El Servei Català de Trànsit (SCT) incorpora un sistema d'intel·ligència artificial per detectar ciclistes i avisar als cotxes circulen a prop. Tal com ha avançat Catalunya Ràdio, el túnel del Bordar, a l'N-145 entre la Seu d'Urgell i Andorra serà el primer lloc on s'implantarà, ja que es tracta d'un punt negre on en els últims 15 anys hi han hagut 22 accidents molt greus amb 9 morts. El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamile, ha anunciat que el sistema s'instal·larà "a les vies amb accidentalitat, sense visibilitat i per on passin ciclistes". 

L'eina consta d'una càmera amb intel·ligència artificial que aprèn a identificar ciclistes i els diferencia dels motoristes a través de captar el pedaleig, segons ha explicat el cap del Servei de Planificació i Execució d'Infraestructures de Trànsit, Carlos García.

Sinistralitat creixent dels ciclistes a Catalunya

Segons informa el Servei Català de Trànsit (SCT), la sinistralitat en carretera i en ciutat dels ciclistes "creix exponencialment" a partir de l'ús cada vegada més estès de la bicicleta com a mitjà de transport durant els últims anys, tant per un ús utilitari, com de ciclisme esportiu o turisme. Des de començaments d'any hi ha hagut 9 ciclistes ferits greus en accidents a la carretera. L'any 2022 van morir 8 ciclistes a les carreteres catalanes i el 2021 va haver-hi 6 ciclistes morts a Catalunya, 4 en carretera i 2 en ciutat, 137 ferits greus i 1.921 ferits lleus. Trànsit estima que aquest número "probablement anirà en augment pel major ús de la bicicleta". 

Els principals punts negres pels ciclistes a Catalunya són les carreteres N-340, la C-31,N-2 i la C-35, on normalment es concentren més accidents els caps de setmana i les tardes dels dimarts i dijous, segons ha informat el SCT i ha avançat Catalunya Ràdio

Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025

El Govern de la Generalitat va aprovar a principis d'any l'Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 per "potenciar una mobilitat més amable i sostenible amb la bicicleta com a protagonista". El pla promou aquest mitjà de transport amb campanyes de comunicació per "assolir una mobilitat més segura, sostenible i saludable". El principal repte que destaca l'administració en la presentació del pla és la "convivència respectuosa" entre vianants, conductors i ciclistes i la importància de recordar els drets i deures de circular amb bicicleta i els que tenen els altres vehicles quan interactuen amb ciclistes.