Quan enmig de la roda de premsa de presentació de la temporada li han preguntat a Xavier Albertí com era que cap obra de les previstes per 2018-2019 tractava sobre el "procés", el director del Teatre Nacional de Catalunya ha assegurat que perquè totes elles -així com les que s'havien programat en la temporada en curs, marcada pels esdeveniments de la tardor catalana- hi feien referència. I és que aquesta nova proposta d'Albertí gira al voltant de la idea de dogma i llibertat. Com assegura ell mateix al text de presentació de la temporada: "En el món cada com més propagandístic que ens ha tocat viure, se'ns ofereixen múltiples tractaments -tant estimulants com pal·liatius- per a les profundes ferides de la nostra dimensió simbòlica. Però la majoria d'aquestes receptes només pretenen alleugerir les inflamacions més visibles, sense tenir en compte que, sovint, la millor manera de tractar d'arrel qualsevol malaltia és observar-ne els símptomes sense dissimular-los". 

Epicentre Rusiñol

De la mateixa manera, després de l'epicentre temàtic de la temporada actual dedicat a Lluïsa Cunillé, Santiago Rusiñol és el protagonista de la temporada, allunyant-se de la visió i lectura superficial de l'artista i escriptor, a qui Albertí ha definit com "un gran desconegut". Precursor de la creació de la marca d'un artista -com després farien Dalí o Warhol-, Rusiñol va intervenir decididament en tots els debats de la seva època, posant el dit a les nafres més sensibles. En aquest sentit, la temporada s'inaugurarà amb Els jocs florals de Canprosa, una obra estrenada l'any 1902 enmig d'un clima extraordinàriament tens -marcat pels conflictes socials, la repressió i la irrupció del catalanisme polític- que pot tenir ressonàncies actuals i que satiritzava la benemèrita institució dels Jocs Florals, símbol de la Renaixença, amb el tema de l'artista lliure enfront de l'artista adotzenat pel poder com a centre. La producció, dirigida per Jordi Prat i Coll amb un ampli repartiment format per Clara Altarriba, Albert Ausellé, Rosa Boladeras, Carlos Cuevas, Francesc Ferrer, Oriol Genís, Àngels Gonyalons, Oriol Guinart, Jordi Llordella, Anna Moliner, Albert Mora, Albert Pérez, Mireia Piferrer, Kathy Sey i Yolanda Sey, cor i orquestra, no serà l'única obra de Rusiñol que es veurà al TNC. La niña gorda, la història d'una jove obesa usada com a espectacle de circ, en forma de monòleg dirigit pel mateix Albertí i protagoitzat per Jordi Oriol, es podrà veure a la Sala Tallers.

LA NIN aA GORDA 02

Jordi Oriol, protagonista de La niña gorda/ David Ruano

Tres obres de Sergio Blanco

El dramaturg uruguaià Sergio Blanco, que ja va oferir al TNC Cartografía de una desaparición, amb la seva personal visió de la figura i l'obra de Joan Brossa, que es recuperà a la Sala Petita, també aquí es podrà veure Tebas Land, la seva particular interpretació d'Èdip a partir de la història d'un parricida, guardonada amb l'Award Off West End de Londres el 2017, i Kassandra, en que a partir del mite de Cassandra ofereix un tour de force marcat la fugida, la violència, la prostitució i la transsexualitat a mida de la jove actriu Elisabet Casanovas. Completen els noms internacionals de la programació els belgues Peeping Tom, amb Kind i l'Stabat Mater d'Antonio Tarantino, dirigit per Marga Puyo.

Foto 1 Kassandra /David Ruano

Elisabet Casanovas és Kassandra/ David Ruano

Shakespeare, Brecht, Txèkhov i Duras, la presència clàssica

La gran comèdia shakespeariana Afanys d'amor perduts, en nova traducció i títol de Salvador Oliva,  servirà d'homenatge a Pere Panella pels seus cinquanta anys de carrera, que dirigirà el muntatge amb Rosa Boladeras, David Marcé i Mima Riera al repartiment.  La bona persona de Sezuan de Bertolt Brecht, una de les obres més destacades del dramaturg alemany ocuparà la Sala Gran amb un muntatge d'Oriol Broggi amb alguns dels seus actors habituals en un repartiment encapçalat per Clara Segura, i que segurament tindrà un regust made in La Perla 29. El jardín de los cerezos d'Anton Txèkhov del Centro Dramático Nacional, dirigida per Ernesto Caballero i interpretada per Carmen Machi, l'auto sacramental El gran mercado del mundo de Pedro Calderón de la Barca i El dolor de Marguerite Duras, amb Ariadna Gil com a protagonista, sota la direcció de Lurdes Barba són alguns dels clàssics que visitaran els escenaris del Nacional aquesta temporada. 

Foto 1 La bona persona de Sezuan

Joan Carreras i Clara Segura, protagonistes de La bona persona de Sezuan/ David Ruano

Les apostes per la dramatúrgia catalana

Només una vegada, de Marta Buchaca, una reflexió sobre la violència de gènere amb Anna Alarcón, Maria Pau Pigem i Bernat Quintana; Alba, de Marc Artigau, al voltant de la realitat virtual amb Raimon Molins a la direcció i Lluís Marco, Clàudia Riera i Carme Elias al repartiment; Orsini, d'Aleix Aguilà, amb el terrorisme i la referència a l'atemptat del Liceu de 1893, dirigida per Xicu Masó, amb els joves Pol López, Júlia Barceló i Pau Viñals i El futur d'Helena Tornero, un text que vol revertir els rols de gènere i que forma part d'un nou projecte del TNC per impulsar teatre per a joves -juntament amb la repesca d'Amanda T d'Àlex Mañas i Youth#4 de Didier Ruiz-, són les apostes per la dramatúrgia actual catalana. Al costat d'aquestes cal situar la doble aposta pel mite mallorquí de "S'arxiduc" Lluís Salvador a través de la visió de dos dels grans escriptors mallorquins: La nit de Catalina Homar de José Carlos Llop i Les darreres paraules de Carme Riera.  

Orsini/ David Ruano

Pol López, Júlia Barceló i Pau Viñals, protagonistes d'Orsini/ David Ruano

Carles Santos, un homenatge musical

Se'ns n'ha anat el Santos al cel serà el tribut del TNC a un director que va portar la seva música i els seus espectaculars i impactants muntatges al teatre. La seva música serà protagonista en un muntatge de Jordi Oriol a partir de les obres del compositor, que diririgà Wanda Pitrowska, l'alter ego directora d'orquestra d'Albertí, a la batuta de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. Cor de Teatre amb Troia, una veritable odissea!, Roberto Olivan amb Cuculand Souvenir, Cesc Gelabert amb el seu últim treball, Nom i Bach Project, amb la companyia Mal Pelo reinterpretant les variacions Golberg, seran les apostes de música i dansa d'un TNC que es consolida com a segon coliseu musical de la ciutat.