Fa un any, amb la presentació de la temporada 2018-2019 per part del llavors director artístic del Teatre Lliure -i l'anunci de la seva renovació al capdavant de la prestigiosa institució artística- començava l'anomenat Cas Pasqual. Les acusacions de tracte vexatori i despòtic contra el director reusenc van donar lloc a un reguitzell de manifestos -a favor i en contra-, articles, declaracions -més o menys afortunades- que van desembocar en la dimissió de Pasqual. La crisi de la direcció del Lliure es va tancar amb la designació, després d'un concurs públic internacional, de Juan Carlos Martel Bayod com a nou director artístic del teatre. Ara, amb mig any de rodatge Martel Bayod ha volgut demostrar que la seva proposta de "refundació del Lliure" anava de veres.

La presentació a la premsa de la primera part de la temporada del Teatre Lliure 2019-2020 -a partir d'ara el Lliure funcionarà per semestres-, ha estat tota una declaració d'intensions amb la qual Martel Bayod ha volgut  deixar enrere el passat, amb voluntat explícita d'acostar-se d'una manera diferent als mitjans de comunicació -la gestió comunicativa va ser un dels factors que van agreujar la crisi del teatre- en una trobada pensada i reflexionada escenogràficament i discursiva, celebrada la sala d'assaig -"o sala d'escolta"- del teatre de Montjuïc. Integrants del seu equip, com l'adjunta a la direcció, Georgina Oliva, o els membres de la companyia La Ruta 40, han acompanyat Martel durant una presentació que ha volgut deixar enrere, també, l'estil comunicatiu del seu predecessor.

La & com a símbol d'una nova etapa

"No vull parlar de dades de taquilla o d'assistència, tot i que s'han de donar i ho faré, però vull parlar d'altres indicadors" ha assegurat Martel tot just prendre la paraula. Tot i oferir ràpidament les obligades xifres d'assistència i taquilla de la temporada anterior, Martel Bayod ha volgut presentar una nova etapa que vol ser un punt i a part en la història del Lliure, sota el símbol de la conjunció copulativa "&", amb una voluntat d'anar a més, partint d'unes arrels de 42 anys i un sòlid tronc -no exempt de problemes- del qual sorgeixen les sis branques sobre les quals s'estructura la temporada.

La voluntat de comptar noves branques, de recuperar un temps més humà, escoltar més, dialogar amb el present per construir un futur millor, d'aprendre de l'error, d'aproximar-se a la paritat i exercir l'autocrítica, així com de sumar-se a idees i iniciatives de la ciutat i d'arreu del món per tal d'aconseguir que el Lliure "sigui el teatre que la ciutat ha de tenir i no té", són els objectius ambiciosos fixats pel director per la nova programació. Una programació que, deixant enrere pràctiques anteriors, ha volgut despersonalitzar i presentar-la com un projecte col·lectiu de la nova direcció, de la qual forma part Oliva, de la companyia convidada a programar a l'Espai Lliure i del nou comitè de programació, que vetlla per l'ètica de la programació i que ha ajudat a seleccionar muntatges d'entre les més de 200 propostes rebudes -un increment notable tal com ha assenyalat. El resultat és, com ha reconegut, una proposta arriscada que provocar una fuita de públic, però amb la qual vol arribar a nous públics, mantenint els actuals.

La Calòrica. Pol Solsona

La Calòrica, una de les companyies joves convidades a la nova temporada del Lliure/Pol Solsona.

La nova programació començarà amb les activitats vinculades al Grec, que tindrà la col·laboració del Lliure acollint els espectacles de Blaï Mateu Trias i Camille Decourtye de Baró d'Evel, que presenten Falaise, la continuació de , l'espectacle de creació col·lectiva Càsting Giulietta, dirigit per Marc Artigau i el mateix Martel i protagonitzat per set dones de 86 anys, i Abans que es faci fosc, de Hattie Naylor, dirigit per Pep Pla i protagonitzat per Míriam Iscla. El Lliure també col·laborarà amb el Mira Digital Arts Festival, on Sote presentarà Sacred Horror in Design, amb Tarik Barri, Arash Bolouri i Sibiling, de Behrouz Pashahei i Colin Self. Els lligams amb l'Institut del Teatre es mantindran amb projectes que permetin professionalitzar-se a la companyia ITTeatre, que oferirà Flam, dirigit per Roger Bernat.

El Lliure vol recuperar els seus orígens obrint el teatre als joves

El nou Lliure de Martel Bayod vol recuperar els orígens d'un teatre fundat fa 42 anys per joves actors i directors que en el seu moment tenien una mitjana de 25 anys. "Si partim que la mitjana d'edat dels fundadors era 25 anys, ens hem de preguntar quan pot sobreviure una cultura sense l'aportació d'alguna cosa nova? Què pot passar si la joventut no és capaç d'oferir sorpreses?" ha assegurat Martel. En aquest sentit, el Lliure acollirà companyies com Col·lectiu VVAA, que pujarà a l'escenari del carrer Montseny, This is Real Love -que ja es va poder veure a la Beckett-, La Calòrica, una companyia que ja té deu anys i que encara no ha muntat mai cap espectacle en una sala pública, i que celebrarà l'aniversari amb la recuperació de de Feísima enfermad y muy triste muerte de la reina Isabel I, el seu primer espectacle, i Artefactes musicals, amb el qual David Albet vol recuperar de l'esperit de Brossa i Mestres Cuadrenys o Carles Santos. 

Espai This is Real Love/Sala Beckett

This is real love/VVAA

La Ruta 40 serà la companyia convidada del Lliure, responsable de programar l'Espai Lliure de Montjuïc, "una gran resposnabilitat que els permetrà creixer com a companyia i que ens permetrà a tots aprendre tot programant", tal com ha assegurat Martel. La Ruta 40, fundada l'any 2011 i formada per Alberto Díaz, Albert Prat, Sergi Torrecilla, Maria G. Rovelló i Xesca Salvà, aposta pel teatre de text i el teatre de creació, però sobretot, per la reflexió i el diàleg, i proposa els espectacles Tierras del Sud, d'Azkona&Tolosa, Wonderland, d'Alícia Gorina i la companyia Indi Gest, It don't worry me d'Atresbandes, Bertrand Lesca i Nasi Voutsas, i a més, recuperarà el seu espectacle Cubit, amb text de Josep Maria Miró, i estrenarà Reiseführer, una virtualització de l'experiència humana i turistització, de Ferran Dordal.

Dins d'aquest esperit d'obrir el Lliure als joves creadors, Martel ha donat a conèixer el nou programa de residències que portarà el nom de l'actriu Carlota Soldevila -actriu emblemàtica i fundadora del Lliure a qui es vol homenatjar en l'any del seu centenari- i que iniciaran Carla Rovira, com a artista resident, amb una proposta al voltant de la mort, Posaré el meu cor en una safacta, i el col·lectiu Mos Maiorum com a companyia residentm amb un projecte sobre la mobilització de les masses, Turba. El programa es completa amb les residències creatives d'intercanvi que es faran en col·laboració de la Hammana Artist House del Líban, que completen el projecte Herois anònims de Joan Aguiló i Catalina Inés i Aphrodites de la fotògrafa libanesa Myriam Boulos.

Internacionalització i "katharsis" o què és el teatre?

"Programem teatre de qualitat vingui d'on vingui" ha assegurat Martel presentant una de les sis branques del seu projecte, que inclourà tres muntatges internacionals amb primeres figures del teatre però fora de l'establishment, com la companyia holandesa Theater Arthemis, dirigida per Jetse Batelann, que presentarà The Story of the Story; l'artista belga Miet Warlop, que portarà a escena Mystery Magnet, amb producció d'Irene Wool vzw & CAMPO, i la companyia xilena La Re-Sentida, dirigda per Marco Layera, que oferirà Paisaje para no colorear, amb actrius adolescents, d'entre 13 i 15 anys. La voluntat d'aquests tres espectacles, tal com ha assenyalat Martel Bayod, és dirigir-se a un públic ampli i especialment als joves, també d'altres nacionalitats. Un compromís que també s'ha volgut posar de manifest amb l'adhesió a la carta 18/XXI del Théâtre de la Ville de París, que vol portar a terme projectes destinats a la generació ja nascuda al segle XXI.

Paisajes para no colorear. Nicolás Calderón

Paisajes para no colorear/Nicolás Calderón

Sota el nom de Katharsis, Georgina Oliva ha presentat un grup d'espectacles amb el qual el Lliure vol compartir amb el públic la redefinició del que és el teatre, partint de la defició aristotèlica de catarsi a través de la contemplació, de l'escolta, del reconeixement i el criteri, i que permetran conèixer el treball de Susanne Kennedy i Helena Eckert, Olivier de Sagazan, Sarah Vanhee, Julia Mariscal, Marc Villanueva Mir, Lolo&Sosaku, i el rap freestyle, portant al Lliure una autèntica "baralla de galls" entre rapers.

"El que surt car és no anar al teatre"

A banda dels espectacles teatrals més canònics, si és possible aquesta definició, la programació anunciada per Martel Bayod també inclou iniciatives com els cafès filosòfics, debats i diàlegs organitzats sota el nom Foyer/1 abans dels espectacles, l'Escola de pensament, un espai de reflexió dinamitzat per Marina Garcés i Albert Lladó, que al llarg de tota la temporada oferirà vuit sessions que intentaran construir ponts entre la filosofia el teatre, o els workshops internacionals, organitzats amb l'Acadèmia de Teatre de Noruega, la UPC, l'Institut del Teatre, l'ESMUC, l'Escola d'Hostaleria Hoffman i la Fundacio Arrels. A banda, sota el nom del Lliure del Futur, s'englobaran totes les activitats educatives. 

Amb tot plegat, juntament amb els nous horaris i preus, el nou equip vol que no hi hagi excusa per no anar al Lliure. De fet, com ha assegurat Martel, "el que surt car és no anar al Lliure". En aquest sentit, s'afegiran noves franges horàries a les funcions ja existents -n'hi haurà entre setmana a les 11h i 16h-  i les funcions s'avancen mitja hora. A partir de la nova temporada els espectacles, que fins ara començaven a les 20'30, començaran a les 20h.

Abans d'acomiadar la roda de premsa, Martel ha comunicat que Carlota Subirós, Raquel Cors, Gonzalo Cunill, Lara Díez, Carol Lopez, Julio Manrique o Juan Navarro seran alguns noms del segon semestre de la temporada 2019-2020, de la qual ha avançat també alguns espectacles, com La Bruixa de la tramuntana, de Marc Rosich a partir d'un conte de Miquel Berga, Poulette Crevette, de la companyia La Baleine Cargo, i la nova proposta d'El conde de Torrefiel.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat