Jerusalem de sir Hubert Parry és un dels himnes no oficials d'Anglaterra. Composta pel músic britànic a partir dels versos "And did those feet in ancient time" del pròleg a Milton a Poem del poeta místic i obscur William Blake i que parlen de la construcció de la terra promesa, la nova Jerusalem, a Anglaterra, des de fa 100 anys és un símbol de l'illa britànica, la quinta essència de la englishness, que ha sonat als casaments de la casa de Windsor i que és peça obligatòria de la darrera nit dels Proms de la BBC. Sobre aquesta popular melodia religioso-patriòtica, el dramaturg anglès Jez Butterworth, un dels noms més destacats del nou teatre britànic, va construir un text dionisíac, tocat per a la poesia de Shakespeare i Blake, que, a parer de Josep Maria Pou és un dels més importants del teatre contemporani europeu. Pou, que va veure l'obra quan es va estrenar a Londres l'any 2009, feia temps que maldava per muntar-la a Barcelona, però no ha estat fins ara que, la coproducció entre el Festival Grec de Barcelona, el Teatre Romea i el Centro Dramático Nacional, ha permès pujar als escenaris una obra que requereix un repartiment format per almenys 13 actors i que té una durada de pràcticament tres hores. Per això Pou, satisfet, no s'ha estat de dir que l'estrena el proper dilluns d'aquesta obra que vol ser "una celebració del caos, el desordre i la llibertat" és un esdeveniment extraordinari. El director del Grec, Cesc Casadesús, ha reconegut que en aquesta edició del Festival Grec dedicada al món anglosaxó no es podia muntar una obra millor a l'amfiteatre de Montjuïc que Jerusalem.

Repartiment de Jerusalem. Teatre Grec/ACN

El Gall Byron, un antiheroi que clama per la vida i la llibertat

Pere Arquillué interpreta Johnny El Gall Byron, un Falstaff modern decadent i patètic, valent i agosarat, un antiheroi protagonista total d'aquesta "festa major" que se celebra per Sant Jordi coincidint amb la fira del comtat en una clariana d'un bosc del sud anglès, escenari tradicional de mites poblats per elfs i gegants. Com ha explicat el director de l'obra Julio Manrique, en la creació d'aquest Byron, Butterworth hi barreja mites i personatges de tota mena per construir un personatge que coneix i explica històries i llegendes entre la veritat i la mentida, amb al·lusions constants a l'època medieval, a uns joves que es reuneixen al bosc per beure, drogar-se o evadir-se d'un món oficial que vol desnonar al protagonista del remolc on viu per edificar-hi cases de nova construcció que destruiran aquest espai de llibertat. A través de les històries d'El Gall, que impulsa als joves a ser lliure mentre no facin mal a ningú, Jerusalem retrata les misèries i glòries de l'esperit anglès amb molt d'humor.

Pere Arquillúe 'Jerusalem'. Teatre Lliure/ACN

Arquillué ha reconegut que el personatge d'El Gall és molt especial: "No m'havia trobat un personatge com aquest" en una obra "que ens parla del diví, allò que se'ns escapa, i el sagrat, els mites" i que és un autèntic "crit de llibertat". A més, fidel a la seva concepció del teatre -que va explicar en una entrevista a La Llança- Arquillué reconeix que "l'obra acaba alçant-se un pam de terra" lluny de la tendència actual que ell mateix denunciava en la mateixa entrevista de situar el teatre "massa arran de terra".

Debut de Manrique com a director al teatre Grec de Montjuïc

Arquillué, que l'any passat va dirigir Audiència i Vernissatge a la Villarroel, torna a l'escenari del Grec encapçalant un repartiment on hi figuren Elena Tarrants -que també canta-, Chantal Aimée, David Olivares, Marc Rodríguez, Víctor Pi, Guillem Basart, Adrian Grïosser, Anna Castels, Clara de Ramon, Alberta Ribalta, Jan Gavilan i Max Sanpietro, dirigits per un Manrique que dirigeix per primera vegada al teatre escenari de l'estiu barceloní. Un teatre grec que es vestirà de bosc i de festa i a la sortida del qual s'han previst autobusos perquè cap espectador es vegi temptat d'abandonar el bosc de Johnny El Gall Byron. Els qui no puguin veure'l a l'escenari de Montjuïc que no es preocupin, el podran recuperar la temporada vinent al Romea, abans de fer gira a Madrid.

Julio Manrique 'Jerusalem' Teatre Grec/ACN