Rafa Márquez, exjugador del Barça i actualment disputant el seu cinquè Mundial de futbol, segueix fent història als 39 anys. Cinquena cita mundialista del central mexicà, igualant el rècord de Lothar Matthäus i Antonio 'La Tota' Carbajal. I amb 17 minuts jugats en el primer partit de Mèxic al Mundial de Rússia 2018, va ser part implicada d'una de les grans sorpreses de la victòria contra Alemanya, la vigent campiona del món.

Però més enllà del futbol, Rafa Márquez viu una vida paral·lela amb problemes i amb vetos de tot allò que sigui dels Estats Units. A l'agost del 2017 van sancionar-lo juntament amb 21 mexicans més i 42 empreses per la seva relació amb les activitats encapçalades pel narcotraficant Raúl Flores Hernández.

Problemes amb les marques estatunidenques

Entre els problemes més evidents que té el futbolista mexicà és la relació amb les marques. Des que es va fer pública la seva acusació per tenir una presumpta relació amb el narcotràfic, la seva imatge ha decaigut. I ara les marques ja no volen que se les relacioni amb ell.

Una de les mostres més evidents és durant aquest Mundial de Rússia. Márquez, concentrat amb la selecció de Mèxic, viu el dia a dia habitual amb la resta dels futbolistes, però sempre jugant de manera diferent. Un dels millors exemples és el veto de la marca Coca-Cola.

La beguda refrescant estatunidenca és una de les patrocinadores de la selecció mexicana, i a la samarreta d'entrenament mateixa tenen la publicitat de la marca. Però en ella també n'hi ha d'altres. I curiosament tots entrenen amb la samarreta habitual menys un: Rafa Márquez.

El central mexicà té una samarreta sense publicitat, perquè cap marca vol vincular-se amb un esportista relacionat amb el narcotràfic des del Departament del Tresor dels Estats Units.

Rafa Márquez selecció Mèxic Mundial Rússia 2018 Efe

EFE

El cas de la seva presumpta relació amb el narcotràfic com a testaferro i part de la organització del narcotraficant Flores segueix als tribunals. Márquez va assegurar des del primer moment que no hi tenia cap relació. I ara la feina és per als seus advocats.

Entrenant amb una samarreta sense patrocinadors, o potser vestint un peto d'Adidas (que és alemanya i no estatunidenca) per tapar la publicitat. Segons explica The New York Times, també beu al marge, amb ampolles que no són de Powerade. El futbolista mexicà té vetada qualsevol relació amb marques estatunidenques.

I per acabar-ho d'adobar, encara que durant el Mundial faci un grandíssim partit i es mereixi el premi de Man of the match, segurament tampoc el guanyarà perquè el patrocinador del premi és Budweiser, una cervesa patentada als Estats Units.