Touch Me Not, de la romanesa Adina Pintilie, va guanyar ahir el Ós d'Or al Festival Internacional de cinema de Berlín, la cèlebre Berlinale. La decisió del jurat de lliurar-li el premi a la millor pel·lícula va generar molt d'escepticisme. Es tracta d'una pel·lícula amb caires experimentals amb fortes dosis de sadomasoquisme i de sexe explícit en primer pla. En realitat, quan es va presentar la pel·lícula al Festival, molta gent va abandonar les seves butaques i va marxar de la sala. Aquesta obra també ha guanyat el premi a la millor opera prima. Alguns crítics s'han mostrat molt insatisfets amb els programadors, argumentant que les pel·lícules presentades aquest any al festival alemany no tenien el nivell mínim.

El jurat va voler premiar el nou cinema procedent d'Amèrica Llatina, amb dos Óssos de Plata a la paraguaiana Las Herederas de Marcelo Martinessi i un altre a la mexicana Museo, d'Alonso Ruizpalacios. L'actriu paraguaiana Ana Brun va veure recompensat amb la Plata a la interpretació femenina el seu excel·lent treball al film dirigit per Martinessi, qui a més va obtenir el premi Alfred Bauer, instituït en memòria del fundador del festival. La pel·lícula del mexicà Alonso Ruizpalacios va obtenir l'Ós de Plata al millor guió, segon premi que guanya aquest cineasta a la Berlinale, després del que va rebre el 2014 a la millor opera prima per Güeros.

El Gran Premi del Jurat se'n va anar, com l'or, per a una altra representant de l'est d'Europa, la polonesa Twarz (Mug), de Malgorzata Szumowska, una pel·lícula molt crítica amb la societat de Polònia, mentre que la plata a la millor interpretació masculina va ser per al jove francès Anthony Bajon, per La Prière, dirigida per Cédric Kahn. Només hi va haver un Ós per a un nom consagrat, el nord-americà Wes Anderson, que va guanyar el corresponent al millor director per la pel·lícula d'animació Isle of Dogs.

Alemanya, que tenia quatre pel·lícules a concurs, se'n va anar absolutament de buit, a l'igualque el filipí Lav Diaz, que comptava amb un dels films favorits, el poètic "Ang del qual panahon ng halimaw" ("Season of the Devil"). Els dos premis a les millors interpretacions són fora de tota discussió, per les impecables feines tant de Brun, en el seu paper de dona que s'emancipa de qui durant anys ha estat la seva dominant companya -Margarida Irun-, com de Bajon, el jove drogoaddicte que es redimeix per la via de l'oració.

 

Foto de portada: Adina Pintilie amb l'Os d'Or, amb l'actor Tomas Lemarquis (a la seva esquerra)  i el productor Philippe Avril.