A Facebook hi treballen 15.000 verificadors de notícies, persones que s'encarreguen de comprovar si les informacions que es publiquen a la xarxa són veritat o mentida. Un dels objectius de la companyia és, de cara a finals d'octubre, augmentar fins a 20.000 el nombre d’aquests verificadors, i 500 d'ells treballaran a Barcelona, a la torre Agbar, on, segons hem sabut avui, la companyia té previst instal·lar un gran centre de lluita contra les fake news.

L’empresa de Mark Zuckerberg, amb 2.000 milions d’usuaris al món, s’ha proposat per aquest any combatre les notícies falses, però, de moment, ho ha intentat sense massa èxit. En la versió en anglès, va decidir marcar amb una icona les notícies que podien ser mentida i, d’aquesta manera, evitar que els usuaris caiguessin en el parany. Però, segons explica a El Nacional el periodista especialitzat en tecnologia Albert Cuesta, el que va aconseguir és “l’efecte contrari” perquè la gent “clicava més”. “No es pot lluitar contra el morbo de les persones”, diu Cuesta. Veient que aquest mecanisme no va funcionar, en va posar en marxa un altre que consistia a publicar al costat de la notícia falsa informacions reals sobre el mateix tema però avalades per mitjans de referència. Les dues mesures, però, no han arribat a casa nostra. 

Segons Cuesta, per a Facebook hi ha quatre raons per les quals una notícia pot ser falsa: “perquè qui la propaga no és qui diu que és, perquè es falseja l’audiència —és a dir, que s’utilitzen robots per ampliar-ne la difusió i que sembli més important del que és—, perquè la informació és directament falsa o perquè la notícia indueix a la confusió”. Per Cuesta, el problema de Facebook no són tant les fake news com la política de protecció de dades de la companyia, en una greu crisi després de la filtració a l’empresa Cambridge Analytica. 

Pel professor de Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Ferran Lalueza, la instal·lació d’unes oficines a Barcelona per lluitar contra les notícies falses tindrà una “efectivitat dubtosa” perquè Facebook pateix una crisi de reputació. La companyia continua sent líder de les xarxes socials al món, tot i que en el darrer trimestre del 2017, el nombre d’usuaris als Estats Units i el Canadà va disminuir de 185 a 184 milions, el que significa “un abans i un després; mai fins ara en la història de Facebook no s’havia registrat un descens d’usuaris en aquests dos països”, explica Lalueza, que afegeix que, el control insuficient de les fake news i l’escàs respecte vers les dades dels usuaris, “li fan perdre lideratge”. No és exclusiu de Facebook, però com a líder “el converteixen en el blanc preferent de les crítiques”. Aquest factor afegit a la davallada d'usuaris joves, a l'auge del contingut audiovisual i l'augment de la competència portaran Facebook a una pèrdua massiva d'usuaris.