L'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya torna a L'Auditori de Barcelona aquest cap de setmana per oferir el seu primer concert dins la temporada de tardor. La formació serà la protagonista de dotze produccions fins al mes de desembre i obrirà amb la violinista d'Esparreguera Maria Florea i la violista madrilenya Sara Ferrández amb la interpretació de la Simfonia Concertant, de Mozart, amb direcció del director titular de l'OBC, Kazushi Ono. El director, Robert Brufau, ha reivindicat la feina "extraordinària" de les dues solistes després que actuessin al cicle Emergents. La vetllada es completarà amb l'obertura del ballet Hercule et Omphale, de Ferran Sor, i la Segona Simfonia, de Beethoven.

Aquest primer programa porta per títol La imaginació tornarà a unir les dues artistes que es van conèixer el 2010, i van interpretar juntes la Simfonia Concertant fa uns mesos a L'Auditori, i que tornen a interpretar d'una manera més madura, ha explicat Ferrández. "El primer cop que ens vam ajuntar per tocar-la, estàvem tan contentes que tenia molta energia i els tempos eren molt ràpids, però anirem a una versió més calmada i reposada", ha afegit. Per la seva banda, Florea ha destacat que han tingut aquests mesos per reflexionar i reprendre l'obra amb "uns altres ulls". Brufau ha afegit que "l'obra té un punt exuberant i és molt virtuosa".

Assaig de l'OBC amb la violinista Maria Florea i la violista Sara Ferrández/ACN

Assaig de l'OBC amb la violinista Maria Florea i la violista Sara Ferrández/ACN

Les dues violinistes es van conèixer el 2010, i són amigues des d'aleshores, i va ser L'Auditori el que les va reunir un altre cop, de manera que aquest concert serà el seu retrobament després d'estudiar juntes a Madrid: "És molt especial tocar aquí perquè és un reencontre i significa la segona part de la nostra amistat", ha dit Fernández.

Beethoven per a "conquerir una situació difícil"

Sobre la Segona Simfonia, de Beethoven, a la jornada inaugural, Ono ha justificat que l'apertura amb aquesta peça "té molt de sentit", ja que Beethoven la va compondre quan es trobava en un període molt difícil. "Per a nosaltres la Segona Simfonia és el signe d'una cosa molt significativa, "d'alguna manera és conquerir la situació difícil" i que permet trobar el goig i l'alegria. A més, ha reivindicat sobre aquesta simfonia que s'hi pot trobar fàcilment l'alegria: "Això va ser compost en el període més difícil de Beethoven i ens dona molta valentia per a trobar i retrobar i redefinir què som, per a quina finalitat vam venir al món".

Ono ha afegit que després de la segona, la Tercera Simfonia és heroica, el que posa de manifest que "després de la dificultat, es va convertir en un gegant", i va fer una evolució històrica en el terreny de la simfonia. "En situacions difícils som gegants", ha afirmat el director, que també ha reivindicat la mirada a petits detalls com la natura i les arts, la literatura, la música, les pel·lícules i els museus.

La programació

La següent cita amb l'OBC serà els dies 10 i 11 d'octubre amb el Concerto Grosso, de Jordi Cervelló, compositor que va agradar al públic de L'Auditori dies enrere amb el seu quartet Remembrances durant la Biennal de Quartets de Barcelona, la Simfonia núm. 5, de Carles Baguer, i la Serenata núm. 1, de Johannes Brahms. Dirigirà aquest programa Edmon Colomer.

Durant la temporada de tardor també es podran escoltar obres com Nit transfigurada, d'Arnold Schönberg, els Tres estudis de Couperin, de Thomas Adès, compositor convidat de la temporada, les Variacions sobre un tema de Haydn, de Brahms; La cançó de la Terra, de Mahler; In Seven Days, de Thomas Adès; Ad limen caeli, de Núria Giménez, Ramifications, de György Ligeti, i Homenaje a Ligeti, de Sofía Martínez.

La presència d'artistes catalans i espanyols també serà una constant en aquesta temporada, amb batutes com les de Josep Caballé Domenech. Entre els solistes, cal destacar els violinistes Vera Martínez Mehner i Abel Tomàs, membres del Quartet Casals, que interpretaran Tabula Rasa, d'Arvo Pärt. També es podrà sentir el baríton José Antonio López i la pianista Neus Estarellas.

La pianista Khatia Buniatishvili i el flautista Emmanuel Pahud, a més del pianista Sebastian Knauer, el viola Antoine Tamestit i el tenor Ilker Arcayürek, seran els solistes internacionals que visitaran l'OBC en els mesos vinents. A més, les directores Giedrė Šlekytė, Tabita Berglund i Zoi Tsokanou encapçalen un llistat de primeres batutes que es completarà amb Matthias Pintscher, Lionel Bringuier, Ludovic Morlot, Nuno Coelho i Joseph Bastian. Una temporada més, tota la família tornarà a gaudir de L'OBC balla Ravel, l'espectacle de música i dansa dirigit pel coreògraf i Premi Nacional de Dansa Antonio Ruz.

Pel que fa als concerts, acolliran un miler de persones amb un aforament aproximadament a mitja capacitat de la sala, i el públic haurà de portar la mascareta posada en tot moment, mentre que els músics, sotmesos a PCR i amb distanciament a l'escenari, podran decidir si la duen o no. Tampoc es donaran programes de mà o fulletons, que es podran consultar al web i a través dels codis QR repartits per diversos espais de L'Auditori, ni estarà habilitat el servei de guarda-roba. Els concerts es faran sense pausa i seran d'uns setanta minuts. Pel que fa a les vendes, Brufau ha admès que no estan per sota de les previsions però no són les xifres que voldrien, a banda de la tendència que "s'està venent molt a última hora".

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat