Festival Primera Persona, codirigit per Kiko Amat i Miqui Otero, torna una vegada més al CCCB, convertit en una fira de varietats que, com si d'un parc d'atraccions es tractés, omplirà de literatura, pensament i música el teatre del centre cultural del Raval. Tot i les baixes d'última hora de Siri Hustvedt i Sally Rooney, el festival presenta un programa complet que s'allargarà durant divendres i dissabte. Us n'oferim un resum.

 

Antifeixista, una càpsula necessària

"No cal dir per què tenim una càpsula sobre Antifeixisme en els temps que corren, oi?" preguntava retòricament Kiko Amat durant la presentació a la premsa del festival. A partir del llibre Antifa. El manual antifascista de l'historiador i activista Mark Bray, en aquesta primera sessió l'autor, un dels fundador del moviment Occupy Wall Street, debatrà amb la politòloga Helena Castellà, amb l'historiador Carles Viñas i amb el fotoperiodista Jordi Borràs, sobre com funciona el feixisme i com lluitar-hi en contra.

Música i memòria

Nick Cohn, una llegenda del periodisme musical, pare del rock writing i cronista de la cultura urbana, tot un pioner que va influir en els The Who, va inspirar el guió de Fiebre del sábado noche i va escriure la seva primera novel·la, Market, als 18 anys, pujarà a l'escenari amb els seus 75 anys, al costat del DJ Kosmos, amb una performance basada en un text seu. 

Nik Cohn cccb primera persona

Nick Cohn

Un altre mite, en aquest cas de la música, el britànic Peter Hook, cofundador de Joy Division, presenta les seves memòries, marcades pel suïcidi del seu company de banda Ian Curtis i l'èxit de New Order, però, sobretot pel club The Haçienda, una de les catedrals de la música electrònica, impulsora del so Manchester, i amb la qual, paradoxalment, Hook va perdre grans quantitats de diners. "Si recordes el que va passar és que no hi eres" se sol dir sobre aquella època, però aquestes i altres històries formaran part de la conversa amb Agnès Marquès.

El feminisme rural de María Sánchez i les lectures de Julieta Venegas 

En contraposició de l'Espanya buida, la veterinària i escriptora María Sánchez parla de l'Espanya buidada i la seva cultura, de feminisme, ramaderia i món rural, que reivindica en llibres com Tierra de mujeres, una de les sorpreses literàries d'aquest any. Sánchez, a més, destaca com a poeta i coordina el projecte Las entrañas del texto, sobre el procés de creació. 

Maria Sánchez/Twitter

María Sánchez

Al costat de Sánchez, la cantant mexicana Julieta Venegas serà la protagonista de la nit de divendres amb un espectacle inèdit ideat expressament pel primera persona en que l'artista reflexiona sobre una de les coses que més li agrada fer: llegir. Pels organitzadors del Primera Persona, Venegas "no és la típica artista que es considera especial pel fet de llegir", sinó una lectora exigent i intuïtiva, que des de petita ha viscut la passió lectora. 

 

El dolor dibuixat

La bogeria, lluny del tòpic romàntic que pinta el malalt mental com un excèntric o un psicòpata, sinó com a testimoni en primera persona de dues creadores, Maria Manonelles -autora de Dormo molt- i Montse Batalla -que signa Manicomio- que han fet dels trastorns que han patit material de còmic, és un dels plats forts del segon dia del Primera Persona, que es completa amb la presència de la també escriptora i dibuixant Emil Ferris, que l'any 2001 va contraure el vitus del Nil Occidental, i en el procés de recuperació de la malaltia -que li va paralitzar mig cos- va crear Lo que más me gusta son los monstruos.

Manonelles Maria

Maria Manonelles

Més enllà del boxador trans

Com afirma Miqui Otero, sembla que vivim en la dictadura del tòpic i tot s'ha de resumir en una frase, i la que defineix el periodista Thomas Page McBee és que és el primer boxejador transsexual a combatre al Madison Square Garden. Però, més que això, McBee, autor d'Un hombre de verdad, serà al Primera Persona per parlar amb Use Lahoz sobre la seva infantesa -punt de partida habitual de les sessions del Primera Persona- quan la lectura de Frankenstein li va canviar la vida, els seus primers amors, les seves primeres lliçons i la seva exploració de conceptes com la violència i la identitat a partir del seu procés de canvi de sexe.

McBee Thomas Page Foto Amos Mac

Thomas Page McBee/Amos Mac

Mala Rodriguez com a colofó

La música tornarà a ser protagonista de la darrera sessió del festival, amb la presència del cantant de Suede Brett Anderson, una de les figures més reconegudes del Brit Pop, autor d'unes memòries titulades Mañanas negras como el carbón, que dialogarà amb el periodista cultural Xavi Sancho, i un colofó protagonitzat per la cantant sevillana Mala Rodríguez, icona del rap internacional que, per primera vegada, parlarà amb l'escriptora i especialista en flamenc Silvia Cruz sobre els seus orígens i la seva condició de dona, gitana i d'extracció social humil i els seus punts de vista rebels i apassionats sobre tot plegat, en una jornada plena de sorpreses que ja ha esgotat totes les entrades.

Mala Rodríguez  Foto Alberto Van Stokkum. CCCB primera persona

Mala Rodríguez/Alberto Van Stokkum