L'exposició del certamen World Press Photo 2018 comença la seva gira internacional a Barcelona, que l'ha de portar a més de 100 països, amb una exposició que pretèn ser, en paraules del director del CCCB Vicenç Villatoro, l'agenda del present en un any marcat per la llibertat i la veritat, i en el qual la llibertat d'expressió, medi natural del fotoperiodisme, ha estat més amenaçada que mai. La directora de la Fundació Photographic Social Vision, Silvia Omedes, que fa possible un any més l'exposició a Barcelona -amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell, ha posat en valor el contingut d'una exposició que sota el lema "Veure i entendre el món" vol oferir interpretacions del món i dels fets més destacats ocorreguts l'any anterior.

Tal com ha destacat Babette Warendorf, comissària de la  World Press Photo Foundation, la mostra recull els treball guanyadors d'un total de 73.0044 imatges presentades per 4.548 fotògrafs de 125 països diferents, que han resultat premiats en les diferents categories, que en aquesta edició inclouen la novetat de Medi Ambient. Els premiats representen un total de 42 professionals de 22 països diferents, 27 d'ells premiats per primera vegada al World Press. L'assignatura pendent, no obstant, és la diversitat: Del total dels participants només un 16% són fotògrafes -un punt més que l'any passat- i continents com Àfrica o Amèrica del Sud només representen un 2 i un 6%.

La fotografia a l'Amèrica Llatina, protagonista

La presentació ha comptat amb l'assistència del fotògraf veneçolà establert a Mèxic Ronaldo Schemidt, membre de l'Agencia France-Presse, i autor de “Venezuela crisis”, la fotografia guanyadora de la World Press Photo de l'Any. La imatge guardonada recull el moment en que el jove José Víctor Salazar fuig en flames provocades per l'explosió del dipòsit d'una motocicleta de la policia, durant les massives manifestacions a Caracas contra el president Nicolás Maduro.

Schemidt ha explicat que, mentre cobria la protesta, va seguir el grup de manifestacions que havia pres la moto, perquè sabia que passaria alguna cosa, però que en menys de 14 segons va esdevenir tot. Llavors es va posar a disparar i va poder fer la imatge. Tal com a confessat el fotògraf, després de tornar de Veneçuela va contactar amb la família del jove manifestant, que es recupera i continua rebent tractament per les seqüeles de les cremades de primer i segon grau que va patir, i a través d'ells ha sabut que, fins ara, no ha volgut tornar a veure la imatge que l'ha fet tristament cèlebre.

052 Javier Arcenillas Luz

Fotografia de la sèrie Latidoamerica, tercer premi en la categoria d'Històries a llarg termini/ Javier Arcenillas

Schemidt ha recordat durant la presentació de la mostra les dures condicions de treball dels periodistes en els conflictes de Llatinoamèrica, especialment a Mèxic, on treballa per l'agència francesa de notícies, i a Veneçuela, on va prendre la imatge que l'ha fet mereixedor del premi. Precisament, un dels dos espanyols premiats, Javier Arcenillas també ha estat reconegut per un treball sobre el continent americà, Latidoamerica, en la categoria de treballs de llarga durada. En aquest projecte, que l'ha ocupat més de 9 anys i que es pot veure a l'exposició, el fotògraf recull el drama de la violència a Centre Amèrica.

En el recull informatiu i reflexiu sobre l'any anterior que suposa la World Press Photo, el drama del rohingyas, les guerres a Orient Mitjà i la violència terrorista són alguns dels temes protagonistes de la mostra, que també inclou treballs sobre societat, natura o medi ambient. 

Una fita destacada al calendari

L'exposició, que en l'edició anterior va ser visitada per més de 50.000 persones, es complementa amb activitats programades, com visites guiades -que enguany s'incrementen amb visites programades per escolars, públic general i empreses- i activitats als diferents districtes de Barcelona. "Es tracta d'alguna cosa més que penjar unes fotografies a les parets" ha subratllat Omedes, que, tal i com vam ressenyar en una entrevista, ha estat en aquesta a la "cuina" del premi com a secretària del jurat. una oportunitat que ha destacat que li servit per conèixer millor el concurs i, de cara al futur, reforçar les candidatures dels fotògrafs del país en properes edicions.