El museu d'escultura contemporània Can Mario de la Fundació Vila Casas a Palafrugell dedica una gran exposició a l'artista Xavier Escribà, nascut a París i resident a l'Empordà i amb projecció internacional. Sota el títol 'Éloge de l'Amour', la mostra és una selecció d'una trentena d'objectes pictòrics on precisament la pintura i el procés creatiu són el fil conductor. "Tot és pintura sobre tela que em porta per diferents camins", assenyala l'artista. Les peces estan fetes de pintura acrílica i tela de lli i algunes són més volumètriques, amb la tela que es cargola sobre si mateixa, es fragmenta o se sobresposa, sense deixar de ser "pintura que pren volum". Aquest treball té una segona dimensió igual de rellevant com és el catàleg amb les aportacions i opinions de 17 persones properes a l'artista que comenten la seva obra. La mostra d'Escribà, que ocupa dues sales, forma part de la nova programació d'hivern de Can Mario juntament amb 'La bellesa de la figura humana' de Xita Fornt (Barcelona, 1934). Ambdues exposicions s'inauguren el pròxim 20 de gener i es podran visitar fins a mitjans de maig.

Can Mario dedica la sala gran i una de les petites a l'obra d'un autor que es caracteritza per una voluntat de "transgredir" els límits de la pintura tradicional i d'experimentar amb dos únics ingredients, la pintura acrílica i la tela de lli. El mateix artista ha explicat aquest dijous que "comença per un procediment pictòric que no sap mai com acabarà". Durant el procés, la tela va agafant volum fins a convertir-se en una vertadera escultura, acolorida amb colors primaris. A vegades es cargola sobre si mateixa, es plega, es clava o se superposa. Malgrat tot, per a Escribà continuen essent "objectes pictòrics i pintura sobre tela" que mantenen sempre el lligam amb la paret, ja sigui tocant-la o des de la distància. 

La mostra recull peces creades des del 2002, com ara 'Cara i creu pictòric', fins arribar al 2017 amb 'Llibertat', l'única obra inèdita que es pot veure a la mostra i la més recent. L'artista considera que durant aquest període no ha viscut una gran transformació artística, sinó que més aviat les obres han anat "fluint". Totes elles tenen un mateix fil conductor, com és el procés creatiu i la pintura, amb les que busca explicar a l'espectador aquesta experiència. 



El catàleg com a treball artístic amb l'espectador


A 'Éloge de l'amour' es resumeixen "tots els camins que ha explorat i que continua explorant" l'artista Xavier Escribà en el camp de la pintura. Per Clarie Cayla, parella de l'artista i una de les comissàries juntament amb Glòria Bosch, el seu treball traspua "llibertat, amor i curiositat" sense perdre de vista l'experiència de l'espectador. 

Una part indispensable d'aquest treball expositiu ha estat l'elaboració d'un catàleg amb la participació de 17 persones properes a Escribà que han escrit el que la seva obra els transmet i les seves impressions. Provenen de professions ben diferents, com ara músics, professors o científics, i de diferents procedències geogràfiques. Ha estat una "aventura interessant", segons admet l'artista, que li ha permès utilitzar la seva obra com a mirall. En un costat, se situa l'artista i en l'altre, l'espectador que la rep. Gracies a les seves aportacions, ha pogut dividir el conjunt de l'obra en "famílies" que després s'han mostrat a l'exposició. El catàleg de la mostra inclou els escrits que li han dedicat a l'artista. Entre elles hi ha l'artista Pere Ballés que també ha creat una obra específica per a la mostra. 

Xavier Escribà va exposar per primer cop a l'Institut Français de Barcelona el 1990 i des de llavors ha anat guanyant projecció internacional, especialment a França, país on va néixer i on va viure durant uns anys. Ha exposat a galeries de Suïssa, Brasil, EUA o Bèlgica, entre d'altres indrets. No s'identifica amb cap corrent artístic concret però admet que li ha interessat el moviment francès del 'support-surfaces' de finals de la dècada dels anys seixanta. 

La mostra de Can Mario s'inaugura el pròxim 20 de gener en la nova programació d'hivern i es podrà visitar fins al 13 de maig d'aquest any. 

 

Xita Fornt a 'La bellesa de la figura humana'

 

A la Sala Empordà es pot veure una mostra de l'obra de Xita Fornt titulada 'La bellesa de la figura humana'. Nascuda a Barcelona el 1934, aquesta artista va destacar pel seu llenguatge abstracte dominat pel gest, la taca i la llum en la pintura. En els últims anys, però, s'ha centrat en l'estudi de la figura humana. Una prova d'això és aquesta mostra on es poden veure diferents creacions amb cossos nusos i sinuosos. L'autora explica que intenta buscar l'"equilibri entre la figuració i l'abstracció" en cadascuna de les obres. Aquesta mostra es podrà veure fins al 20 de maig.