Més de tres hores de reunions no han servit per acostar posicions entre les empreses de VTC i els taxistes. Finalment, les empreses de vehicles VTC, Cabify i Uber, han anunciat que marxen de Barcelona després de mesos de conflicte amb el sector del taxi. "Malauradament el Govern ha cedit al xantatge del taxi", ha dit Marta Plana, de Cabify, "i per aquest motiu les VTC ens veiem obligades a abandonar Barcelona". Així ho han anunciat després de reunir-se amb el conseller de Territori, Damià Calvet

D'aquesta manera, Cabify i Uber deixarien d'operar a la ciutat de Barcelona l'endemà que s'aprovi el decret llei del Govern, i han anunciat una roda de premsa el proper dijous per explicar com faran la sortida. "El taxi ha guanyat", diuen. Més tard, han matisat que "la decisió encara no està presa".

Amb tot, el conseller de Territori, Damià Calvet, ha assegurat que el decret llei es portarà a aprovació per part del Govern el proper dimarts per tal que sigui vigent a partir de dimecres. 

"Nosaltres considerem que no hem cedit a cap xantatge, sinó que ens hem refermat en la nostra posició. Potser n'hi havia que no volien ser regulats, però nosaltres considerem que hem de regular", ha explicat Calvet en resposta a les declaracions de les empreses de VTC. 

Davant l'anunci d'Uber i Cabify de marxar de Barcelona, Calvet ha dit que "nosaltres no regulem per dues marques" i, en tot cas, "les VTC trobaran la manera de seguir operant a Barcelona en cas que no vulguin fer-ho sota aquestes dues marques comercials". A més, ha afegit que "si les VTC pretenien que aquí no reguléssim, s'han equivocat de país".

15 minuts de precontractació i no geolocalització

La proposta del Govern es basa, segons ha explicat posteriorment el conseller Calvet, en un temps mínim de precontractació de 15 minuts amb una habilitació per als ens locals d'augmentar aquest temps en funció de les seves competències territorials i mediambientals. "És una mesura proporcional entenent que no impossibilita l'activitat de les VTC però les diferencia de la immediatesa del servei del taxi", assegura Calvet. 

Pel que fa a la possibilitat de l'AMB d'augmentar aquest temps ―que els taxistes concreten en una hora de precontractació―, Calvet ha dit que "el Govern no pot parlar per l'AMB". 

"En el decret llei també contemplem prohibir la geolocalització per a les plataformes digitals, cosa que té una explicació lògica perquè s'equipara en la immediatesa". Amb tot, Calvet explica que la geolocalització serà possible una vegada s'hagi precontractat el servei de VTC. 

Alhora també es prohibeix la circulació sense passatger, de manera que una vegada finalitzat el servei, el VTC hauria d'estacionar-se. "A les VTC els hem reiterat la nostra voluntat de regular, nosaltres no volem regular en contra ni d'uns ni d'altres", explica Calvet. "Les VTC demanaven que no hi hagués temps mínim de contractació, però nosaltres ens basem en la robustesa jurídica i cal diferenciar les VTC i el taxi". 

Els taxistes votaran la proposta demà

Els taxistes han valorat aquest acord "positivament", assegurant que "ara tenim més del que teníem". Amb tot, el portaveu d'Elite Taxi, Tito Álvarez, ha dit que els taxistes votaran aquest dimecres a les 11 del matí en una assemblea a plaça Catalunya la proposta del Govern. Han avisat, però, que de moment mantenen la vaga. 

Tot i que els taxistes han rebut amb ovacions els representants del sector al sortir de la reunió amb Calvet, alguns asseguren que "votarem que no a la proposta". El motiu: no estan d'acord amb firmar 15 minuts de decret llei i que "després ens posin l'hora addicional", sinó que "volem l'hora dins el decret". 

Amb tot, Calvet ha explicat que "el decret s'aprovarà dimarts" encara que els taxistes mantinguin l'ocupació de la Gran Via, i "esperem que tots els sectors ho vegin com una oportunitat que han d'agafar". 

Cabify matisa la decisió de marxar

Cabify ha anunciat aquesta nit, hores més tard de les seves primeres declaracions, que "no ha adoptat ni ha fet pública cap decisió sobre la seva possible sortida de Barcelona arran de les mesures anunciades pel Govern català per precontractar aquest tipus de serveis.

En el comunicat, Cabify afirma que "vol aclarir que no ha adoptat ni ha fet pública cap decisió sobre el possible abandonament de Barcelona per part de la companyia".

També un comunicat posterior, Unauto ha tornat a denunciar que "la Generalitat de Catalunya ha cedit finalment al xantatge del sector del taxi, que no ha dubtat a segrestar de nou la ciutat de Barcelona i utilitzar la violència per seguir blindar el seu monopoli".

"Les restriccions anunciades suposen la desaparició a Catalunya del sector de les VTC, que lamentablement no podran seguir donant servei als milions de ciutadans que ens trien cada dia, i la destrucció de més de 3.000 llocs de treball", afegeix. La patronal Unauto VTC anuncia també que "estudiaran totes les mesures legals a la nostra disposició per lluitar contra aquesta regulació injusta, dictada pel sector del taxi i impulsada sota coaccions inacceptables en un estat de dret".