L’any 2007 el dissenyador Thomas Lehmann va publicar Race for the Galaxy, un títol de construcció d’imperis galàctics que utilitzava cartes com a principal motor de joc. Més enllà de la seva indiscutible qualitat, la proposta d’en Lehmann té una corba d’aprenentatge força complexa degut a l’enorme quantitat d’icones i símbols presents en les mecàniques del joc. Fins i tot fou necessari incloure-hi textos que clarifiquessin el seu sentit en les pròpies cartes i unes fitxes-resum de tota la iconografia.

Anys més tard Lehmann, juntament amb Wei-Hwa Huang, va publicar Roll for the Galaxy (2014), la versió de daus del joc original, i que ara apareix per primera vegada en castellà de la mà de Devir. Es tracta d’un títol de 2 a 5 jugadors, amb una duració aproximada de 45 minuts i que ens remet, necessàriament, a un conjunt de preguntes obvies: Quina aportació fan els daus en aquesta versió i fins a quin punt s’ha aconseguit superar el problema de la iconografia?

Daus, atzar i interacció

Roll for the Galaxy és un joc competitiu on l’epicentre de l’experiència rau en els daus. Mitjançant diverses accions els jugadors aniran obtenint més i millors daus fins que algun d’ells arribi a esgotar els punts de victòria o bé tingui un imperi de 12 llosetes. 

Roll for the Galaxy/DEVIR

El joc de Lehmann combina l’atzar inherent als daus amb un control estratègic segons unes accions determinades. Els jugadors tiraran els seus daus i, de manera secreta, els assignaran a les accions possibles (explorar l’espai, desenvolupar tecnologies, colonitzar planetes, crear béns i vendre’ls) segons les cares obtingudes. Acte seguit caldrà que escullin una única acció a activar emprant qualsevol dau per a escollir-la. La gràcia d’aquesta fase rau en que tots els jugadors podran activar l’acció escollida pels altres, sempre i quan tinguin daus amb la cara d’aquesta acció. Així, la interacció a Roll for the Galaxy, encara que força limitada, permet jugar a fer prediccions per a optimitzar al màxim les nostres accions: “Si un jugador té planetes a mig colonitzar és força possible que intenti activar aquesta acció i, per tant, em compensa activar-ne una altra amb l’expectativa de que els meus daus de colonització s’activaran igualment”.

Simplificació iconogràfica 

Roll for the Galaxy simplifica molt la iconografia present en el títol previ gràcies, en part, a la focalització que el joc fa sobre els daus. Conèixer les cares dels daus és conèixer gran part del joc, situació que facilita i agilitza el seu ritme i la gestió de les possibles accions.

No obstant, això no evita que la corba d’aprenentatge segueixi sent pronunciada. Algunes regles específiques com la forma d’obtenir punts de victòria venent mercaderies són, en un principi, un pèl complexes per a jugadors amb poca experiència. Per sort, amb una mica de paciència i un parell de torns el joc s’entén fàcilment.

Un joc que fa més del que sembla

El títol de Lehmann aconsegueix, amb èxit, traslladar l’essència de Race for the Galaxy a un format més simple, àgil i senzill d’aprendre. De fet, és un gran candidat a joc d’inici per a posteriorment fer el salt al Race for the Galaxy. 

El pes central dels daus, la gestió secreta de les accions, la dimensió psicològica de la interacció i el temps simultani (un gran aliat per a aquells jugadors farts de patir entretorns eterns) configuren una experiència lúdica molt gratificant, amb un temps contingut (45 minuts aproximadament) i que esdevé un repte molt major del que acostumem a associar als atzarosos daus. Sens dubte, un títol més que recomanable.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat