Les escoles tenen problemes per iniciar als infants al món de l'art. Les classes de matèries artístiques sovint no passen d'un vernís de coneixements enciclopèdics sobre el món de l'art que no garanteixen un creixement personal en l'àmbit artístic. Salvador Sunyer, director del Festival Temporada Alta, reconeix que l'art continua essent per a minories, però assegura que això succeeix perquè l'ensenyament reglat no ofereix les eines per a integrar-se en aquest món. I, per això, justament, el Festival ha recolzat, amb el suport de la Fundació Banc de Sabadell, el projecte A Tempo. Arts i Formació, destinat a introduir els infants dels centres públics de Girona i Salt en el món de l'art. A Tempo està gestionat per La Ciutat Invisible, una iniciativa que va néixer vinculada al Festival Temporada Alta i que pretén donar continuïtat i profunditat al projecte. A Tempo és una iniciativa pilot, que vol trobar vies per millorar l'ensenyament artístic al sistema educatiu. Però, a més a més, es presenta com una iniciativa oberta, disposada a acceptar qualsevol proposta provinent dels centres educatius si ajuda a millorar la formació artística dels estudiants. Miquel Molins, president de la Fundació Banc Sabadell, patrocinadora d'aquest projecte, ha felicitat al Festival Temporada Alta per aquesta iniciativa que ara es presenta, i ha afirmat que n'està segur que aquesta iniciativa serà un èxit, perquè el Temporada Alta ha demostrat abastament la seva maduresa.

Foto 13  Copy Temporada Alta Xavi Bobé

Alumnes, professors i artistes

La clau d'aquest projecte és la integració en un mateixa iniciativa d'alumnes, professors i artistes. Aquest curs acadèmic tenen previst dur a terme una iniciativa de gran abast. En primer lloc, al novembre, a Girona, hi haurà un taller de formació de docents, impartit per ConArte, una associació especialitzada en crear ponts entre l'ensenyament formal (especialment als centres públics de Girona) i la formació artística. Aquest seminari, de 20 hores i reconegut pel Departament d'Ensenyament, donarà pas a les activitats amb els centres educatius. A partir d'aquest taller, destinat a sensibilitzar els docents i capacitar-los per a tasques en l'àmbit artístic, A Tempo oferirà als centres diversos espectacles, que podran demanar perquè es representin a les aules: La llavor del foc, per a alumnes de primària, sobre la diversitat, i La corda, per a alumnes de l'ESO, sobre la violència de gènere. Simultàniament s'oferirà la possibilitat que els alumnes vagin a veure espectacles a sales de teatre: Terra baixa, de Guimerà, interpretada per Lluís Homar per a alumnes de batxillerat. I Pell de llarinté, cua de tiré, un espectacle musical basat en una llegenda mandinga, per als alumne de primària. Però a més a més els artistes que actuaran al Temporada Alta es posaran a disposició dels instituts i escoles de Girona i Salt per impartir xerrades sobre la seva feina.

Foto 1 Copy Temporada Alta  Xavi Bobé

Alumnes a l'escenari

La darrera iniciativa d'enguany és la culminació d'un projecte que ja es va iniciar l'any passat i que consistia en involucrar als estudiants en projectes de cinema i teatre i que es va focalitzar en dos centres. Les dues obres realitzades en aquest projecte es podran visualitzar al Festival Temporada Alta. La primera d'aquestes iniciatives es va dur a terme a l'escola La Farga de Salt. En aquesta escola, la més multicultural de la zona, els alumnes van preparar un guió teatral i interpretar-lo, amb l'assessorament de destacats artistes, com Oriol Broggi, Rosa Gàmiz i Judith Farrés. Es tractava de Mai més set, mai més gana,un espectacle teatral en què van participar tots els alumnes. En canvi a l'Institut Sobrequès de Girona es va apostar per preparar un llargmetratge, amb la col·laboració de professionals de primera fila, com Lluís Homar. La pel·lícula, El temps és això, que està en fase de muntatge gira en torn als trastorns alimentaris, un tema que van triar els mateixos alumnes.

Projecte pilot

Els impulsors d'A Tempo es mostren molt satisfets pels resultats obtinguts fins ara per aquesta iniciativa, i n'estan segurs que en aquesta edició el projecte serà tot un èxit. Però es mostren preocupats perquè el problema de l'ensenyament artístic difícilment es pot superar amb aquestes activitats, perquè és un problema a nivell mundial. Joaquim Nadal, president de la Fundació La Ciutat Invisible  afirma que hi ha hagut un problema greu en intentar separar el que és la cultura del procés formal d'educació. Tots els promotors d'A Tempo es mostren d'acord en què aquesta iniciativa dinamitza moltes propostes, però confessen que el que és més necessari és una reforma global del sistema d'ensenyament per potenciar els ensenyaments artístics i culturals. Les polítiques educatives són clau per resoldre aquest problema, i asseguren que a d'altres països hi ha iniciatives encoratjadores que s'estan estudiant.