Els dibuixants com a protagonistes d'una ficció -absoluta o inspirada en la realitat- i el procés de creació d'un còmic són els temes d'algunes novel·les gràfiques que han aparegut darrerament a les nostres llibreries. Es tracta d'exercicis de metanarrativa en els quals la reflexió al voltant del llenguatge de la historieta es combina amb el retrat d'un determinat moment social i polític; un joc de miralls entre la dimensió creativa més íntima i propera i la història col·lectiva.

1. Com en una estructura de nines russes, el valencià Daniel Torres inclou a Picasso en la Guerra Civil una història dins d'una història dins d'una història. Torres parteix d'una hipòtesi suggestiva: i si el 1953 un Picasso de 72 anys encarregués una historieta a un dibuixant, per sublimar la seva frustració per no haver combatut a la Guerra Civil? Així, Picasso en la Guerra Civil fabula sobre la relació del pintor malagueny amb el dibuixant Paco Torres -amb el qual Daniel ret homenatge al seu pare, al qual, tal i com va dir a la presentació a Barcelona, li venia de gust "donar nova vida"- per donar llum a l'esmentat còmic. En una mostra enlluernadora de virtuosisme gràfic i narratiu, Daniel Torres inclou aquesta historieta suposadament dibuixada per Paco Torres, i ho fa variant el registre gràfic, amb un estil pròxim a la línia clara que ha fet conegut a l'autor de Roco Vargas. Però, a més, aquesta història inclou també unes pàgines satíriques signades pel transsumpte de Picasso d'aquesta ficció dins la ficció.

Picasso en la Guerra Civil/Norma

Picasso en la Guerra Civil/Norma

 

2. L'asturià Alfonso Zapico, l'obra del qual ha estat sempre fortament arrelada en la realitat -amb una potent vocació periodística-, ha publicat Los puentes de Moscú, un llibre que neix d'una conversa mantinguda entre el músic basc Fermín Muguruza i el polític socialista Eduardo Madina per a la revista Jot Downtots dos, juntament amb el mateix Zapico, són els protagonistes d'una obra compromesa i valenta.

Los puentes de Moscú pot fer pensar en algun altre recent llibre testimonial del còmic espanyol, com La encrucijada, de Paco Roca (basat en converses entre ell i el músic José Manuel Casañ, del grup Seguridad Social), però, sobretot, recull la tradició reportera d'autors com els canadencs Joe Sacco i Guy Delisle. El diàleg entre Muguruza -reconegut abertzale- i Madina -víctima d'un atemptat d'ETA el 2002-, tots dos amb trajectòries vitals diferents però que parteixen del respecte i el reconeixement mutu, davant la mirada documental i neutra de Zapico, acaba dibuixant un fresc de la història del País Basc des de la Guerra Civil fins l'actualitat. D'altra banda, Los puentes de Moscú s'erigeix també en un monument cívic, en un emocionant cant a l'empatia i la comprensió. 

lospuentesdemoscu 6

Los puentes de Moscú/Astiberri

3. Els bastidors de la creació de Superman-personatge fundacional d'un gènere, el superheroic, que ha esdevingut absolutament transdisciplinar- són el tema de Joe Shuster. Una historia a la sombra de Supermandel guionista Julian Voloj i el dibuixant Thomas Campi.

JS pp1

Joe Shuster. Una historia a la sombra de Superman/Dibbuks

Els autors recreen la vida de l'il·lustrador Joe Shuster i de l'escriptor Jerry Siegel -gran aficionat a la ciència-ficció-, la relació entre tots dos i el naixement del superhome del planeta Krypton. D'aquesta manera, Joe Shuster. Una historia a la sombra de Superman evoca una època -a partir dels anys trenta del segle XX- en la qual la indústria nord-americana del còmic es trobava en fase de creixement i expansió. I, sobretot, relata la lluita de tots dos per intentar recuperar els drets d'autor del seu personatge, pels quals van rebre un xec de 130 dòlars mentre generava uns beneficis estratosfèrics i esdevenia una icona pop a nivell internacional. El guió de Julian Voloj està edificat a partir d'una documentació exhaustiva mentre que el dibuix de Thomas Campi evoca l'Amèrica aparentment idíl·lica de les il·lustracions de Norman Rockwell, en un joc irònic i ple de virtuosisme. El resultat és una obra rica i apassionant, a l'hora una declaració d'amor al mitjà i una visió de l'altra cara del somni americà.

 

En la cocina con Kafka Tom Gauld/ Salamandra
Humor gràfic

Tom Gauld, humor lletraferit

Xavier Roca
Jan
Saló del Còmic

Jan, l’home dels nassos

Xavier Roca