L'any 1966 Toni Catany va prendre la primera fotografia a Maria del Mar Bonet, captivat per la bellesa d'aquella jove de tot just té 19 anys, que hi apareix amb un gatet a l'espatlla i encara porta trenes. El 66 també és l'any del seu debut musical a l'Ovella Negra del carrer de les Sitges de Barcelona. A partir d'aquella fotografia fundacional, el fotògraf de Llucmajor va retratar fins a la seva mort l'any 2013 a l'artista mallorquina, de qui es va convertir en un amic, un còmplice, un confident, establint una relació de simbiosi artística feta de passions compartides, i qui, a més, va modelar la imatge pública de la cantant en portades de disc, cartells, fotografia promocional, etc. Ara, el Palau Robert presenta l'exposició Maria del Mar Bonet als ulls de Toni Catany, comissariada per Antoni Garau i Pep Dengra i organitzada per la Direcció General de Difusió de la Generalitat i la Fundació Toni Catany, i que recupera l'exposició que ja es va poder veure al Claustre de Sant Bonaventura de Llucmajor l'any 2018.

1966 Primera fotografia, feta a Palma©FTC

1966 Primera fotografia, feta a Palma ©FTC

La mirada enamorada de Catany en discos i retrats

Després d'aquella primera foto a Palma, Catany i Bonet es van retrobar a Barcelona, on tots dos s'havien traslladat per estudiar -Catany, Química. Bonet, Ceràmica- i on, abandonant les carreres que havien previst, l'un despuntaria com a fotògraf i l'altra aviat seguiria els passos del seu germà Joan Ramon, membre dels Setze Jutges, iniciaria en una carrera musical de més de 50 anys, en què fins a la seva mort Catany hi tindria un paper essencial. No només en el disseny la imatge pública de la cantant, amb portades i contraportades tan recordades com la del disc del 'Què volen aquesta gent', del 1968, el retrat doblement exposat del disc 'Maria del Mar Bonet, de 1970, o la imatge parcial del rostre de la cantant, a 'Alenar', del 1977, sinó també acompanyant-la en aquesta. La mateixa Maria del Mar Bonet, present a la inauguració de l'exposició, que va comptar ahir amb la presència del president de la Generalitat Quim Torra i la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat del govern balear, Pilar Costa, va recordar la seguretat absoluta que li donava el fotògraf a l'hora de retratar-la, on Catany trobava coses en Maria del Mar Bonet que ella mateixa desconeixia, i la manera com li va canviar la mirada vers la fotografia. Com un retrat que Catany va fer-li quan van anar al Santuari de la Mare de Déu de Gràcia, a Mallorca, que havia patit un greu incendi forestal i on la cantant hi va fer un recital solidari. "Em va retratar enmig de les cendres, amb aquell vent d'incendi que em feia volar els cabells i per això estic recollint-me'ls amb les mans. De tota manera, ell en va fer una foto esperançadora".Toni Catany 2007©Juan Miguel Morales

Toni Catany 2007 ©Juan Miguel Morales

Passions compartides

La complicitat entre els dos creadors, però, va més enllà de la del fotògraf i la seva model o mussa. En aquest cas, els dos creadors van establir una relació simbiòtica que va influir la feina de l'un i l'altre. Compartien la passió per la Mediterrània, "per buscar Mallorca a tot arreu" -com confessava Bonet- "fos al Marroc, Tunis o a Egipte, per la cultura popular de l'illa, per les rondalles i la poesia. En aquest sentit, Catany va fer descobrir a la seva amiga i còmplice l'obra de Bartomeu Rosselló-Pòrcel, que musicaria i que la faria entrar en contacte amb Salvador Espriu i Joan Miró, la va acompanyar i prendre testimoni gràfic del mític concert a l'Olympia de París, l'any 1975, o li va portar cassets de música cubana que van inspirar el darrer disc de la cantant, Ultramar, que Catany ja no va poder veure. 'Amorosa Guajira', troballa casual de la cantant al cançoner del pare Ginart, està dedicada a Catany. Les relacions entre un i altre, a més, també es poden resseguir amb objectes, com les floreres que feien la mare i la tia de Catany, que apareixen als altars profans del fotògraf i a la caràtula de 'Cançons de la nostra Mediterrània' de Bonet, o una pintura d'aquesta que dialoga amb les imatges de Catany. 

L'exposició que recull 180 obres -entre discos, cartells i fotografies- es podrà veure des d'avui 18 de juliol i fins el 17 de novembre al Palau Robert.

1970 Foto del disc Maria del Mar Bonet ©FTC

1970 Foto del disc Maria del Mar Bonet © FTC