L’artista Enric Ansesa celebra enguany 50 anys de trajectòria com a artista. D’ençà que s’inaugurés la seva primera mostra a la Galerie Bürdeke de Zurich l’any 1972, Ansesa ha aconseguit convertir-se en un dels artistes més influents del nostre país. Per celebrar aquest aniversari la Fundació Vila Casas presenta l’exposició Persistències, és la segona mostra individual de l’artista a la fundació després que l’any 2009 es presentés l’exposició Rastres i Senyals als Espais Volart. El recorregut per aquests 50 anys de feina de l’artista gironí converteix Persistències en l’exposició individual més important mai dedicada a Ansesa. La mostra es podrà visitar al museu de Can Framis abans de desdoblar-se més endavant en altres propostes culturals a la ciutat de Girona.

Enric Ansesa va néixer l'any 1945 al barri gironí de Sant Daniel, en una època on el context cultural a la ciutat era diferent d'aquell que es vivia a Barcelona. Això va fer que la primera obra de l'artista pogués ser considerada postavantguardista tot i utilitzar elements pertanyents a moviments de les Segones Avantguardes com el Pop Art o l'Art Povera amb un clar contingut social. Les seves creus recorden per exemple a Malevich, Tàpies o Saura; mentre que les seves sutures evoquen l'obra de Fontana. L'artista no té cap mena de perjudici a l'hora d'utilitzar estils i llenguatges diferents.

ENRIC ANSESA. Constel˙laci¢   2018   118x120   Täcnica mixta sobre fusta

Enric Ansesa, Constel·lació

Les peces penjades a les parets de Can Framis són un clar exemple de la continuïtat estètica i de significat en el seu treball. La mostra, comissariada per Toni Álvarez de Arana, fuig del recorregut cronològic i historiogràfic de l'obra d'Ansesa per a presentar una anàlisi formal del seu treball. En paraules del mateix artista, "és com un electrocardiograma que explica la meva vida. S'hi mostren peces que no havia vist en molts anys fins a peces actuals". L'exposició s'organitza a partir dels 4 trets fonamentals de l'obra d'Ansesa: les cal·ligrafies, els punts, les creus i les sutures. L'artista creu important poder dominar la matèria delineant sempre la tela per controlar l'espai de treball. La seva pintura ordenada i llunyana al caos és un reflex de la seva forma de treballar. El color negre és una constant en les seves obres, un color neutre que, segons l'artista, elimina la perspectiva a les seves peces mitjançant la mancança de llum. El negre i la foscor representen per a Ansesa els orígens de l'energia i la creació.

"Les arts plàstiques són la suma de dues coses: el concepte i la capacitat de materialitzar el que algú pensa", explica l'artista. Tot el que es fa present en la seva obra té un significat específic. Les llistes que omplen moltes de les seves peces són, per exemple un record als que ja no hi són; i les divisions rectangulars que estructuren els llenços són els seus nínxols. La darrera obra de l'exposició és un vídeo en blanc i negre projectat en leds que mostra les càrregues policials a Girona durant el primer d'Octubre.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat