“Comences amb una idea que no saps on et durà”, explicava aquest matí Sergio Caballero, un dels tres directors del Sónar i responsable de la imatge del festival. L’artista plàstic ha explicat de primera mà com s’ha anat creant l’avui ja inconfusible ‘imatge Sónar’ al llarg d’aquests 25 anys de festival. El Centre d’Art Tecla Sala de l’Hospitalet de Llobregat ha estat l’espai escollit per acollir les més de 70 peces icòniques de les seves campanyes que es podran visitar des del 24 maig fins el 23 de juny.

L’exposició intenta allunyar-se del les mostres convencionals que es podrien esperar d’un repàs d’imatge corporativa i, tal com avança el seu títol, no s’hi poden trobar “ni flyers, ni pósters”. Això sí, s’hi pot veure de prop tot allò que hi està relacionat: des de les fotografies descartades i inèdites dels cartells fins als protagonistes d’aquests a mida real.

Els més fans del festival trobaran diversos muntatges on es transformen en obres d’art tot tipus d’objectes utilitzats a les campanyes des de 1994 fins a l’actualitat. Una fondue en una vitrina, el gos dissecat o dues dones amb el cap sota terra volen jugar amb la mitificació i desmitificació de l’art i qüestionar la museificiació.

També hi ha espai per les creacions audiovisuals amb experiències especials dissenyades per a l’ocasió perquè l’espectador pugui viure-ho en primera persona. Un bon exemple n’és la projecció de la pel·lícula de titelles Ancha es Castilla (2014), que es pot veure assegut entre dues figures gegants dels seus protagonistes que, a més, comenten entre ells en temps real el que passa a la pantalla.

NI FLYERS NI POSTERS 25 años de imagen Sónar 4

Intuïció sí, tendència no

Caballero ha explicat que la seva manera de treballar és “seguir la intuïció i mai la tendència” amb l’objectiu de trobar “perspectives diferents de consumir cultura i art”. “Que et faci pensar”, ha resumit. L’artista ha impregnat la imatge del festival del seu imaginari personal i es nota. Taxidermia, humor, família o fred són alguns dels elements que es repeteixen al llarg dels anys, desembocant amb la coneguda ‘imatge Sónar’.

Sobre el projecte Sónar Calling, en què s’ha enviat música a un expoplaneta a l’espera d’una resposta, ha destacat que “aquest any, hem anat lluny”. Si es rebés un resposta o, directament, una invasió extraterrestre, Caballero s’ho pren amb humor: “És millor morir per un raig extraterrestre que per una bomba de Trump”.

NI FLYERS NI POSTERS 25 años de imagen Sónar 13

Visites guiades

Per treure el màxim de suc a l’exposició, el millor és recórrer-la amb una visita guiada per algú que conegui de prop l’essència del festival. I qui millor per fer-ho que els personatges de les pròpies campanyes que s’exposen. 'El Dioni', protagonista de la campanya de Sónar 2005, 'Els 2 fantasmes', del Sónar 2010, i ‘Els nans’, del Sónar 2012, mostraran l’exposició els propers tres dissabtes.