La temporada 2019-2020 de l’Associació Amics de l’Òpera de Sabadell inclourà tres títols del gran repertori italià del segle XIX.  La Traviata de Verdi, es representarà arreu del territori fins a tretze vegades entre el febrer i el març de 2020, mentre Macbeth del mateix compositor ho farà nou vegades entre abril i maig. El dia 23 d’octubre, La cenerentola de Rossini inaugurarà el curs encapçalant la 37ena temporada i pujarà a l’escenari per tercera vegada en la història de l’entitat. Serà acollida en vuit ocasions més les dues de l’Escola d’Òpera: una gratuïta el dijous 24 d’octubre i una altra a preus populars (15€) dos dies després. Com és habitual les produccions s’estrenaran a Sabadell, on s’oferiran tres funcions, i després circularan per diverses poblacions de Catalunya dins el cicle Òpera a Catalunya que enguany assolirà les 32 edicions i visitarà gairebé una desena de teatres més el Kursaal de Manresa, La Llotja de Lleida, el Teatre Fortuny de Reus, el Teatre Municipal de Girona o el Teatre Auditori de Sant Cugat.

L’aposta seguirà encapçalada per la producció pròpia i el talent jove, principalment català –amb alguns sabadellencs habituals- i cantants sorgits de les diverses edicions de l’Escola d’Òpera. Noms habituals com Maite Alberola, Maribel Ortega, Albert Casals o Marc Pujol compartiran escenari amb artistes de la projecció internacional de Carol García, cantants de la ciutat com Joan García Gomà i Pau Armengol, i joves emergents com Carles Pachón. L’argentí Fernando Álvarez retornarà en el paper de Don Magnifico a La cenerentola. La mezzosoprano vallesana Carol García, que està desenvolupant una important carrera internacional, actuarà per primera vegada amb aquesta entitat protagonitzant el rol principal d’aquesta òpera buffa de Rossini. Uns altres debuts seran el de Toni Marsol com a Macbeth ampliant la introspecció en rols tràgics i seriosos com ja va dur a terme amb el Iago de l’ Otello verdià fa dues temporades i Núria Vila que cantarà la Violetta Valéry de La traviata, alternant-se amb Maite Alberola. Sens dubte és un premi a l’esforç i creixement artístic de les darreres temporades. A més, aquest títol s’oferirà en versió semiescenificada el 29 de febrer al Palau de la Música Catalana dins el cicle els Concerts Simfònics al Palau de l’Orquestra Simfònica del Vallès i sota la direcció del seu titular, Xavier Puig, que assumirà la tasca de dirigir la vessant musical del muntatge. La direcció escènica dels títols verdians anirà a càrrec de l’equip habitual Carles Ortiz i Jordi Galobart; mentre que Pau Monterde i Miquel Gorriz s’ocuparan l’obra rossiniana repetint la producció de la darrera ocasió i que, com comentava Monterde a la roda de premsa, “s’ha revisat per donar-hi un nou concepte”.

Arran de la defunció del vicepresident de l’entitat i espòs de Mirna Lacambra, Xavier Gondolbeu, el passat febrer, Jordi Torrents que va explicar el projecte d’aquesta temporada afirmant que “el futur del projecte està garantit i la projecció artística també”. Enguany, a més, s’ha recuperat l’edició de la revista amb tota la informació del cicle ampliant el tiratge fins a poder-la oferir a tot els abonats del cicle de Catalunya. Per la seva part, el regidor de cultura de l’Ajuntament de Sabadell, Carles de la Rosa, va lloar la tasca de l’AAOS com un “orgull màxim pel talent recollit que es palesa en projectes que consoliden la vitalitat cultural de la ciutat”. A més també va referir-se a l’Escola d’Opera com una iniciativa fonamental per a crear nous públics i sensibilitats gràcies a la Fundació Mirna Lacambra-Xavier Gondolbeu. Igualment la cap de l’Àrea de Difusió i Cooperació Artística del Departament de Cultura, Conxita Olivé, va recordar que el govern català va considerar “el cicle Òpera a Catalunya com un cicle cultural estratègic d’altíssima qualitat que democratitza l’accés a l’òpera al territori català i genera nous públics”. 

Els números són favorables

Amb un 15 % d’augment del públic, tot i dues funcions cancel·lades la temporada anterior, des de l’AAOS i l’OSV es manté l’expectativa de la bona acollida per aquesta temporada. En aquest sentit, el gerent de la Simfònica del Vallès, Òscar Lanuza, va destacar que les previsions per aquest curs eren optimistes i s’esperava assolir entre un 10  i 12% més de públic. Tot i els pressupostos prorrogats i l’actual situació política el suport de La Generalitat per aquest 2019 ha assolit la xifra de 582.000 euros. És a dir, uns 60.000 euros més que l’any anterior i aproximadament una tercera part del pressupost total de la temporada. Una xifra que, sumada al 32% de les aportacions dels teatres del circuit Òpera a Catalunya i el 30 % de la recaptació de la taquilla de Sabadell amb les aportacions dels socis i altres patrocinis, arrodonirà el pressupost fins al milió i mig d’euros. 

Cal recordar que l’ajuntament de la ciutat cedeix els espais i el personal tècnic i de sala. D’aquesta manera, els pressupost de l’entitat queda recuperat i establert en xifres parangonables a les anteriors a la crisi de 2008. A més, el 15% es destina a despeses d’estructura de l’entitat i el 85 % en producció i inversió artística. Com ha destacat el gerent de la Simfònica, Òscar Lanuza, aquesta eficient gestió ha permès eixugar el dèficit provocat per la llei de l’IVA promoguda per l’ex-ministre espanyol d’Hisenda Cristóbal Montoro. 

D’altra banda, aquesta temporada sembla que serà la que deixarà constituïda la Fundació Òpera Catalunya (FOC), que ha de potenciar la temporada operística arreu del país i incrementar el pressupost global per tal d’arrodonir el significatiu creixement artístic llaurat les darreres temporades.  Segons el mateix Lanuza, el futur del cicle està garantit i els seus estatuts podrien quedar signats abans de final d’any. La integraran l’Associació, l’OSV, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra, també amb seu a Sabadell; però restarà oberta a patrons públics i privats que s’hi vulguin sumar. Aquest nou organisme neix per consolidar les sinèrgies entre l’AAOS i l’OSV, involucrar institucions i finançament privat i crear estructures més grans i sòlides. 

Imatge principal: Muntantge de Falstaff de Verdi estrenat pels Amics de l'Òpera de Sabadell al Teatre La Faràndula, l'octubre de 2018.

 

Turandot. Antoni Bofill. Gran Teatre del Liceu
Gran Teatre del Liceu

La Turandot del futur

Gerard Guerra Ribó