Fa un parell d'anys, encara no, quan l'editorial La Fuga va publicar Mumbo Jumbo d'Ishmael Reed en traducció laboriosíssima (ho veureu de seguida si en llegiu les primeres pàgines) d'Inga Pellisa, el comentari que més cops sortia de les boques dels primers lectors que havent-se'l acabat passaven per la llibreria era: "buf, i pensar que ho va escriure quan encara no existia Google!"

Som tan capcigranys, els humans, que hem oblidat que vam ser nosaltres qui vam crear Google i que seguim sent nosaltres mateixos qui l'omplim de contingut.

Som tan capcigranys, els humans, que hem oblidat que vam ser nosaltres qui vam crear Google i que seguim sent nosaltres mateixos qui l'omplim de contingut.

Mumbo Jumbo igual que Vuelo a Canadá, del mateix autor, acabat de publicar a la mateixa editorial i traduït per la mateixa traductora, són una allau de dades, de situacions, d'escenes, de referències, de personatges pensats al mil·límetre, de fets històrics, d'idees religioses, musicals, de drogues, d'alcohol, de converses, d'art, d'acudits bons i dolents, d'absurditats, de baralles, de balls... Són una amalgama política, social, racial, humanística tan bèstia i tan ben parida que pensar que ara, amb les nostres connexions a internet estupendes, serien més fàcils d'escriure, és no haver entès res. Hi ha i hi ha hagut molt poques persones al món i a la història capaces de fer, d'escriure, coses així. Ishmael Reed n'és un.

No cal només tenir accés ràpid a la informació per ser un escriptor com Reed; calen moltes més coses. Cal curiositat, intel·ligència, consciència racial i de col·lectiu.

No cal només tenir accés ràpid a la informació per ser un escriptor com Reed; calen moltes més coses. Cal curiositat, intel·ligència, consciència racial i de col·lectiu. Cal no voler quedar-se amb la història oficial de les coses. Cal oïda, capacitat de reflexió. Calen hores de feina però diversió també. Cal, de fet, sospito, divertir-se molt amb la feina, sense perdre de vista però que aquella feina és important perquè arregla injustícies molt animals comeses contra tota una cultura -la negra-, la qual s'ha de veure, ja és hora que es faci, com a mereixedora d'una reparació històrica i social. Cal, a sobre tenir l'elegància de ser capaç d'explicar tot això sense caure en el victimisme, de manera divertida, a més. Tot això és el que Reed porta tenint i fent des de fa anys i panys.

Els llibres de Reed són alephs, aquells petits punts de llum on, segons Borges (un altre que tal) s'hi concentrava l'univers. Sembla exageració això que dic, però proveu d'obrir-ne un per la primera pàgina i vosaltres mateixos ho comprovareu. Ara, a les llibreries trobareu Mumbo Jumbo i Vuelo a Canadá, ja esmentats, i el compendi d'assaigs Trapos sucios, de l'editorial La Oficina, en traducció de Javier Lucini, qualsevol d'aquests tres us servirà.

També podeu anar dissabte vinent a les 7 de la tarda al festival Primera Persona, on Reed conversarà amb Marina Garcés. M'han dit que Garcés, que té tant Google com molts d'aquests trets que esmentava abans, està nerviosa. I trobo que no és per menys.

Isabel Sucunza
De la llibreria estant Les llibreries no podem callar Isabel Sucunza
Isabel Sucunza
De la llibreria estant En contra dels llibres amb data de caducitat Isabel Sucunza