El 20 de juliol de 1539 el capítol de la Seu nomena el llemosí Joan Brudieu mestre de capella de la catedral de Santa Maria. Tenia només 19 anys, un salari establert de 50 lliures barcelonines i una llarga carrera per fer. A mig camí, però, una de les nombroses intrigues episcopals el va remoure d'un càrrec al qual tornaria al cap de pocs anys per la porta gran. Després de cantar missa la nit de Nadal de 1546, se'l va nomenar mestre de capella de manera vitalícia, tot i que amb la maduresa i el càrrec garantit no es pot dir que parés quiet: l'any 1550, després d'un viatge a l'altra banda dels Pirineus –llavors no pas una frontera, més aviat una espina dorsal– va tornar amb nous intruments per la capella de ministrers. L'any 1577 va solicitar permís al capítol per “anarse’n a servir y morir en lo servei de Déu a la casa del Sant Crucifici de Balaguer, la qual no se li és poguda denegar”, on no va parar d'escriure música. D'aquests anys és la selecció de textos d'Ausiàs March que donaran lloc als seus cèlebres madrigals. El retir va durar poc i l'any següent ja el trobem com a mestre de capella de Santa Maria del Mar, on entrarà en contacte amb l'organista de la catedral barcelonina, Pere Albert Ferrament, conegut com a Vila.

Després de pujar a la Seu per refer la salut, l'any 1585 va tornar a Barcelona per editar el seu llibre de madrigals, dedicat al duc de Saboia, Carles Manuel I. Instal·lat definitivament a la Seu, l'any 1586, amb els 65 fets, es va jubilar com a mestre de capella, càrrec que ocuparia Rafael Coloma. Va morir a la ciutat alturgellenca l'any 1591 després d'una llarga vida dedicada a la música, i sent un dels principals representants de la música del Renaixement a Catalunya, país que va adoptar i el va adoptar, integrant les tonades populars i els cants dels poetes, com March. Aquí podeu escoltar els seus Goigs a Nostra Dona.

Les Abbagliati. FeMAP 2019. Wayra Ficapal

Les Abbagliati, al seu concert de la Seu d'Urgell dins el FeMAP/Wayra Ficapal

L'esperit de Brudieu és ben viu a la Seu d'Urgell: dona nom al passeig principal de la Seu d'Urgell i a un institut de la ciutat, i l'any 1969 nasqués el Festival Internacional de Música Joan Brudieu, que a partir de l'any 2010 va esdevenir el Festival de Música Antiga dels Pirineus, que enguany ha celebrat la seva 9a edició amb 53 concerts de música antiga, celebrats a 36 municipis; 32 del Pirineu català, 3 andorrans i 1 rossellonès, consolidat com un esdeveniment imprescindible pels amants de la música i de l'estiu a muntanya. El compositor n'estaria ben orgullós que els seus madrigals i les obres dels seus coetanis fossin tan presents segles després a la seva ciutat d'adopció.

De Flandes, país convidat en aquesta edició del FeMAP, són els membres de Les Abbagliati, que van actuar a l'antiga esglèsia de l'escola Lestonnac de Seu, la vila on va començar tot fa 50 anys, per presentar un programa centrat en la cantana amorosa del segle XVIII, una època en que la la ciutat va perdre el seu sistema tradicional de govern, el Consolat, a resultes del Decret de Nova Planta. Una època certament moguda a nivell europeu, català i urgellenc, que la soprano Soetkin Elbers i el quartet  format per Annelies Decock, violí, Sien Huybrechts, flauta, Thomas Yvrard, clavicèmbal, i Ronan Kernoa, violoncel, van evocar al concert La Victorie Amourose, amb peces de François Couperin, Lous-Nicolas Clérambault, Georg Philipp Telemann i Michel Pignolet de Monteclair.

Vestida d'època i dotada d'una fantàstica gestualitat barroca i visc còmica, Elbers va interpretar l'Orphée de Clérambault i Le Dépit généreux de Monteclair, peces a cavall de la cantata francesa i l'òpera italiana, que va presentar, en català, vinculant-ho amb l'actualitat, com la història d'una dona maltractada pel seu amant, que finalment acabava vencent i oblidant el seu abusador. El concert, que va tenir una hora llarga de durada, va acabar amb un bis de Jean-Baptiste Lully, va acollir un nombrós públic, molt d'ell seguidor d'anys del Festival i provinent d'Andorra, Cerdanya i la mateixa comarca de l'Alt Urgell. Seduits per la música del quartet i la soprano, els melòmans van sortir de la Sala de la Immaculada quan tot just començava una tempesta que descarregaria amb força durant tota la nit i part de dijous, refrescant una ciutat que ja es prepara per la festa major.

Les Abbagliati. FeMAP 2019. Wayra Ficapal

Les Abbagliati, al seu concert de la Seu d'Urgell dins el FeMAP/Wayra Ficapal