El fenomen Pokémon GO ha arribat al seu final. L'aplicació desenvolupada per Niantic ha perdut un enorme gruix d'usuaris en les últimes setmanes i, passada la moda, únicament els més fidels continuen sumant quilòmetres als peus per jugar. El mes d'agost, només unes setmanes més tard del llançament del títol, havien abandonat l'app prop de 12 milions de jugadors, segons va publicar Bloomberg a través d'un informe d'Axiom Capital Management. Niantic no ha revelat cap dada oficial sobre l'activitat als seus servidors.

El factor novetat va atreure públics de totes les edats. Joves que no estaven familiaritzats amb uns pokémons que van néixer el 1996 i grans que havien gaudit d'aquesta primera generació de monstres tant veient la sèrie en televisió com jugant als primers cartutxos de la consola portàtil Game Boy. El boom de Pokémon GO la va dur al primer lloc de descàrregues d'aplicacions mòbils i va donar a la realitat augmentada l'impuls necessari perquè altres companyies veiessin amb bons ulls fer ús d'aquesta tecnologia.

Molts usuaris culpen Niantic de no haver sabut mantenir l'interès a còpia de millores i actualitzacions que evitessin el factor repetitiu del joc. L'empresa californiana va prometre l'arribada de novetats, com el fet de poder combatre cara a cara entre usuaris amb els seus pokémons o poder intercanviar-los entre si, i aquestes no han arribat encara amb l'abandonament en massa de la comunitat. La principal queixa és que, si s'arriba a cert nivell, el joc no dóna més de si. Una vegada el jugador aconsegueix la majoria de pokémons disponibles, els al·licients per continuar caminant a la recerca de nous reptes són escassos.

La comunitat demana l'arribada de més generacions de pokémons per realimentar l'interès, ja que actualment només es troben disponibles les criatures de la primera, havent-hi fins a set generacions si comptem amb la que està a punt d'estrenar-se el proper mes de novembre amb el llançament de Pokémon Sol i Lluna per a Nintendo 3DS. Parlem de 721 pokémons en total, mentre que el títol per a mòbils amb prou feines compta amb els primers 150.

Els resultats a Google sobre Pokémon GO també han decrescut en les últimes setmanes si atenem el gràfic de Google Trends.

Reaccionarà Niantic?

El CEO de la companyia, Tsunekazu Ishihara, va explicar el mes passat a The Wall Street Journal que tenen previst llançar novetats com els combats entre jugadors juntament amb altres funcions, però que han decidit allargar el temps d'espera "per no desconcertar els nous usuaris". Des de Niantic temen que afegir una corba de dificultat molt elevada per als que s'iniciïn en l'app pugui frenar l'arribada dels anomenats usuaris casuals. De fet, ha estat precisament l'entrada i la posterior marxa d'aquest tipus de jugadors la que ha fet desplomar la moda Pokémon GO.

Un altre assumpte que l'empresa nord-americana té sobre la taula és el de solucionar els constants problemes de rendiment que pateix el joc en els smartphones. Molts usuaris han utilitzat aplicacions de tercers que ajudaven a trobar pokémons amb més facilitat que tirant del radar oficial del joc. L'obsessió de Niantic per acabar amb aquestes males pràctiques partint d'actualitzacions han aportat al joc dificultats en la funcionalitat. Alentiments, problemes d'inici de sessió, més consum de bateria i de recursos que han provocat que per poder jugar amb relativa fluïdesa es requereixi un mòbil potent.

Malgrat tot, moltes empreses ja voldrien obtenir els beneficis que Niantic ha aconseguit amb Pokémon GO. Segons Newzoo, l'app genera 2 milions de beneficis diaris, mentre que anteriorment la companyia facturava 16 milions cada dia. La recaptació continua sent enorme, però s'allunya del pic d'èxit que va tenir el títol en el seu llançament.