Els continguts de l'entreteniment online no deixen d'assolir nous nivells d'audiència disposada a pagar per ells. Si anys enrere semblava impensable que els usuaris estiguessin disposats a gastar diners per mirar sèries o escoltar música a través d'internet a què podien accedir lliurement mitjançant la pirateria, avui dia és comú estar subscrit a certs serveis digitals. Es tracta d'un mercat que creix a passos de gegant cap a un futur dedicat a l'entreteniment per streaming i al consum online de pagament.

La companyia nord-americana Netflix té una gran part de la culpa d'aquest gir en la indústria de l'entreteniment. Ja és a prop d'aconseguir 100 milions de subscriptors, i per superar aquesta marca invertiran mil milions de dòlars aquest any per, entre altres coses, continuar ampliant el seu contingut propi. De fet, aquesta ha estat una de les principals forces de l'empresa fundada per Reed Hastings i Marc Randolph el 1997: la creació de sèries, pel·lícules i documentals firmats per Netflix.

En aquest sentit, el model de negoci de les subscripcions de pagament funciona a canvi de quantitat i qualitat. L'aposta de Netflix ha estat la de crear un contingut de diversos milers de milions de pressupost, tant propi com de tercers, a través d'un servei ben integrat a diversos dispositius. El seu èxit ha donat fe a la indústria de l'entreteniment que es pugui cobrar als usuaris mitjançant les noves vies digitals.

El Netflix dels videojocs és imminent

Durant l'últim lustre, la compra i descàrrega de videojocs a través dels basars online s'ha normalitzat cada vegada més. Ara Microsoft vol fer un pas més enllà en la comercialització del mercat digital i per a això ha planejat un servei per a Xbox clarament inspirat en Netflix: l'Xbox Game Pass. Amb aquest servei, la divisió nord-americana pretén posar a disposició dels usuaris tot un catàleg de videojocs totalment accessible a través d'una subscripció mensual.

Segons el cap d'Xbox, Phil Spencer, "Netflix o HBO ofereixen un gran contingut que ha estat possible perquè existeix un model de subscripció". En declaracions a The Guardian, Spencer considera que aquesta és la línia de la innovació a continuar com a plataforma de desenvolupament i que pot ser un servei idoni per als jocs dedicats a explicar històries breus i que, un cop s'acaben, cauen en l'oblit. És, al contrari, el model d'expansions i de continguts actualitzats mitjançant micropagaments el que genera una fidelitat a llarg termini en altres títols.

La pirateria descendeix

La pirateria digital va viure l'any passat un descens a Espanya. Segons un estudi de la consultora independent GfK, l'accés il·legal a continguts generals va baixar un 4% respecte al 2015. Tanmateix, sí que s'han tingut alguns augments en la pirateria de la música i la literatura.

D'altra banda, assenyala la firma, un escenari sense pirateria podria permetre crear gairebé 22.000 nous llocs de treball directes, a més de suposar una recaptació més gran per a les arques públiques (576 milions d'euros més).