Des de l'adquisició per part del Grup Som de la benemèrita Col·lecció Bernat Metge, fundada pel polític i mecenes Francesc Cambó, els seus nous responsables han treballat incansablement per capgirar l'enquilosament i l'elitisme tradicionalment associats als clàssics grecs i llatins. Es tracta, com ha resumit Oriol Soler, president de la cooperativa, de "ressituar els clàssics grecs i llatins al centre del debat cultural i de dotar el projecte de l'ambició fundacional de ser una pedra angular de la cultura catalana". Ho van fer amb la constitució de l'anomenada Casa dels Clàssics i ara hi tornen amb el primer festival Clàssics, que se celebrarà del 18 d'octubre al 28 de novembre a diferents localitzacions de Barcelona, amb la col·laboració del Grup Focus i La Caixa.

Amb aquest festival, segons la directora de la Casa dels Clàssics, Sira Abenoza, passen a l'acció i a l'activisme: "Volem treure'ls del món erudit i que en parlin per tothom. Posar-los al centre de la cultura per reflexionar sobre el present amb més profunditat i inspirin a l'hora d'imaginar el futur". L'aposta és celebrar i sortir al carrer, ocupar espais emblemàtics i generar debat utilitzant tots els llenguatges disponibles: cinema, pintura, música, teatre... 

Foto Les Impuxibles

Les Impuxibles

El fil conductor d'aquesta primera edició serà la bellesa. De fet, les set propostes i tres cicles neixen a partir de la conferència que Alessandro Baricco va dictar la tardor passada, al voltant de "La bellesa i els clàssics" i que n'esdevé el manifest fundacional. D'aquesta manera, sobre aquesta base, el festival es pregunta, què és la bellesa? Què fa que una persona sigui bella? Per què ens atrau, la bellesa? Per què ens commou? Les germanes Ariadna i Clara Peya, la pintora Paula Bonet, el cantautor Roger Mas i la poeta Maria Cabrera, la cantant Sílvia Pérez Cruz i el ballarí Andrés Corchero, el poeta Josep Pedrals i el músic David Soler, el director d'escena Àlex Rigola i la fotògrafa Tanit Plana o el crític de cinema Àlex Gorina seran alguns dels noms propis que hi donaran resposta a aquesta edició del festival d'estètica volgudament sorrentiniana.

Les Impuxibles, companyia formada per les germanes Peya, qüestionaran els cànons de bellesa i donaran veu a les dones i els cossos com "eïna política" obrint el festival el 18 d'octubre al CCCB. Com ha assegurat Ariadna Peya, la seva voluntat és "visibilitzar la destrucció del propi cos per encaixar-lo als cànons". Prometen muntar un poemari en viu, un espectacle perfomàtic amb projeccions i objectes que evoquin la materialitat del cos i de la bellesa. Per part seva, el "Projecte bellesa" en que treballa Rigola amb la col·laboració de Tanit Plana, Max Glaenzel i Irene Vicente, permetrà als visitants fer un viatge a través d'un espectacle híbrid, que instal·laran al Palau Robert. "Es tracta que entre tots poguem donar la nostra idea de bellesa. Als visitants se'ls oferirà una vivència d'absorció de sons, textos i imatges de bellesa, però també d'observació i de creació. De fet, al final de l'espai hi trobaran un cos per poder fotografiar la seva idea de bellesa". Amb les fotografies es composarà una peça que quedarà per la Casa dels Clàssics.

Paula Bonet/Noemi Elias

La pintora Paula Bonet/Noemí Elías

Sílvia Pérez Cruz i Andrés Corchero ompliran de música i dansa la sala oval del Palau Nacional, on dialogaran amb les peces del MNAC, especialment seleccionades per l'ocasió per la intèrpret de Palafrugell, al voltant del concepte de la relativitat de la bellensa, mentre que Roger Mas i Maria Cabrera posaran veu a "la belles al·lucinada", en un espectacle místico-poètic que es podrà veure al Teatre Romea. Del costat grotesc de la bellesa se n'ocuparan Josep Pedrals i Davis Soler, amb l'espectacle Les Gallcigrales, inspirat en el Gargantua i Pantacruel de François Rabelais i que es podrà veure a la Biblioteca de Catalunya. A partir d'un altre clàssic francès, Les flors del mal de Charles Baudelaire i la seva bellesa fosca, Paula Bonet mostrarà la seva darrera producció pictòrica, Un ovillo de víboras, de a la Galeria dels Àngels, mentre que Àlex Gorina coordinarà un cicle de cinema al Caixafòrum a partir de la idea de bellesa eterna, on es podran recuperar clàssics del cinema com El gatopardo de Luchino Visconti o L'Evangeli segons Sant Mateu de Pier Paolo Pasolini. 

Josep Pedrals

El programa d'actes es completarà amb altres activitats, com un taller de lectures al voltant de la història literària de la bellesa que se celebrarà a la Central del Raval durant les setmanes del festival i que oferirà les claus d'obres com Les Metamorfosis d'Ovidi, La Ilíada d'Homer o el Frankenstein de Mary Shelley, diversos passejos peripatètics sobre la bellesa per la ciutat de Barcelona i la trobada amb escriptors a la Biblioteca de Catalunya, en col·laboració amb la Institució de les Lletres Catalanes, en que diversos autors presentaran el seu clàssic prelicte.

La Casa dels Clàssics ja ha anunciat que la propera edició del festival girarà al voltant del concepte d'ira, i s'iniciarà amb la conferència inaugural de la filòsofa i poeta Chantal Maillard.