal dels Països Baixos, la constructora busca una potenciació més gran de la marca i, sobretot, calar més profund als Estats Units, país de residència del 93% dels accionistes internacionals que figuren en el capital de la constructora.

Tal com figura en la Comissió Nacional del Mercat de Valors, Rafael del Pino, màxim mandatari de la companyia, té el 20,4% del capital de Ferrovial; el segueix María del Pino (8,2%); el fons britànic TCI, controlat pel magnat Chris Hohn, que té el 6,4% de l'empresa espanyola; Leopoldo del Pino (4,1%); i després d'ell, els fons d'inversió BlackRock (3,18%) i Lazard (3%). Malgrat això, el 67% del capital està en mans de minoritaris i és susceptible de lliure negociació en borsa.

El Govern espanyol no està content amb la possible sortida de Ferrovial

Cal veure si la companyia finalment fa les maletes i es marca els Països Baixos. Malgrat que Ferrovial ha insistit que Espanya continuarà sent la font de talent més gran de l'empresa i mantindran totes les seves inversions, la notícia no ha acabat d'agradar-li al Govern d'Espanya. Aquest matí, Luis Planas, ministre d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Medi Ambient, i María Jesús Montero, ministra d'Hisenda, ha mostrat la seva lamentació davant de la notícia de Ferrovial, però han recalcat que Espanya continua sent un dels punts fort per als inversors estrangers. A més, Montero ha recalcat que "les condicions jurídiques, econòmiques i d'estabilitat són important".

Més crítica ha estat Nadia Calviño, ministra d'Economia, qui ha expressat el seu "rebuig" per l'"errònia" decisió de traslladar la seu de l'empresa als Països Baixos. Per a la vicepresidenta primera de l'Executiu, la decisió de Ferrovial "va en contra de l'interès i la imatge d'Espanya". Per a Calviño, Ferrovial "li deu tot al país".