Bird, l'empresa de mobilitat elèctrica compartida de Santa Mónica (EUA), deixarà de prestar el seu servei a la ciutat de Màlaga, en la que opera sense llicència des de març de 2019. La raó és que s'ha negat a firmar la declaració responsable que li demanava l'ajuntament per certificar que els seus vehicles compleixen la normativa marcada per la Direcció General de Trànsit (DGT), a l'hora d'atorgar una llicència que permetria regularitzar la seva situació.

La normativa estipula, entre altres coses, que l'empresa certifiqui que els seus vehicles estan fabricats amb una velocitat màxima de 25 km/h, una cosa que Bird es nega a fer. Aquesta decisió, lluny de quedar-se només a Màlaga, podria portar conseqüències a les altres ciutats d'Espanya en les quals està operant.

La negativa de Bird a firmar la declaració responsable es va produir durant el procés d'atorgament de llicències que l'Ajuntament de Màlaga està fent als operadors interessats en oferir els seus serveis a la ciutat. La documentació tècnica entregada i avaluada pels serveis de l'Ajuntament no deixava clar que es complís el límit de velocitat de 25 km/h màxima que han de tenir en sortir de fàbrica els vehicles que marca.

En demanar aclariments per part del Consistori a l'empresa Bird, se'ls va proposar la fórmula alternativa, oferta a tots els operadors, la firma d'un document públic en virtut del qual el seu màxim responsable assumeix el compromís de complir aquestes exigències tècniques. D'aquesta forma, Bird havia de firmar una declaració responsable, que sí que han firmat pràcticament tots els altres operadors, i l'incompliment del seu contingut comportava responsabilitats penals, donant validesa a aquesta condició. Però no ho va fer.

La negativa de Bird a firmar el document suposa l'exclusió immediata de l'empresa del procés de llicències, que la pròpia empresa havia impulsat a iniciativa pròpia, abans de saber que se li n'anava exigir demostrar el compliment de les exigències tècniques vinculades a la seguretat dels seus vehicles. Com a conseqüència directa, Bird ha de deixar d'operar a Màlaga, ciutat en la qual estava des de març de 2019. A més, posa en dubte que els seus vehicles, que té desplegats també a Madrid, Tarragona i Saragossa, compleixin amb la normativa vigent.

La situació podria generar dubtes sobre si els vehicles que l'empresa Bird disposa a Espanya estarien incomplint la normativa, ja que operarien de manera irregular si incomplissin la normativa de la DGT. En cas de ser així, haurien de deixar d'operar a tot Espanya amb el model de patinet del que disposen.

Es pot recordar, que ja el 2019, Bird va ser acusat junt amb l'empresa nord-americana Lime, per operar de manera il·legal en ciutats com Sevilla, a causa que la potència dels seus motors no s'ajustava a la normativa de mobilitat, que obliga les empreses a disposar de vehicles que no tinguin més de 250 watts de potència, i puguin circular com a màxim a 25 km/h. Aquell mateix any, l'Ajuntament de Sevilla els va imposar més de 350 denúncies i retirat més de 270 patinets dels carrers.