Després de la ressaca de la Barcelona Games World i l'assistència de més de 120.000 visitants a l'esdeveniment, queda clar que l'afició als videojocs es troba en el seu punt més àlgid. Les vendes van créixer prop d'un 9% l'any passat, segons les dades de l'Associació Espanyola de Videojocs, i el fet que canals de YouTube o Twitch, on es retransmet contingut d'aquest tipus de lleure, tinguin més visites que la majoria de programes de televisió del país, diu molt de tot el que mou aquesta indústria. Per això, les dues companyies que lideren aquest món, Sony i Microsoft, són conscients que poden treure més profit de la seva clientela.

Històricament, les consoles han tingut una vida generacional. La PlayStation 3, que forma part de l'anomenada old-gen, va tenir un cicle de vida d'uns 8 anys fins a la sortida de la PlayStation 4. Aquesta última, amb un preu de sortida de 400 euros, apuntava a oferir un període d'amortització similar al de la seva antecessora, però, com passa avui dia al mercat de la telefonia mòbil, a Sony han vist una oportunitat per deixar en un segon pla la seva màquina, sense que aquesta arribi als tres anys de vida, per donar pas a una nova versió. El resultat: PlayStation 4 Pro, una revisió del model original amb la possibilitat de moure jocs a més resolució (ultra alta definició 4K), tecnologia HDR i més estabilitat en el joc, que veurà la llum el proper 10 de novembre al mateix preu que va sortir la germana petita, 400 euros.

Si Apple o Samsung estan acostumats a veure els seus clients gastar-se més de 600 euros cada dos anys per comprar-se el nou iPhone o Galaxy de torn, des de Sony han volgut imitar la jugada per no haver d'esperar uns quants anys més per jubilar la seva consola actual i llançar la PlayStation 5. Des de la companyia japonesa han promès que aquesta versió prèmium o 4.5 no dividirà la comunitat de jugadors i que tant els que tinguin la PlayStation 4 original com la nova Pro podran compartir catàleg de jocs i serveis en línia.

Microsoft, rival directe de Sony en la indústria dels videojocs, va decidir afegir-se a aquesta tendència anunciant en el passat E3 de Los Angeles el seu projecte Scorpio, en el qual van definir aquesta nova màquina com la consola més potent del món i que serà a les botigues el Nadal del 2017. Es tractarà d'un model redissenyat de l'actual Xbox One, amb un maquinari molt superior al de la PlayStation 4 Pro, que està a punt de llançar Sony, i amb què l'empresa nord-americana vol donar un cop de puny a sobre de la taula després d'haver anat molt per darrere en vendes durant aquesta generació respecte al seu competidor directe. L'ara per ara anomenada Xbox Scorpio, a falta de saber quin serà el seu nom definitiu, "se sentirà com un producte prèmium", segons les declaracions del directiu de Xbox, Phil Spencer, a NZ Gamer.

Els motius del llançament de les noves consoles

Més enllà de l'òbvia voluntat de guanyar més diners, Sony i Microsoft s'han vist molt castigades per la potència dels ordinadors. La tecnologia avança a una velocitat de vertigen avui dia, i pel que fa a la indústria de videojocs, no hi ha cap màquina més potent i que ofereixi novetats tecnològiques més de pressa que el PC. Un ordinador amb les peces adequades i una targeta gràfica de qualitat pot fer que qualsevol joc lluï molt més realista i espectacular que qualsevol PlayStation o Xbox. La raó és que a un ordinador se li poden afegir millores quan a l'usuari li plagui, mentre que en consoles tot el maquinari és el mateix durant tota la seva vida. Això provoca que un ordinador pugui ser sempre a l'avantguarda mentre que una PlayStation o una Xbox es queda obsoleta quant a tecnologia interna. Des de Sony i Microsoft han vist que cada vegada més clients migren cap als ordinadors i no volen perdre base de jugadors.

Una altra de les raons és la realitat virtual. Sony llança demà, dia 13, les PlayStation VR, amb les quals pretén ficar-se de ple al camí cap al futur dels videojocs. És necessària una PlayStation 4 per poder jugar amb les ulleres de realitat virtual i, encara que des de la companyia nipona s'ha afirmat que els primers jocs que sortiran amb aquesta nova tecnologia es poden jugar a l'esmentada consola, el cert és que de cara al futur necessitaran un maquinari més potent per oferir millors experiències amb les VR. En aquest sentit, la nova PlayStation 4 Pro està dissenyada per fer de trampolí de la realitat virtual en els propers anys.

I finalment el 4K. La resolució d'imatge que ve a desbancar el Full HD es vol obrir pas i Sony i Microsoft volen estar preparats per quan el moment arribi. Els videojocs a 4K només es podran gaudir del tot amb un televisor d'aquestes característiques, de manera que molts usuaris que es comprin la PlayStation 4 Pro no podran apreciar degudament aquest avenç tecnològic si no disposen d'un monitor d'aquest tipus.