L'any 2001, els hereus de Francisco Gómez van donar de forma gratuïta l'arxiu íntegre del fotògraf, format per més de 24.000 negatius i prop de mil còpies, a una Fundació Foto Colectania que tot just començava la seva singladura. L'Arxiu Paco Gómez passava a ser l'únic arxiu complet que conserva la fundació, sobre el qual s'han fet diversos projectes d'estudi i difusió. El més important va ser l'exposició organitzada i produïda per la Dirección General de Promoción Cultural de la Comunidad de Madrid, amb la col·laboració de la Fundació, i que es va poder veure entre l'abril i el juliol de 2016, a la Sala Canal Isabel II de Madrid. Una exposició que amb el títol "Arxiu Paco Gómez. L'instant poètic i la imatge arquitectònica" es podrà visitar a Barcelona des d'avui 20 de març fins al 17 de juny a la nova seu de Foto Colectania, i que es va presentar ahir 19 de març amb l'assistència del conseller de Cultura, Turisme i Esports de la Comunitat de Madrid Jaime Miguel de los Santos i el president de la Fundació Mario Rotllant.

Edificio Centro / Archivo Paco Gómez / Fundación Foto Colectania

[Edificio Centro. Madrid], 1968. Arqs. Genaro Alas y Pedro Casariego © Archivo Paco Gómez / Fundación Foto Colectania

Un fotògraf amateur però influent

Nascut a Pamplona el 1918, tot i que professionalment es va dedicar a la gerència de la sastreria familiar situada a la luxosa calle Serrano de la capital espanyola, la vida de Francisco Gómez va estar estretament lligada a la fotografia. Malgrat que va ingressar a la Real Sociedad Fotográfica de Madrid el 1956, va ser en grups com Afal (Agrupación Fotografica de Almería), La Palangana -format per Gabriel Cualladó, Francisco Ontañón, Leonardo Cantero, Ramon Masats i Joaquín Rubio Camín- o La Escuela de Madrid on va destacar com un va ser un dels protagonistes de la renovació fotogràfica espanyola de mitjans del segle XX. Un dels seus amics i companys, el català Masats, el considera el millor fotògraf de la seva generació. 

El conseller de Cultura madrileny va citar Tiempo de silencio de Luis Martín-Santos, que parla del mateix Madrid de postguerra que va retratar Gómez amb la seva càmera. Una ciutat encara marcada per la Guerra Civil i els seus estralls, una ciutat en reconstrucció, encara molt provinciana i tradicional, però que comença a desenvolupar-se, crèixer i construir-se cap a la perifèria, amb canvis urbanístics decisius i transcendentals i l'arribada dels nous costums socials, laborals i culturals.

Home tranquil, discret, introspectiu però amb sentit de l'humor, segons el comissari de la mostra Alberto Martín, Francisco Gómez va fer les seves fotografies més conegudes -el seu cànon- en els seus tres primers anys de trajectòria, entre 1957 i 1960. L'exposició, però, va més enllà d'aquest cànon establert pel propi autor, i s'endinsa en el material que es custodia a l'arxiu de Foto Colectania, amb un èmfasi especial en la seva fotografia d'arquitectura i urbanisme.

Barrio de la Concepción /Archivo Paco Gómez / Fundación Foto Colectania

[Barrio de la Concepción. Madrid], 1966 © Archivo Paco Gómez / Fundación Foto Colectania

Arquitectura i mirada

La col·laboració amb Carlos de Miguel, director de la revista Arquitectura, publicada pel Colegio de Arquitectos de Madrid entre 1959 i 1974, va ser decisiva a partir de 1966. És llavors Gómez comença a ser un fotògraf dedicat quasi íntegrament a l'arquitectura, fins l'any 1972, quan De Miguel deixa la direcció de la revista. Les fotografies de Gómez d'aquests vuit anys decisius són un reflex exhaustiu del treball de renovació arquitectònica proposat pels arquitectes organicistes que van treballar a Madrid durant els anys seixanta. Un dels arquitectes amb qui sintonitza professionalment, però també estèticament i conceptual és Curro Inza, amb qui compartia l'interès per l'arquitectura popular.

La mostra exposa les portades de la revista Arquitectura que va il·lustrar Gómez, el qual a més s'encarregava també de fotografies interiors, com les que acompanyaven la secció "Notas de filosofia", on es deixava veure el fotògraf més pròxim a l'abstracció i l'informalisme que desenvolupen els artistes plàstics de la seva generació. És el treball dedicat a las "medianerías" -parets mitgeres on gairebé desapareix tot punt de referència real per a ser únicament textures. També gràcies a la col·laboració de la Escuela Superior Tecnica de Arquitectura de Madrid s'han pogut recuperar imatges originals de Gómez, autor de Madrid, un fotollibre amb textos de Miguel Miura editat per commemorar els quatre-cents anys de capitalitat de la ciutat i dirigit pel mateix Carlos De Miguel.

Medianería con antenas de televisión   Francisco Gómez

Medianería con antenas de televisión [Prolongación de la calle General Mola. Madrid], 1959 © Archivo Paco Gómez / Fundación Foto Colectania

Sociologia i abstracció

Un dels temes que van interessar al fotògraf va ser la sociologia urbana, de la qual va esdevenir un documentalista d'enorme valor. En paral·lel, aquest treball de sociòleg de l'arquitectura i l'urbanisme de Madrid -que el va fer interessar pels nous barris apareguts a la perifèria de la ciutat, per les noves formes d'oci o la nova pràctica de l'esport- va anar aparellat, com hem dit, amb la seva radicalitat estètica que el situava molt a prop dels llenguatges plàstics de l'abstracció i una sensibilitat que el feia capaç de captar l'instant poètic a què al·ludeix el títol de l'exposició. Un instant poètic contrari, segons Martín, a l'instant decisiu de la fotografia tradicional. Ell no esperava el moment de fer la foto, sinó que esperava que la foto es produís. 

Fora de l'exposició queden les fotografies fetes per Gómez a partir del seu allunyament de la fotografia d'arquitectura. Un treball d'exploració de sí mateix, introspectiu, que sovint s'expressa en forma de fotografia preparada, i que també es conserven a l'arxiu de la Fundació Foto Colectania.

Pared plaza de los Carros   Francisco Gómez (1)

Pared plaza de los Carros, 1981 © Archivo Paco Gómez / Fundación Foto Colectania

Fotografia de portada: Tranvía en el paseo de Extremadura. Madrid, 1959 © Archivo Paco Gómez / Fundación Foto Colectania