El nordamericà Bill Viola (Nova York, 1961) és un dels artistes més destacats i amb més renom al panorama internacional. El seu videoart va des de les cintes monocanal fins a la utilització de les últimes tecnologies per il·lustrar temes transcendentals per a la naturalesa i la condició humana, com són el naixement, la mort, el dolor o el pas del temps. Les seves peces són un espectacle sensorial que conviden a la reflexió i a provocar certs estats d’ànim a l’espectador. Ara, l’art introspectiu i espiritual de l’artista americà Bill Viola arriba a La Pedrera amb Bill Viola. Miralls de l’invisible, una mostra que es podrà visitar del 4 d’octubre al 6 de gener a l’emblemàtic edifici modernista.

Three Women, 2008 Bill Viola la Pedrera

Bill Viola, Three Woman, 2008

Marta Lacambra, directora general de la Fundació Catalunya La Pedrera, ha recalcat en la presentació de l'exposició, l’excepcionalitat del projecte donada la reputació internacional de l’artista, fet que genera més expectativa entre el públic, i el fet que l’obra de Viola transcendeixi religió i ompli les sales expositives amb experiències espirituals. El projecte s’ha dut endavant no només gràcies al treball de la Fundació Catalunya La Pedrera i l’Estudi Bill Viola a Los Angeles, també hi han col·laborat el Museu de Montserrat, Bòlit Centre d’Art Contemporani de Girona, el Museu Episcopal de Vic, la Fundació Sorigué de Lleida, el Gran Teatre del Liceu i el Palau de la Música. Tots aquests indrets exposaran obra de Viola dins el marc de la mostra a La Pedrera.

The Sleepers, 1992 Bill Viola Le Pedrera

Bill Viola, The Sleepers, 1992

De Barcelona a la resta del país

Kira Perov, esposa de l’artista, directora de l’estudi Bill Viola de Los Angeles i co-comissaria de l’exposició ha agraït la col·laboració fàcil i senzilla entre totes les institucions donada l’envergadura del projecte. Bill Viola ja havia participat en exposicions a Barcelona amb La Virreina Centre de la Imatge i el CaixaFòrum, a part de rebre el premi Catalunya l’any 2009, però és el primer cop que es fa una exposició antològica del seu treball a Barcelona. En total s’han portat a Catalunya 41 peces, la meitat de les quals romandran a La Pedrera durant 3 mesos,  que comprenen un període de temps des de l’any 1976 fins al 2014. La resta de peces es repartiran arreu del territori del país.

El videoart com a mirall de la transcendència humana

L’obra de Bill Viola treballa amb elements primaris, com poden ser el foc i l’aigua, per il·lustrar temes universals a través de metàfores constants cap als cercles vitals. Influenciat per la filosofia oriental no considera que el naixement sigui un inici, així com tampoc la mort és un final. La imatge en moviment perdura i esdevé perenne enfront de la fugacitat de la vida terrenal. Per a Viola l’art és un regal per a l’espectador, però cal que els regals siguin útils. Per això, busca posar en contacte les raons més íntimes del nostre ésser per despertar l’ànima de l’espectador.

Incrementation, 1996 Bill Viola La Pedrera

Bill Viola, Incrementation, 1996

Llucià Homs, co-comissari de la mostra, explica la connexió de l’art de Viola amb el visitant a partir de l’examen de les grans condicions humanes que obren un món de reflexions i sentiments en el qual tots ens i veiem reflectits. En paraules textuals d’Homs, l’obra de Viola parla directament al cor. Un altre fet a destacar és la vinculació de la tecnologia amb els discursos i llenguatges tradicionals de la Història de l’Art, fent un recull de les obres més emblemàtiques de l’art occidental. Les seves peces posen en comunió l’art, la tecnologia i l’espiritualitat i la mostra de La Pedrera és un espai que convida al visitant a la contemplació i la introspecció per recuperar els ideals de l’humanisme en l’art contemporani.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat