La Comissió Federal de Comerç dels EUA (FTC, per les seves sigles en anglès) ha obert una investigació a Facebook que podria costar-li a la xarxa social una multa milionària, davant les sospites que va facilitar dades de 50 milions d'usuaris a una empresa vinculada a la campanya del president Donald Trump.

Aquesta investigació es produeix després que el passat cap de setmana es revelés que l'empresa d'anàlisi de dades Cambridge Analytica havia tingut accés el 2014 a dades recopilades per l'empresa dirigida per Mark Zuckerberg, la qual cosa suposaria una clara violació de les condicions de confidencialitat de la companyia.

Davant de les acusacions, el gegant tecnològic es va declarar ahir "escandalitzat" i va argumentar que l'ocorregut es va deure que van ser enganyats per l'empresa britànica. "L'empresa sencera està escandalitzada perquè vam ser enganyats. Som compromesos amb enfortir vigorosament la nostra polítiques per protegir la informació de la gent i farem els passos necessaris per aconseguir-ho", va assenyalar l'empresa a través d'un comunicat distribuït als mitjans.

Protegir la informació

Posteriorment, el vicepresident de la companyia Paul Grewal va indicar en un comunicat facilitat a Efe que "el cor" de l'empresa és "protegir la informació" dels usuaris i requereixen aquest mateix compromís de la gent que opera les aplicacions a Facebook.

"Si aquests informes són certs, és un abús greu de les nostres regles. Totes les parts involucrades, inclòs SCL Group / Cambridge Analytica, Christopher Wylie i Aleksandr Kogan, ens van certificar que van destruir les dades en qüestió", va assegurar Grewal.

"En vista dels nous informes que les dades no van ser destruïdes, estem suspenent de Facebook a aquests tres actors, en espera de més informació. Prendrem els passos que siguin necessaris per garantir que les dades en qüestió s'eliminin una vegada per sempre, i prendrem mesures contra totes les parts infractores", va insistir.

Predir decisions

D'acord amb mitjans britànics, l'empresa d'anàlisi de dades, que va col·laborar amb l'equip de Trump durant la campanya electoral per als comicis presidencials de 2016, va fer servir l'esmentada informació per desenvolupar un programa informàtic destinat a predir les decisions dels votants per a així influir en elles.

No és la primera vegada que Facebook es torna el centre de les crítiques pel seu paper en els esmentats comicis, ja que en els últims mesos la xarxa social ha hagut de fer davant nombroses acusacions per la difusió durant la campanya de notícies falses ("fake news") que haurien pogut afectar la intenció de vot.

De fet, aquestes acusacions van portar a Facebook, així com al cercador Google, a comprometre's el mes de novembre passat a adoptar mesures per detenir la difusió de notícies d'origen dubtós mitjançant la limitació de la seva publicitat.

Anteriorment, el passat 6 de setembre, Facebook ja havia denunciat que 470 comptes falsos "probablement" operats des de Rússia es van gastar al voltant de 100.000 dòlars en contractar anuncis polítics en aquesta xarxa social en els últims dos anys.