El DocsBarcelona arriba en plena pandèmia del coronavirus amb 36 documentals procedents de 22 països i una aposta per l'online amb la complicitat de Filmin. El festival s'inagurara  fa amb una cerimònia al web i les xarxes del festival a partir de les 21.30 hores, en la qual es presentaran els jurats, es donaran el Premi Docs del Mes 2019 i el Premi PRO-DOCS al millor documental televisiu 2019 i s’introduirà el llargmetratge inaugural. Carta des de Masanjia (Letter from Masanjia), que s'emetrà en prime time al programa Sense Ficció de TV3, és, en paraules del seu director, Leon Lee, "una pel·lícula que parla de la tenacitat de l'ésser humà, sobre dos personatges molt diferents amb el mateix objectiu: fer públiques les atrocitats a la Xina i, mitjançant els seus esforços, canviar el curs de la història". També es podrà veure a Filmin des de les 22.00 hores i durant 24 hores.

Una carta contra la repressió a la Xina

Cineasta compromès amb la defensa dels drets humans al seu país, Leon Lee va conèixer per la premsa el cas de Julie Keith, una mestressa de casa d'un poble d'Oregon que, després de comprar per internet una capsa de decoració per Halloween, hi va trobar una carta al seu interior. Una curiosa versió del clàssic missatge dins una ampolla llençada al mar. L'autor era Sun Yi, presoner del camp de treball de Masanjia que denunciava la repressió i els maltractaments que patia. Explica Leon Lee: "Vaig saber que Masanjia era un dels camps més infames de la Xina. Tenia molta curiositat per trobar qui era l'autor de la nota, quina era la seva història i com va aconseguir paper i bolígraf per escriure i enviar la carta. Vaig iniciar una recerca a través de la meva xarxa personal i clandestina, integrada per periodistes i dissidents xinesos. Tres anys més tard el vam trobar".

El documental combina la terrible experiència de Yi com a presoner, utilitzant tècniques d'animació, amb la seva vida quotidiana un cop posat en llibertat. El cineasta, exiliat al Canadà, va haver de crear un dispositiu insòlit per rebre les imatges rodades pel seu protagonista: "Vaig contactar-hi per skype, li vaig fer un breu curs online sobre com fer les filmacions i com encriptar-les. Em va enviar fins a quatre discs durs a través d'una xarxa d'amics que feien de missatgers i, quan m'arribava el disc, ell em donava la contrasenya". Letter from Masanjia retrata els mètodes repressius que les autoritats xineses dispensen, fonamentalment, a dissidents polítics i a activistes antigovernamentals. En el cas de Sun Yi, el motiu del seu empresonament té a veure amb la seva pertinença al grup religiós Falun Gong.

Amb aquest film, premiat a Hot Docs, l'Atlanta Docufest o el Calgary International Film Festival, Leon Lee continua amb la seva tasca de denúncia als atemptats contra els drets humans que tenen lloc a la Xina. Abans, ho havia fet amb documentals com el guanyador del premi Peabody Human Harvest (2014), sobre el tràfic d'òrgans humans, o Avenues of Escape (2016), que critica la persecució espiritual al país asiàtic.

Col·loquis a Instagram Live: @docsbarcelona

El festival ha organitzat col·loquis en directe amb els directors i directores de vuit pel·lícules. Les xerrades es podran seguir des del perfil del festival i mitjançant Instagram Live a les 19.00 hores. Les xerrades començaran dijous 21 amb Hélène Robert i Jeremy Perrin, directors de Rising from the Tsunami. Divendres és el torn de Pedro Ballesteros, director de ¿Puedes oírme?. Dissabte i diumenge podrem conéixer a Marianne Hougen-Moraga i Estephan Wagner, directors de Songs of repression i a Amb Luis Ortas Pau, director de Constel·lació Comelade. Els col·loquis tornaràn dimecres 27 de maig amb Xavi Herrero, director de Salka, en la tierra de nadie, dijous amb Nicole Costa, directora d’El viaje de Monalisa i Divendres 29 amb Fernanda Pessoa, directora de Zona àrida. Finalment, Ventura Durall, director de La nova escola, serà l'encarregat de tancar els col·loquis. 

Conferències obertes al DocsBarcelona&Me

Enguany el festival presenta, dins la seva secció d'Indústria, cinc trobades virtuals obertes al públic (prèvia inscripció) al web DocsBarcelona&Me. Dimecres 20 de maig a les 16 h. presenten La realitat després de la COVID-19: un nou repte per la indústria documental. La COVID-19 ha deixat a la indústria audiovisual i en concret al cinema documental una nova realitat basada en la flexibilitat, la innovació, el repte, els riscos i les noves dificultats. DocsBarcelona presenta dues ponències sobre l’estat actual d'aquesta indústria. Formen part d'un cicle que va començar al D'A i clourà a L'Alternativa sis mesos més tard. Participaràn Valérie Delpierre (productora), Lucía Recalde (cap de la Unitat Europa Creativa MEDIA), Beatriz Navas (Directora General de l’ICAA) i Miquel Curanta (director de l’ICEC). Modera Àlex Navarro (Europa Creativa Catalunya).​ 

Seguint amb l'actualitat del coronavirus, el dijous 21 de maig se celebrarà la trobada virtual COVID-19: La nova realitat dels festivals. Els festivals i mercats hem hagut de reinventar-nos a contrarellotge davant de la nova situació amb la COVID-19. Què hem après d’aquest nou paradigma? Quines noves eines seran incorporades? Tornaran a ser els festivals com abans o aquesta nova realitat ha vingut per quedar-se? Esbrinarem aquests nous reptes amb Helena Alabart (productora executiva de DocsBarcelona), Jose Luis Rebordinos (director del Festival de Cinema de Sant Sebastià), Jaume Ripoll (co-fundador de Filmin), Carlos Rodriguez Ríos (director del D’A Film Festival) i Casimiro Torreiro (seleccionador i membre de l’equip de direcció del Festival de Màlaga). Modera Elena Subirà (Responsable de Relacions Institucionals, Internacionals i Captació de Fons de DocsBarcelona).

Cursos i tallers presencials durant l'edició passada del DOCSBARCELONA/DOCSBARCELONA

Cursos i tallers presencials durant l'edició passada del DOCSBARCELONA/DOCSBARCELONA

Divendres 22 podrem gaudir d'una Master Class amb el muntador Niels Pagh Andersen. Andersen ha treballat com a muntador de cinema des de 1979 i ha participat en més de 250 pel·lícules. Entre els seus treballs més coneguts es troben els documentals The Act of Killing i The Look Of Silence dirigits pel multi premiat Joshua Oppenhaimer. També forma part de l’equip de Songs of Repression (Marianne Hougen-Moraga i Estephan Wagner, 2019) i Vivos (Ai Weiwei, 2019), dos documentals que es presenten en exclusiva al DocsBarcelona 2020. Conversarà amb el cap de programació del festival, Tue Steen Müller.

Dilluns 25 de maig podrem conèixer el rol que tenen els recursos narratius en la construcció d’una història. A Més enllà de la mirada de la direcció, indagarem en la importància que donem a la construcció musical, al so, a la direcció de fotografia i al procés de postproducció. Partociparan Bernat Aragonés (Editor i VFX Supervisor), Victor Coronado (Music Supervisor) i Núria Roldós (directora de fotografía). Modera Diego Mas Trelles (Cap d’Indústria de DocsBarcelona).

 Finalment, divendres 29 de maig analitzarem els prejudicis que deixem anar de manera inconscient quan fem un documental. Els prejudicis inconscients: qui parla, qui explica, qui mira vol preguntar-se: podem detectar els prejudicis abans de fer-los evidents? Històricament el documental ha mirat realitats molt diverses però majoritàriament des de la perspectiva d’homes directors blancs, amb una mirada occitocèntrica i heterosexual. Com afecta aquest fet a la narració d’històries protagonitzades per dones, persones racialitzades o no heteronormatives? Parlarem amb Nerea de las Heras (periodista i humorista), Sally Fenaux (guionista i cineasta), Miguel Missé (sociòleg i activista trans) i Marta Segarra (directora de recerca al Laboratoire d’Études de Genre et de Sexualité-LEGS). Modera Míriam Porté (presidenta de Dones Visuals).​

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat