El setmanari Time Out serà gratuït a partir del 14 de setembre d’enguany, data en què deixarà l’actual sistema de distribució doble (dimecres al quiosc i divendres encartat a El Periódico) per un de gratuït que posarà al carrer cada dimecres 70.000 còpies en 172 punts de repartiment. D’aquests, 150 són dispensadors estàtics en bars, restaurants, teatres, cinemes, botigues, equipaments cívics, centres esportius... i 22 estaran a càrrec de repartidors.

La revista mantindrà la paginació i hi incorporarà diverses millores: seccions i col·laboradors nous, una impressió i un paper de més qualitat i un augment del format a 210x282mm.

Eduard Voltas, l’editor, ha dit a El Nacional que “l’univers temàtic de la publicació serà el mateix: inspirar l’oci de la gent. Aquest redisseny és una posada al dia basada en el de la revista de Londres. Guanyarem més notorietat de la marca al carrer i, per tant, més notorietat de la web”. La web mantindrà la seva presència actual.

“Continuarem essent una revista amb contingut editorial. No hi ha cultura del gratuït de qualitat en aquest país. Millorem el producte perquè volem combatre la idea que ser gratis equival a pitjor producte”, ha afegit.

Canvi radical

Aquest és un canvi radical pel setmanari, que aplega reportatges i llistats d’activitats d’oci a la ciutat. Segueix així les seves germanes de Londres i de Nova York, que van adoptar aquest model al setembre del 2012 i l’abril del 2015, respectivament. Les dues distribueixen ara més de 300.000 còpies setmanals.

En el cas de la de Londres, la gratuïtat li va suposar un salt de 52.198 exemplars de venda mitjana a 305.530, un 485% més, en un any. El propòsit era compensar la caiguda dels ingressos per vendes d'exemplars amb un augment de la tarifa publicitària derivat del major abast de la revista.

“Ara finalment arribarem al nostre target d’audiència”, ha dit Voltas en aquest sentit. L’experiència de Londres i Nova York indica que a partir de la tercera setmana només agafa la revista el públic a qui li interessa. “Afines molt el públic”, rebla l’editor.

A mà

Els dispensadors estàtics als establiments seran fixos i estaran degudament senyalitzats. En funció del lloc carregaran 75 o 150 còpies de la revista, sense compensació per als locals.

Els repartidors, en canvi, operaran en 22 punts claus del transport públic: intercanviadors, estacions de Renfe i bus... i entregaran entre 1.500 i 2.000 còpies cada dimecres al matí. D’aquesta distribució a mà se n’encarrega una empresa especialitzada.

La xarxa de distribució inclourà altres municipis de l'àrea metropolitana. L'editora vol arribar també a les principals ciutats de la resta de Catalunya.

Voltas ha remarcat que “aquests tres anys i mig amb El Periódico han estat molt bons. La cosa és que Londres i Nova York ja havien fet aquest moviment i els ha anat bé. Ara ens toca a nosaltres”.

Factura 2,2 milions

Time Out Barcelona va néixer fa vuit anys. El 2015 va facturar 2,2 milions d’euros i té en nòmina 23 persones, a més d’una xarxa de dues dotzenes de col·laboradors.

El seu negoci no és només la publicitat. Una part dels seus ingressos prové del comerç electrònic: venda d’entrades, reserves de restaurants, atraccions turístiques (sobre tot a la versió en anglès) i d’altres experiències més o menys exclusives en diversos entorns.

Time Out s’edita a 107 ciutats de 39 països. Time Out London, la publicació mare, fundada el 1968, passa ara per un procés de reforma del negoci que té com a objectiu obtenir el 50% dels seus 83,5 milions d’ingressos anuals del producte digital, via publicitat i comerç electrònic.

A finals de maig va sortir a borsa amb l’esperança de captar prop de 108 milions d’euros per saldar deutes i invertir en la seva transformació digital, operació que va suposar l’acomiadament de 40 persones, el 10% dels seus empleats, a finals del 2015.