La Comissió Europea ha imposat aquest dijous una multa de 110 milions d'euros a Facebook per haver proporcionat dades "incorrectes o enganyoses" sobre la compra de l'empresa de missatgeria instantània WhatsApp, una operació a què Brussel·les va donar el seu vistiplau el 2014 i que no es veurà afectada per aquesta sanció.

"És una multa proporcionada i dissuasiva", ha explicat la comissària de Competència, Margrethe Vestager, en una declaració en la qual subratlla que aquest tipus de decisions de l'Executiu comunitari són un "senyal fort" a les companyies que han "de respectar les regles" de la Unió Europea i proporcionar "informació exacta" quan són investigades.

Vinculació de dades entre xarxes

La Comissió creu provat que l'empresa de Mark Zuckerberg va ocultar en el moment de notificar la compra el 2014 que comptava ja amb els avenços tècnics necessaris per vincular de manera fiable i automàtica les dades dels clients d'ambdues xarxes socials, malgrat que en la informació remesa a Brussel·les i en un qüestionari posterior va dir el contrari.

Tanmateix, ja l'agost de 2016 WhatsApp va oferir en les actualitzacions de condicions generals i política de privacitat dels seus usuaris la possibilitat de vincular els números de telèfon associats a l'aplicació als perfils corresponents a Facebook.

En aquest context, l'Executiu comunitari va obrir formalment un expedient a Facebook amb la tramesa d'un plec de càrrecs el desembre de 2016, en el context d'una investigació que conclou ara.

No afecta la compra

Amb tot, Brussel·les ha aclarit que aquesta sanció no afecta a l'operació de compra, que va ser aprovada tenint en compte "una sèrie d'elements diferents" a la capacitat per vincular els perfils dels usuaris de les dues xarxes socials i que va estudiar als escenaris previstos per donar llum verda la hipòtesi que tinguessin aquesta capacitat tècnica.

També ha avisat que la multa dictada aquest dijous no està relacionada ni amb processos nacionals en curs en matèria de competència ni als problemes de protecció de dades i privacitat dels consumidors que poguessin derivar-se de l'actualització de WhatsApp l'agost del passat any.

Facebook admet errors

El portaveu de Facebook ha donat aquest tema per tancat i ha admès que "els errors que van cometre en els registres del 2014 no van ser intencionats" i ha afegit que "la Comissió ha confirmat que no van afectar el resultat de l'examen de la fusió".

No obstant, l'empresa ha subratllat que "va actuar de bona fe des dels primers contacte amb la Comissió, provant e facilitar informació precisa en cada moment".