Poques presentacions cal fer quan es parla de Madama Butterfly, potser l'òpera més popular del compositor italià Giaccomo Puccini. Malgrat que la seva estrena l'any 1904 va ser un rotund fracàs que va afectar molt al músic de Lucca, actualment la història d'amor entre el tinent Benjamin Franklin Pinkerton i la seva jove -adolescent, de fet- esposa japonesa Cio-Cio-San, coneguda en tant que geixa com Madama Butterfly, a la qual el primer abandona, sense saber que li ha donat un fill, i traeix, casant-se amb una esposa americana, conduïnt-la al suïcidi, ambientada al Nagasaki de finals del segle XIX, és una de les òperes més representades al món i més estimades pel públic, enregistrada infinitat de vegades i adaptada al cinema i la televisió en diverses ocasions. 

El retorn d'un muntatge clàssic i elegant

Madama Butterfly torna al Gran Teatre del Liceu sis anys després de la darrera representació, amb la mateixa producció que es va poder veure el 2006 i el 2013, "elegant, clàssica i molt estètica" segons la directora del Liceu Christina Scheppelmann, signada per Moshe Leiser i Patrice Caurier i coproduïda pamb la Royal Opera House. Inspirat en el minimalisme japonès i l'atracció orientalista que es va produir a Europa a l'època -del qual són testimonis la novel·la Madame Chrysanthème de Pierre Loti i el drama Madama Butterfly, de John Luther Long dramatitzat per David Belasco en que es van basar els imprescindibles Illica i Giacosa per escriure el llibret de l'òpera de Puccini- i, especialment, en els espais escènics centenaris del teatre nipó que permeten cedir el centre a la tragèdia de Butterfly.  

Madama Butterfly Antoni Bofill Gran Teatre del Liceu

L'estrena serà dissabte sota la batuta del mestre Giampaolo Bisanti, com a director musical. La soprano armènia Linna Haroutounian debuta al Liceu interpretant la protagonista Madama Butterfly, un paper que s'havia d'alternar amb Ainhoa Arteta. La soprano basca ha cancel·lat les dues primeres funcions, del 13 i 16 de gener, degut a una laringitis, i serà substituïda en el rol de Cio-Cio-San per María Teresa Leva, i s'espera que es pugui reincorporar el dia 20 al repartiment de la Butterfly. Per part seva, els tenors Jorge de León i Rame Lahaj es posaran en la pell i en la veu del tinent Pinkerton.

Dos personatges contraposats

Haroutounian defineix Butterfly com un personatge emocional i sensible: "És una dona que a la vegada és fràgil i forta, així com profunda i naïf". Per a la soprano armènia, cada funció és única i en cadascuna d'elles ha de reviure la història: "És així com puc transmetre tota la sinceritat i ser honesta amb el públic i el meu personatge". Pel mestre Bisanti, aquest paper de Cio-Cio-San és l'essència al voltant de la qual gira tot, com un sol al voltant del qual orbiten els planetes. A més, destaca que és l'únic personatge puccinià que es manté en escena durant els tres actes i que canta durant tota la llargada de l'òpera.

El mariner Pinkerton, per contra, és un personatge caracteritzat com a cràpula i malvat ja a la pròpia partitura, i els tenors que l'interpreten assumeixen que no és gens fàcil aproximar-s'hi quan tothom sap que és el dolent de l'obra: "Encara que ho facis molt bonic i cantis molt bé, el paper sempre irrita l'audiència", assegura Rame Lahaj, que debuta al Liceu. El tenor Jorge de León, que acaba de cantar el mateix rol a la Wiene Staatsoper, relaciona el personatge amb realitats contemporànies que tenen el seu ressò en el text d'Illica i Giacosa, com la pederàstia i el turisme sexual. Bisanti mateix creu que Puccini va reservar un càstic pel seu personatge: "Hi ha una darrera harmonia que no té cap atractiu, ni cap caràcter de tancament de l'òpera i que no té res veure amb el que venia abans", assegura el director italià "Per a mi Puccini li diu a Pinkerton: ella ha mort, però ara s'obre un nou capítol i veuràs com la història et castiga".