Som molts els que ens sentim traïts i decebuts pel rumb que ha pres la Fórmula 1 els últims anys amb la insultant superioritat de Mercedes sobre tots els altres, però de tant en tant es donen les circumstàncies que converteixen una cursa més en una oda a la competitivitat sobre les quatre rodes. Una cursa d'aquelles que et reconcilien amb un esport que deies que havies abandonat i que ja no t'interessava.

Està molt bé saber valorar la fiabilitat dels Mercedes o la conducció precisa i agressiva quan cal de Hamilton, només faltaria. Però no ens enganyem, el 98% dels que veiem una cursa de Fórmula 1 no som mecànics ni pilots i el que volem és divertir-nos, veure avançaments i lluites aferrissades fins que els pilots veuen la bandera a quadres. Això és el que ha passat sobre l'asfalt de Monza, en una cursa caòtica que ens ha regalat un duel preciós entre Carlos Sainz i Pierre Gasly a la recerca de la primera victòria de la seva carrera i que s'ha acabat enduent el francès.

Pierre Gasly Carlos Sainz Monza Formula 1 EFEGasly i Sainz han protagonitzat una lluita preciosa per la primera posició. / EFE

S'han trencat totes les previsions

Tot feia presagiar una plàcida victòria de Hamilton abans de començar la cursa. El britànic sortia primer, amb el seu company Valtteri Bottas al costat, i ambdós havien mostrat una superioritat enorme als entrenaments del dia anterior, però una penalització a Hamilton ha deixat del tot oberta la lluita per la primera posició.

Un problema mecànic de Magnussen, que ha quedat amb el cotxe aturat a prop de l'entrada del pit lane, impedia que els pilots passessin per la zona de boxes per on s'havien de desplaçar els comissaris encarregats d'endur-se el cotxe del danès, però Hamilton i Giovinazzi no han rebut les ordres per part del seu equip i ho han fet.

Lewis Hamilton Formula 1 Monza EFE

Hamilton, que sortia líder, ha acabat setè per culpa d'una penalització. / EFE

En fer-ho, han quedat penalitzats amb un stop-and-go de 10 segons. En aquell moment, Sainz era el líder virtual de la cursa, però la prohibició de passar pel pit lane l'ha perjudicat i aquells que havien parat abans, entre ells Gasly, n'han sortit beneficiats i el francès s'ha col·locat entre els tres primers.

L'accident de Leclerc dinamita la cursa

Quatre voltes després, accident de Leclerc i bandera vermella. Tots els pilots a boxes i, amb la possibilitat de canviar pneumàtics sense perdre ni un segon, alguns com Gasly han aprofitat per substituir el compost dur pel mitjà i, un cop més Sainz n'ha sortit indirectament mal parat. El madrileny ja portava el compost mitjà i no necessitava canviar-los, mentre els seus rivals directes sí que ho han pogut fer.

A partir d'aquí, amb Hamilton remuntant des de l'última posició per la penalització, Sainz s'ha desfet de Räikkönen i Stroll i ha iniciat la seva particular persecució a Gasly, que liderava relativament còmode la cursa. Sainz ho ha intentat, i ha retallat dècima rere dècima fins que a l'última volta s'ha col·locat a menys d'un segon de Gasly.

El francès, però, ha resistit i ha pogut celebrar la seva primera victòria a la Fórmula 1. La de Sainz haurà d'esperar, però amb curses com la d'avui segur que tindrà més oportunitats. Tercer ha acabat Lance Stroll, conformant així un podi on tots era la segona vegada que acabaven entre els tres primers.

Hamilton, que ha aconseguit acabar setè, ha pogut salvar els mobles perquè Verstappen ha hagut d'abandonar i Bottas, que passa a ser segon del Mundial, ha acabat cinquè i segueix molt lluny del britànic. Així ha acabat una brillant cursa, competida fins al final i amb l'emoció que feia temps que no es veia sobre un asfalt de Fórmula 1. Hamilton segurament guanyi la següent cursa, a Mugello, i tocarà aplaudir-lo, però avui, amics, un servidor s'ha reconciliat amb la Fórmula 1.