'Don Giovanni' serà la primera òpera escenificada del Liceu en una temporada anòmala i complexa per a les arts escèniques. Davant les noves restriccions de contenció del coronavirus (finalització dels espectacles a les 23h i 50% d'aforament), el teatre ha hagut d'adaptar la producció de l'Òpera de Frankfurt, ideada per Christof Loy, prescindint de dues escenes finals, reduint el cos d'orquestra i retallant deu minuts a l'entreacte. L'òpera de Mozart s'estrenarà el 22 d'octubre en una sessió per als espectadors menors de 35 anys ('Liceu under 35') i pel públic general del 24 de octubre al 8 de novembre, amb un aforament màxim del 50%, que d'altra banda el Liceu havia mantingut tot i haver-se autoritzat arribar al 70% des de fa quinze dies. 

El baríton Christopher Maltman (Don Giovanni), les sopranos Miah Persson (Donna Anna) i Véronique Gens (Donna Elvira) i el baix-baríton Luca Pisaroni (Leporello) són l'elenc principal del 'Don Giovanni' que s'estrena la setmana vinent al Liceu. Una producció de l'Òpera de Frankfurt ideada per Christof Loy i que destaca per la profunditat psicològica que va conferir al protagonista i la bona acollida internacional que ha tingut. 

Pel director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar, la mera possibilitat que se celebri l'òpera en el context actual és tot un "acte de resistència cultural" que no s'assembla per res a l'aterratge de qualsevol altra producció en temps "pre covid". Un Gomar que s'ha encarregat de concretar que les funcions de 'Don Giovanni' acabaran puntualment a les onze, la qual cosa s'ha aconseguit "sacrificant" dues escenes del segon acte i reduint la pausa entre actes de 30 a 20 minuts. 

El mestre Josep Pons, que dirigeix aquesta producció al Liceu, ha reconegut que l'obra s'ha vist "una mica alterada" per aquesta restricció, així com pel fet d'haver de reduir el cos d'orquestra per mantenir les distàncies de seguretat. "Amb molt dolor l'hem de tallar", ha comentat abans de detallar que s'han eliminat dues escenes continuades al final de l'obra: una, que "rarament" es representa i que en aquesta producció sí que s'havia inclòs, i l'altra, el final de l'àrea de Donna Elvira, després de la mort de Don Giovanni. 

Quant a la reducció de l'orquestra, Pons ha indicat que la secció de corda ha estat la principal damnificada. No obstant això, ha valorat que a resultes d'aquest canvi i amb un fossat excepcionalment més elevat, "tímbricament" l'òpera sonarà més "com l'hagués volgut Mozart" que com s'interpreta actualment. 

Contacte limitat i mascareta als assajos 

Els intèrprets, de la seva banda, han exposat l'estranyesa d'haver d'assajar amb mascaretes dalt de l'escenari. També han relatat com han hagut de modificar la interacció i els moviments escènics per mirar de respectar unes certes distàncies físiques. "No podem comparar-ho amb res anterior... Només el nucli dur del repertori ens podem treure la mascareta, dalt de l'escenari. Però ens fan mantenir les distàncies amb la resta del repartiment i amb el cor", ha concretat Christopher Maltman (Don Giovanni).

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat