L'Estadio Azteca, el Coloso de Santa Úrsula, és un estadi de futbol de Ciutat de Mèxic amb capacitat per a 87.000 espectadors. Va ser construït amb motiu de les Olimpíades d'Estiu del 1968, i es tracta d'un estadi de futbol icònic, el més gran de Mèxic, i l'únic estadi que ha hostatjat dues Finals del Món de la FIFA. Deu dies abans de la inauguració de les Olimpíades del 1968, va tenir lloc la Massacre de Tlatelolco. Estudiants i civils que s'oposaven al president mexicà Gustavo Díaz Ordaz, van ser assassinats per militars i policia a la Plaza de las Tres Culturas a Ciutat de Mèxic. Més de 1.300 persones van ser detingudes aquell dia i encara avui no se sap del cert a quanta gent hi van matar (es diu que a més de quaranta).

M'agradaria parlar-vos precisament de la peça de vídeo Aztec Stadium, Malleable Deed (2010), de Melanie Smith, que es pot veure fins al 7 d'octubre al MACBA dins de l'exposició Melanie Smith: Farsa i Artifici. Contenint més de 120 obres de l’artista, aquesta és l'exposició més exhaustiva feta mai a Europa de la seva trajectòria. Smith és nascuda a Poole, al Regne Unit, el 1965, però viu i treballa a Ciutat de Mèxic des del 1989. S'haurien d'escriure moltes coses sobre aquesta exposició i sobre aquesta artista, que malauradament no em cabran en l'espai d'una crònica. Em centraré en Aztec Stadium, una de les peces que més m'agraden de l'exposició i de la trajectòria de Melanie Smith, amb l'esperança que, concentrant-me, analitzant i pensant, en només una obra, tocaré una mica-mica el moll de l'os del treball que Smith porta fent els últims trenta anys. Amb aquest gest, no vull dissuadir a ningú d'anar al MACBA a veure tota la mostra. Si us plau, aneu-hi! I si podeu, feu com jo; visiteu-la dues vegades.

Exposició Melanie Smith

Vistes de l'exposició "Melanie Smith. Farsa i artifici”, 2018. Foto: Miquel Coll

Per al vídeo Aztec Stadium, Smith omple l'estadi Asteca amb més de 3.000 estudiants d’escoles públiques mexicanes, i els fa seure a les grades i compondre diferents mosaics d'imatges. Entre les imatges que els estudiants basteixen hi ha el Quadrat vermell de Malevich, el cuadre La patria de Jorge González Camarena, que durant anys va aparèixer als llibres de text de l'escola mexicana o el boxejador Santo amb la seva mascara platejada. A les pantalles de l'estadi Asteca, entre anuncis de Coca-Cola i de Corona, mentre un músic toca una guitarra elèctrica solitària i els estudiants seuen i es col·loquen, es pot llegir la frase "La revolució no serà televisada", en clara referència a la revolució i massacre estudiantil.

Progressivament, al llarg de la performance, com era d’esperar, els estudiants es cansen d'aguantar, aixecar i girar cartolines, i aleshores, es creen forats i apareixen caps diminuts entremig de les imatges que conjuren. Mentre els estudiants es posen a jugar, a cantar, es persegueixen i es llancen coses, riuen i es peguen els uns als altres (amb les cartolines), s'esdevenen deformacions als rostres dels representats, moviments bruscs que desfan els mosaics. Smith defineix el seu treball com un «palimpsest gegant». Un palimpsest és un manuscrit que conserva empremtes d'una altra escriptura anterior. Un text, per tant, on conviuen i es sobreposen més d'un significat, que poden arribar a ser contradictoris o molt allunyats. Com els caps dels estudiants sobresortint entremig de les imatges, cansats d'aixecar enlaire un tros de cartó.

Aztec Stadium, Malleable Deed - Melanie Smith

Melanie Smith i Rafael Ortega. Stills de Aztec Stadium. Malleable Deed. 2010. Video Full HD 10:29. Cortesía de la artista.

Smith, que ha estat testimoni de l'impacte de la modernització capitalista al Mèxic contemporani, de la globalització neoliberal, de l'hiperconsumisme, i del col·lapse de la modernitat, entre tantes d'altres coses, construeix una peça que es pot llegir com una crítica als governs mexicans i als seus errors mal sanejats. Que alhora planteja una reflexió al voltant de com es construeixen simbòlicament les identitats culturals i nacionals. I que també es pot entendre com una celebració del caos i la revolució com a fets simbiòtics. Com explica Smith, hi ha un tipus de potencialitat per a la revitalització que només es pot construir des del caos.

Imatge de portada: Melanie Smith i Rafael Ortega. Stills de Aztec Stadium. Malleable Deed. 2010. Video Full HD 10:29. Cortesía de la artista

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat