En aquest any que la Beckett ha dedicat un cicle al seu teatre, amb la recuperació de Nerium Park i l'estrena d'Olvidémonos de ser turistas, Josep Maria Miró culmina el seu particular annus mirabilis amb el seu bateig i consagració a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya, un espai reservat només a uns quants.

Una petita comunitat de veïns tranquil·la i ordenada, situada prop de la frontera per on transiten immigrants clandestins, es veu convulsionada per unes pintades amenaçadores que la fan entrar en el pànic i la recerca d'un enemic, poc abans d'una celebració que s'ha de celebrar en el pavelló municipal. Aquest és el punt de partida de Temps salvatge, l'obra coral amb la qual Miró, un dels grans noms de la dramatúrgia catalana, entoma l'encàrrec de Xavier Albertí, director del TNC, que, a més, és el responsable de la direcció d'una obra que mostra la destrucció de la convivència i les vides dels seus protagonistes per la por, un dels temes que Miró ha tractat en diverses de les seves obres. "La por és un dels grans motors de la nostra època, i la classe política l'ha utilitzat sovint per crear ideologia a costa d'un enemic" ha assegurat l'autor.

Albertí ha recordat, sense dir-ho, la irrupció del dramaturg a l'escena amb Gang bang, estrenada a la Sala Tallers del TNC l'any 2011, i l'escàndol que va provocar. Un fet que va posar a prova la salut de la llibertat d'expressió a Catalunya. Miró pertany, segons la cita recuperada per Albertí, a una generació que ja no té imatges d'infantesa en blanc i negre que ha posat en dubte la divisió entre tragèdia, on el destí dels protagonistes no era a les seves mans, i el drama. Aquesta és la base d'una obra complexa amb un muntatge també ple de complexitat on hi destaquen els quatre apartaments una piscina comunitària al bell mig, en una escenografia de Lluc Castells, vestuari de María Araujo i música del mateix Xavier Albertí. 

DSC 4965

En aquesta obra d'ampli repartiment, Carme Elías interpreta Mercè, una de les inquilines dels apartaments que acull a casa la seva neta Ivana, a qui dona vida la jove actriu Laia Manzanares. Totes dues dones no es coneixen malgrat el parentiu i tenir unes vides marcades per la tragèdia de la mare de la jove. Raquel (Míriam Iscla) i Tau (Sara Espígul) són una parella que espera un fill. Raquel és la directora de l'Institut on treballa Santi (Eduard Farelo), i defensa un posicionament polític d'esquerres. En un altre dels apartaments, Hèctor, el personatge que interpreta Borja Espinosa, és un bon home que s'ha quedat sense feina i que amb la seva furgoneta es dedica al transport. Un transport que aviat l'implicarà en el tràfic d'éssers humans que es porta a terme prop de casa seva. Malcom McCarthy interpreta un d'aquests immigrants, que serà ferit i perdrà la seva germana, a qui se suposa en mans de les xarxes de tracta de blanques. Precisament, Ernest (Miquel Barceló), que havia estat parella de Mercè, sembla implicat en aquesta xarxa. Les parelles Santi-Helena (Alicia González Laa) i Santi-Berta (Marina Gatell), alhora, es troben en crisi.

Temps salvatges/ May Circus

L'educació i la política, la sexualitat i les seves pulsions reprimides sota vides aparentment normals -que el fan connectar amb episodis d'actualitat com els de La Manada-, els valors ètics i la seva supervivència quan tot s'ensorra i el drama de la immigracio són alguns dels temes d'aquest thriller antropològic que planteja Miró i que es podrà veure del 10 de maig al 17 de juny.