L’any 2008 el dissenyador nord-americà Donald X. Vaccarino va revolucionar el jocs de cartes amb Dominion, un títol pioner en la mecànica coneguda en anglès com a deck-building i que en català es podria traduir fàcilment com a “construcció de baralles”. La proposta de Vaccarino, guanyadora de múltiples premis entre ells el prestigiós Spiel des Jahres alemany de 2009, va suposar una veritable innovació. En un joc de construcció de baralles, els jugadors acostumen a iniciar la partida amb les mateixes cartes. Mitjançant un valor concret per cada carta (per exemple, un valor de “moneda”, “or” o similar) es poden comprar altres cartes d’un mercat comú. Aquestes noves cartes no passen directament a la baralla del jugador, sinó que van directament amb la resta de descarts i cartes emprades en la compra. Així, més endavant s’incorporaran a la baralla per a poder entrar en joc.

clank devir

Un deck Building accessible 

D’ençà 2008 han sortit nombrosos jocs que han perfeccionat i han fet més complexa la mecànica central de la construcció de baralles, fent propostes més asimètriques entre els jugadors (per exemple, Hero Realms (Dougherty i Kastle, 2016)) o fins i tot introduït elements narratius com passa en la magnífica saga Legendary Encounters. Ara, de la mà de Devir en la seva edició en castellà i originàriament de Renegade Game Studios, ens arriba Clank!(Dennen,2016), una proposta força assequible i familiar que permet partides d’entre 2 i 4 jugadors, amb una duració aproximada d’entre 30 i 60 minuts i una edat mínima recomanada de 12 anys. 

Clank! és un joc desenfadat on la seva principal declaració d’intencions ja apareix amb el títol: la onomatopeia vinculada al so metàl·lic sec que fan les peces d’una armadura quan xoquen entre elles. Com veurem, el joc de Dennen juga, precisament, amb el risc i benefici del so: obtindrem millors tresors amb el perill de fer enfadar el drac de les profunditats o ens conformarem amb premis menors a canvi de la seguretat de sortir vius de la cova? 

Una cova, tresors i un drac amb l’oïda molt fina

Clank! és un joc competitiu sense massa complexitat i amb una corba d’aprenentatge força assequible.  Cada jugador representa un lladre que vol entrar a la cova d’un drac per a robar un únic artefacte. Mitjançant les cartes d’inici i les que es poden anar comprant es pot avançar i vèncer enemics, tot això amb els cost de fer soroll... i despertar el drac. Mitjançant un sistema força enginyós de cubs i una bossa de tela, els jugadors augmenten les possibilitats de perdre punts de vida (o fins hi tot morir) si s’excedeixen fent soroll o si viatgen massa lluny dins la cova. En aquest últim cas, el joc utilitza una altra mecànica molt popular anomenada “tempta la teva sort” (en anglès, push your luckpress your luck) per la qual cada jugador ha de calcular fins on vol actuar amb la potencial por (i, per tant, constant tensió) de perdre-ho tot. A Clank!el sistema de tempta la teva sort té a veure amb la profunditat de la cova. Així, els artefactes que donen més punts de victòria es troben al fons, i per arribar-hi caldrà fer força soroll i comprar més cartes, provocant sovint l’augment de l’enuig del drac.

És important entrar, però encara ho és més saber com sortir

El joc de Dennen juga permanentment amb les cartes que el jugador ha obtingut i, alhora, amb el risc calculat dels cubs que hi ha a la bossa i el nivell del drac (com més alt més dany fa). Però el repte no acaba aquí. Un cop els jugadors han aconseguit l’artefacte han de sortir de la cova, i això tampoc serà senzill. El primer jugador que surti disparà un compte enrere per a la resta, fins el punt d’acabar la partida amb situacions finals molt diferents. Així, els jugadors que hagin arribat al nivell del castell (la part superior de la cova) quedaran inconscients però podran puntuar, mentre que els que segueixin en la part inferior formaran part del suculent sopar del drac.

Un bon joc d’introducció a noves mecàniques de cartes

Clank! és un joc bàsic de construcció de baralles on la manca de profunditat i complexitat pel que fa a les regles es compensa amb el dinamisme de l’exploració de la cova i la pressa per entrar i sortir. Cal pensar molt bé quines cartes comprar, en quin punt les podrem jugar i fins a quina profunditat volem arribar, tenint en compte les estratègies dels altres jugadors, la situació del drac i els cubs presents en el taulell i a la bossa. Així, el títol de Dennen promet un joc assequible (fins i tot familiar), amb una experiència molt continguda (sovint per sota l’hora de joc) i dividida en una primera part estratègica i una segona part de tensió i caos on les rialles sempre hi són presents.