Torna l'Oriol Comas i Coma, el personatge real convertit per Màrius Serra en protagonista a La novel·la de Sant Jordi, la satíra criminal sobre el món dels escriptors i la diada literària que l'escriptor va presentar l'any 2018. I ho fa amb Jugar-s'hi la vida, una novel·la ludocriminal al voltant del món del joc, que s'ha presentat avui a un escenari tan singular com l'Aquàrium de Barcelona. 

Tot comença al barri del Raval. En un pis del carrer del Carme apareixen dues persones mortes i xopes, una dona gran i un noi jove. Al mateix bloc hi ha un narcopís que té martiritzat els veïns –una de les moltes picades d'ullet a l'actualitat que Serra fa a les seves novel·les. I molt a prop d'allà, a l'Institut d'Estudis Catalans, se celebra, justament, una vetlla necrològica dedicada als escriptors morts durant el passat Sant Jordi, entre ells un tal Màrius Serra. A partir d'aquí, el comissari Carmany, que l'escriptor recupera de l'obra anterior i que aquí veiem traslladat d'Horta al conflictiu districte de Ciutat Vella, es dedicarà a investigar el crim. Un altre dels personatges que vam conèixer en l'obra anterior, el cap de premsa Garota, ara al capdavant de la comunicació d'un Hospital, ajudarà al policia a resoldre el crim. Un assassinat que també vincula un dels personatges més estimats de La novel·la de Sant Jordi, l'explosiva Sol, millor amiga de la xicota del mort i neboda de Comas. De l'entorn del protagonista en coneixerem un personatge que també està cridada a convertir-se en recorrent, la Genoveva, una vídua d'Arbúcies que representa els veïns de tota la vida d'un barri, l'antic Xino, en profunda transformació.

Un viatge a Portugal i la recerca del creador del Cuatro

Més enllà del crim, la novel·la vol ser una reflexió al voltant del gambling –en el sentit d'apostar– i gaming –en el sentit de jugar–, la indústria del joc i el joc com a cultura. En el joc entre realitat i ficció que la novel·la planteja, Comas, comissari del festival Dau Barcelona, que se celebrarà enguany el 23 i 24 de novembre a la Fabra i Coats, viatjarà a Portugal per organitzar-hi el festival Dado, acompanyat del seu amic Dorca, amb qui comparteix la fascinació per la Revolució dels Clavells que van viure en la seva joventut. Hi han estat enviats per Mendes, un milionari brasiler que s'adona de les possibilitats econòmiques del món del joc, el tràfic d'informació, i que representa la maldat d'aquest món.

Màrius Serra i Oriol Comas i Coma a la presentació de 'Jugar-s'hi la vida'

Màrius Serra i Oriol Comas durant la presentació de 'Jugar-s'hi la vida'/Pere Francesch, ACN.

Precisament, revisant fotografies de l'abril del 74, Comas descobrirà que en una de les imatges més icòniques d'aquell episodi històric, entre soldats i floristes, hi ha el creador d'un joc d'èxit mundial, el Cuatro a qui es proposaran trobar i retrobar amb la florista protagonista de la instantània. Precisament el Cuatro és, com en el cas de La novel·la de Sant Jordi, un dels diversos jocs que Serra i Comas -els dos cervells del llibre- han creat per l'ocasió. En aquest cas, com ha avançat Comas, aquest nou joc, inspirat en el popularíssim Uno, es podrà trobar aviat al mercat. 

L'editor Miquel Adam ha destacat que al llibre està basat en dos pilars bàsics de la vida i l'obra de Serra, l'amistat i el joc. El responsable d'Amsterdam també ha destacat el risc de l'obra i la versemblança i fiabilitat de la novel·la, que no defuig el context social i polític del moment -amb l'aparició d'una Honorable Consellera vinculada professionalment a Carmany- i els diversos registres lingüístics, des de les àvies fins als joves. Com han avançat personatge i autor, la novel·la acabava al voltant d'una paella al restaurant el Racó de l'Agüir, un homenatge al director editorial d'Ara Llibres, Joan Carles Girbés.