El Museu Picasso inaugura aquest dimarts l'exposició Jamais, on exposa l'objecte surrealista que l'artista canari Óscar Domínguez (1906-1957) va regalar a Pablo Picasso el 1945. "És un objecte mític, nascut en una exposició també mítica, la més important del segle XX", ha dit a l'ACN el director del museu, Emmanuel Guigon. Domínguez va transformar per a l'Exposició Internacional del Surrealisme del 1938 un gramòfon Pathé de pavelló en un objecte eròtic, hipnòtic i enigmàtic. "Una dona que balla, que es perd dins del fonògraf, i apareix el seu braç acariciant la forma rodona del seu propi cos, que està girant", ha definit Guigon l'objecte restaurat. La primera exposició inaugurada després del confinament s'allargarà fins al 8 de novembre.

Primer pla de l'objecte surrealista 'Jamais' que Óscar Domínguez va regalar a Pablo Picasso, exhibit a l'exposició 'Jamais' del Museu Picasso/ACN

Primer pla de l'objecte surrealista Jamais que Óscar Domínguez va regalar a Pablo Picasso, exhibit a l'exposició 'Jamais' del Museu Picasso/ACN

"És un gran descobriment. Sabia que Picasso tenia un objecte molt singular, eròtic, del seu amic Òscar Domínguez, però s'havia perdut des del 1938", ha dit Guigon. Després de converses amb una amiga de Picasso, que va ser dona de Domínguez, el director del museu, alhora comissari de la mostra, intuïa que aquest objecte havia d'existir i pertànyer a Picasso.

"Sabia que ho tenia, i l'any passat amb l'exposició que vam fer sobre la fotografia vaig trobar una foto inèdita on es veia don Pablo Picasso al seu taller amb l'objecte de Domínguez", ha explicat. El reportatge fotogràfic, obra de Nick de Morgoli l'any 1947, mostra Picasso al seu taller parisenc amb el gramòfon.

Finalment, l'objecte s'ha trobat a l'arxiu familiar de la família Picasso. Una troballa que el museu exposa després d'un procés de restauració, a càrrec de Reyes Jiménez, especialment complex per tenir un mecanisme i motor que permeten el moviment giratori de l'objecte.

La mostra recupera l'ambient de l'Exposició Internacional del Surrealisme organitzada a la Galerie Beaux-Arts de París l'any 1938, i l'actuació que va fer la ballarina Hélène Vanel la nit de la inauguració. La "ballarina surrealista", tal i com se la va anomenar, va fer una performance acompanyada també del gramòfon, una actuació que queda documentada a través de fotografies.

L'objecte compartia exposició amb peces que van causar tanta sensació com el Taxi pluvieux (Cadillac plujós) de Salvador Dalí o els 1.200 sacs de carbó que hi havia suspesos al sostre de la sala principal. "Hem redescobert l'objecte perdut des de 1938, per donar-li a Barcelona un altre cop visibilitat", ha celebrat Guigon de la primera exposició que poden inaugurar des que van reobrir portes el 12 de juny passat.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat