El Teatre Akadèmia engega el compte enrere per estrenar una nova temporada que conjugarà clàssics de Shakespeare i Goethe amb temàtiques d'actualitat com els abusos sexuals. La sala presentarà a la primavera una producció pròpia en què Vicky Peña i Carme Elias reviuran Bette Davis i Joan Crawford. Com a pal de paller destacat de la temporada, l'equipament torna a acollir Isabelle Rossellini, que iniciarà a l'Akadèmia la gira europea del seu últim projecte, Link Link Circus. En total, cinc coproduccions, tres produccions externes i una producció pròpia amb els quals la sala espera consolidar l'increment d'espectadors que ha experimentat aquest darrer any i esborrar el regust amarg que va deixar el difícil inici de la passada temporada, marcat per una davallada general a tot el sector. 

Entre les obres programades, destaca una única producció pròpia de l'Akadèmia, Què va passar amb Bette Davis i Joan Crawford?, que descobreix de la mà del tàndem format per Vicky Peña i Carme Elias la cèlebre enemistat entre les dues actrius de Hollywood. Un intercanvi epistolar a dues veus dirigit pel director artístic del teatre, Guido Torlonia, que ha expressat en roda de premsa que "no és gens fàcil mostrar en escena dos personatges tan forts" i que per això celebra poder comptar amb Peña i Elias.

Malgrat que aquestes dues actrius barcelonines apunten que al llarg de la seva vida han coincidit "en projectes artístics i amistats", l'oportunitat de treballar juntes no els ha arribat fins aquesta nova temporada de l'Akadèmia. Peña ha remarcat que li fa "molta il·lusió" poder compartir l'escenari amb Elias, i aquesta, al seu torn, ha assegurat que més enllà de tota la fascinació que li suggereix la lluita entre les dues actrius, troba que els seus dos caràcters són "molt interessants d'interpretar i de confrontar-s'hi"

Sarab © David Ruano /Teatre Akadèmia

Shakespeare, Faust i un petit circ, entre d'altres 

La temporada teatral arrencarà amb Sarab, un text inèdit d'Albert Tola dut a terme per la Cia A3 sota la direcció d'Andrea Segura que explica la història de tres generacions de dones, tot barrejant Barcelona, Buenos Aires i Marràqueix per parlar dels miratges i d'aquelles certeses "que creiem pròpies i que en realitat no només s'emmarquen en el nostre context històric, polític i social, sinó al centre mateix de la nostra genealogia". 

A l'octubre, Link Link Circus tornarà a la ciutat comtal després de l'èxit conreat a Barcelona i a Nova York la darrera temporada. Isabelle Rossellini iniciarà a l'Akadèmia a gira europea de la que és l'adaptació al francès del seu últim projecte, en què ella encarna la mestra de cerimònies d'un petit circ on es veurà el gos Pan posant-se en la pell de diferents animals. Un relat científic sobre els animals i la seva evolució co-dirigit per Guido Torlonia. 

InFaust, basada en l'obra de Goethe, és una coproducció entre Projecte Ingenu, responsable de la Yerma que es va veure la temporada passada, i l'Akadèmia que extrapola el protagonista del mite als nostre dies per reflexionar sobre la idea de la veritat i la mentida en l'actualitat. Una proposta dramàtica dirigida per Marc Chornet que enfrontarà l'espectador a les grans qüestions del present.

inFaust Projecte Ingenu Foto David Ruano/Teatre Akadèmia

Pel cicle festiu de Nadal, arribarà a l'Akadèmia 'Nit de Reis (o el que vulgueu)', una comèdia shakespeariana que reprèn la companyia Els Pirates Teatre, ara en coproducció amb la sala, amb direcció d'Adrià Aubert. El desig és el tema principal de la peça, però és la lluita de la raó i la bogeria la que vertebra aquesta singular posada en escena. 

Hi ha un clàssic del teatre de l'absurd que no ha estat mai representat a Catalunya, i aquest és Deliri a dos (1962), que es podrà veure a l'Akadèmia a principis del 2019. Dirigida per Montse Bonet, l'obra escrita per Eugène Ionesco parla de la bogeria d'haver d'existir, de l'angoixa per la certesa de la mort i de la dificultat de les relacions humanes. 

La diversa, per Moreno Bernardi amb paraules d'Alda Merini, neix a partir de traduir per a una sola veu 'L'altra voce' i mostra un vol sonor destinat a captar el deliri d'una ànima forta, enfadada i fràgil. D'altra banda, l'actualitat irromprà a l'Akadèmia a l'abril de la mà de 'Bomber(s)', de Jean-Benoît Patricot. Una colpidora producció dirigida per Jordi Vilà que aborda el tema dels abusos sexuals tot inspirant-se en fets reals. Una noia amb una lleu discapacitat psíquica que té una història amorosa amb un bomber protagonitza aquest muntatge, que ja va ser aclamat pel públic durant la darrera Mostra d'Igualada.

Vocació col·laborativa

L'Akadèmia renova per aquest 2018-19 la seva aposta per companyies com Projecte Ingenu i Cia A3, i enceta una nova col·laboració amb Els Pirates Teatre, companyia gestora de El Maldà. A més, rebrà en residència La Volcànica, dirigida per la dramaturga i actriu Laia Díez, que va guanyar la darrera edició del Festival Mikro.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat