La Galeria Mayoral ha presentat aquest dijous l'exposició 'Ètica i Estètica: Miró/Artigas' que es podrà veure fins el 14 d'abril. Es tracta de la primera exposició en una galeria comercial des de 1964 que repassa la col·laboració artística de més de quatre dècades entre Joan Miró i el ceramista Josep Llorens Artigas. Amb una trentena de peces l'espai vol mostrar el treball "simbiòtic", "fructífer" i "dilatat" entre Miró i Artigas. A més de mostrar les influències de la ceràmica en l'obra escultòrica de Miró, l'exposició reivindica el paper d'artista d'Artigues i descarta que el seu treball es limités "al d'un artesà". En aquest sentit, l'expert en l'obra de Joan Miró i comissari de la iniciativa, Robert Lubar Messeri, ha situat Artigas com un dels primers escultors ceramistes del segle XX i ha celebrat que la mostra presenti la ceràmica de la "parella" Miró-Artigas.

Lubar Messeri ha reconegut que la "parella" Miró-Artigas és coneguda entre els especialistes però passa "desapercebuda" per molts ciutadans quan veuen obres firmades pels dos autors. "Tenim l'exposició de dos artistes i no d'un artista i un artesà", ha reivindicat en declaracions a l'ACN. Segons ha explicat, Artigas va contribuir en "renovar" la tradició ceràmica-escultòrica en ser un dels primers escultors ceramistes del segle XX. "Amb la col·laboració de Miró van canviar totes les possibilitats de la ceràmica", ha expressat.

Entre les obres en exposició, destaquen les ceràmiques de Miró/Artigas 'Vase' on Miró va començar a concebre les seves figures en un nou format especial per recórrer els contorns del vas, 'Personatge torre vermella' la forma de la qual suggereix un arc natural o un portal fet per la mà de l'home i 'Dona' el guaix fet per Joan Miró que experimenta amb noves formes artístiques per crear un diàleg entre formes i colors.

La col·laboració entre els artistes va marcar les seves respectives trajectòries i gràcies a la qual val "conquerir" un lloc en la història de l'art a partir de la realització dels seus emblemàtics murals i escultures. L'any 1943 Miró va iniciar la col·laboració amb Artigas que s'allargaria fins la mort del ceramista, moment que Miró va seguir treballant amb el fill d'Artigas. Les creacions conjuntes de Miró i Artigas van "trencar" per sempre amb la tradició ceràmica associada al 'vas al plat' i van donar lloc a un nou univers expressiu de figures "fantàstiques" i "grotesques". Els dos van treballar per adaptar el simbolisme a un nou mitjà que els oferia noves possibilitats expressives.

La col·laboració s'articulava entorn a l'experimentació de la ceràmica com a vehicle expressiu, negant qualsevol possibilitat de dur a terme un art decoratiu i centrant els seus esforços a cristal·litzar les seves conviccions ètiques a través d'una tècnica històricament relegada a la categoria d'artesania.