Una parada en un restaurant de carretera de mala mort que ha viscut temps millors, després de l'enèssima baralla amb la seva mare, permet a la Claustre retrobar-se casualment una antiga coneixença, marcada com ella per la desgràcia, i aprofitant la sinceritat que hi troba, buidar el pap. L'abús sexual per part d'un familiar i tenir un pare alcohòlic i una mare depressiva incapaços protegir-la, han marcat la seva vida fins llavors. Aquest és el punt de partida d'Els llits dels altres, la primera novel·la d'Anna Punsoda (Barcelona, 1985), amb la que va guanyar el Premi Roc Boronat i que publica Amsterdam. 

A partir d'un fet traumàtic com el que la protagonista -d'uns 30 anys i originària, com l'autora, de les terres de Lleida- viu en la infantesa, relatat sense erotisme amb la innocència d'una nena que no acaba d'entendre la situació, a la vida de la Claustre se succeïxen els trastorns alimentaris com a forma d'intentar controlar un cos que pateix l'ansietat i l'angoixa, intents de suïcidi i autolesions, dificultats de relació, crisis d'identitat, relacions fallides, la vivència traumàtica i problematitzada del sexe, dificultat d'estimar i confiar en els altres i tot un llarg reguitzell de vivències -totes elles típiques en infàncies marcades per l'abús-, on destaca especialment una relació difícil amb la mare, un dels temes cabdals de la novel·la.

A Els llits dels altres, la Claustre esdevé un personatge viu i orgànic, construït sobre la complicada qüestió de les relacions personals -un dels temes que més interessen a Punsoda- amb molts números de marcar una etapa en la literatura catalana. Una protagonista amb un nom que va més enllà d'una referència a la patrona de Solsona, per esdevenir una metàfora del lloc més interior però, alhora, per on arriba la llum del sol dins d'un monestir. El títol, tampoc és perquè sí. Els llits, justament, són molt protagonistes de la novel·la en cadascun dels diversos episodis. Des del llit on l'àvia -una autèntica bruixa capaç d'anul·lar i castrar el pare de la protagonista- fa dormir la Claustre, passant pel llit on dorm amb la mare, el llit on l'oncle abusa d'ella, els diversos llits on manté relacions sexuals amb diferents parelles, fins al llit familiar on finalment també troba la calma d'aquesta novel·la de final esperançador.

Uns episodis explicats en primera persona per la protagonista en to de confessió, estructurats com si fossin contes de final fulgurant, explícits però amb un duríssim silenci de fons vinculat al silenci que cobreix l'abús patit, i que donen lloc a una novel·la claustrofòbica amb la qual Punsoda intenta "desmuntar i muntar un altre cop" la Claustre. Els Llits dels altres esdevé, d'aquesta manera, una novel·la de dolor, culpa -sovint injustificada- i redempció, però un dolor, una culpa i una redempció que en cap cas volen ser explícits, en un text tenyit d'humor negre molt propi de l'autora, que ha volgut presentar un text depurat al màxim escrit amb Elizabeth Strout, autora d'Olive Kitteridge i Em dic Lucy Burton, l'escriptora hongaresa de llengua francesa Agota Kristof o l'autora novaiorquesa Vivian Gornick, com a referents, d'un estil concís i breu, reduït a la mínima expressió intencionadament però molt cuidat i precís. "No escric molt i després retallo. Penso molt bé cada paraula que escric, per això pot semblar escarit", ha assegurat Punsoda durant la presentació del seu llibre a la premsa.

Un entusiasta Miquel Adam, editor d’Amsterdam, ha augurat que Punsoda serà "una de les autores més importants d’aquest país", per la singularitat i potència de la seva veu. Tot i que ella ha fugit de referents catalans, l'editor l'ha comparat amb Maria Guasch, capaç de retratar amb habilitat una història de "Hillbilly" -la classe baixa rural del Mig Oest americà- a la catalana, on  destaquen uns referents religiosos que l'autora no s'amaga de reconèixer com a propis de la seva educació. Quan li han preguntat a l'autora pels elements biogràfics o d'autoficció, Punsoda ha recordat Flaubert quan deia, "l'autor ha d'estar com Déu al paradís, present a tot arreu però enlloc visible".