Del 4 d’agost al 14 d’octubre se celebra la X edició de la Biennal de Fotografia Xavier Miserachs a Palafrugell, amb 11 exposicions repartides per la poblaciói un programa d'activitats paral·leles obertes a tothom. L’objectiu de la Biennal és el de donar a conèixer el treball de grans figures de la fotografia nacional i internacional, així com donar suport a l’obra de joves fotògrafs. 

© Hereves Xavier Miserachs Costa Brava Show 1

Enguany la Biennal commemora el 20è aniversari de la mort de Xavier Miserachs (Barcelona, 1937-1998), un dels fotògrafs més importants del país, premi Gaziel (1997) i Creu de Sant Jordi (1998), i que va establir una estreta relació amb l’Empordà des dels anys seixanta. La Biennal ret homenatge al fotògraf amb l’exposició Costa Brava Show, una mostra inèdita amb fotografies del llibre homònim. L’exposició, comissariada per la Biennal de Fotografia, mostra una selecció de 24 còpies úniques en blanc i negre i en color, reenquadrades seguint el format original del llibre. Les imatges remeten als primers anys del turisme al país i a la relació amb les formes de vida més tradicionals, amb una mirada documental, irònica i amb el peculiarsentit de l’humor de Xavier Miserachs. El fotògraf va realitzar diversos reportatges fotogràfics sobre l’incipient turisme que va transformar la societat i el paisatge de la comarca, i a la dècada dels vuitanta es va establir a Esclanyà −a tocar de Palafrugell−. Alguns dels llibres fotogràfics de Xavier Miserachs han configurat durant dècades les imatges de Barcelona i de la Costa Brava. Destaquen Costa Brava Show (1966) i Barcelona. Blanc i Negre (1964), entre molts altres. Un any després de la seva mort, un grup d’amics i amants de la fotografia van retre-li homenatge amb la celebració de la primera Biennal.

© Hereves Xavier Miserachs Costa Brava Show 3

Henri Cartier-Bresson, Fotografiar del natural

L'exposició recull algunes de les fotografies més representatives d’Henri Cartier-Bresson des dels inicis dels anys trenta fins als setanta i inclou mostres dels seus reportatges, uretrats, paisatges i temàtiques recurrents del fotògraf. La mostra es pot visitar al Museu del Suro de Palafrugell. 

Darrera l’estació de Saint Lazare, Plaça d’Europa, París, 1932 © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Atín Aya, Paisans

El Museu del Suro també acull l'exposició del fotògraf sevillà que destaca per un acurat treball influenciat pels clàssics de la fotografia i alguns mestres de la pintura. La mostra presenta els seus retrats realitzats els seus viatges per diferents llocs d’Andalusia, homes i dones humils, en els seus llocs de treball o escenaris més habituals, presentats des del respecte i l’empatia i retratats amb la dignitat que es mereixen.atin aya

Atín Aya

Samuel Aranda, Ecosistema (19+1). Fotografia en els límits

Samuel Aranda fa amb aquesta exposició a la Bòbila Vella una aturada per reflexionar sobre tot allò que ha viscut, conscient d’haver estat molt sovint en els límits del nostre ecosistema vital utilitzant la fotografia com a mitjà per documentar conflictes, migracions i temàtiques socials d’arreu del món, i molt especialment del Pròxim Orient i de l’Àfrica, com ara les anomenades revolucions àrabs, la crisi de refugiats, la malaltia de l’Ebola i la crisi econòmica a Espanya entre d'altres.

Samuel Aranda

Samuel Aranda

Sandra Balsells, Sicília, a un pas del cel

Captivada pel comportament dels sicilians durant la Setmana Santa a Sicília, la fotògrafa ha viatjat a l’illa en vàries ocasions amb l’objectiu de documentar la societat siciliana a través de les processons, els costums i les seves diverses maneres de viure la Pasqua. Un interès que se centra en les conductes generades al voltant del ritual religiós. Un fenomen que, segons l’autora, conserva tot el seu valor primigeni, l’autenticitat original i una expressió antropològica que el fan particularment atractiu.

sandra balsells

Sandra Balsells

Lorenzo Meloni, La caiguda del califat

Especialitzat a cobrir els conflictes del Pròxim Orient, el jove fotoperiodista de l’agència Magnum presenta en aquesta mostra les imatges de la pèrdua dels principals bastions d’Estat Islàmic.

lorenzo meloni

Lorenzo Meloni

Maria Contreras Coll, Viatje a la impuresa

A les àrees rurals del Nepal persisteix una antiga creença que considera la menstruació impura i obliga les dones a viure aïllades durant el període menstrual. Aquesta pràctica, però, està en retrocés gràcies al sorgiment de grups activistes que, amb la influència d’Occident i l’accés a les noves tecnologies, actuen per eradicar-la. El treball de Maria Contreras Coll il·lustra com viuen les dones nepaleses aquest costum i com lluiten per la seva abolició.

Maria Contreras Coll

Maria Contreras Coll

Joan Alvado, Escola de pastors

Aquest treball planteja una aproximació documental en profunditat cap al fenomen de la nova pagesia a partir de l’experiència de l’Escola de Pastors de Catalunya. Una iniciativa destinada a dinamitzar el sector primari i afavorir-ne el relleu generacional.

joan albado

Joan Alvado

Jaume Ferrer, Jaume Ferrer, la memòria de la imatge

Aquesta mostra destaca el vessant més documentalista de l’autor i que ens apropa a les activitats industrials, agrícoles, festives, etc. del municipi i de la comarca en els primers decennis del segle passat.

jaume ferrer

Jaume Ferrer

Josep Esquirol, Professors de solitud: Josep Esquirol, fotògraf – Josep Pla, escriptor

La pesca i els pescadors, la salaó de l’anxova, la navegació amb vela llatina, les primeres excavacions arqueològiques a Empúries i la vida a l’Escala són temes freqüents en les fotografies de Josep Esquirol i que també trobem en els textos de Josep Pla, que va viure dos anys a l’Escala. La mostra es pot visitar a la Fundació Josep Pla.

josep esquirol1

Josep Esquirol

Miquel Dewever-Plana, Exposar-editar

El fotoperiodista Miquel Dewever-Plana treballa desenvolupant projectes de llarg recorregut a Llatinoamèrica, sobretot a Guatemala i Mèxic. Una condició sine quan non per a tots els seus projectes és que els treballs vagin sempre acompanyats de la publicació d’un llibre. El llibre com a suport del relat i de la investigació fotogràfica i testimonial, com a eina de treball i reflexió, com a guardià de la memòria, com a objecte i, molt especialment, com a motiu d’intercanvi i reconeixement dels subjectes fotografiats.

miquel dewever

Miquel Dewever-Plana