La revenda d’entrades la regula el Reglament General de Policia d’Espectacles Públics i Activitats Recreatives, una normativa que es va aprovar l’any 1982 en motiu del Mundial de Futbol. Amb l’arribada de les noves tecnologies i Internet, ha quedat obsoleta, i actualment la revenda d’entrades online es troba en un buit legal.

El cantant Alejandro Sanz ha reobert la caixa de Pandora d’aquest tema que feia molts temps que no es discutia. L’artista madrileny no va poder amagar més la seva indignació i va explotar en una revolució a les xarxes socials a la qual cada vegada s’hi estan sumant més artistes. 

La gota que ha fet vessar el vas

El músic ha iniciat una revolució anomenada aliança anti-revenda contra les plataformes digitals que revenen localitats per concerts a preus desorbitats. Alejandro Sanz ha signat una declaració en la que demana al Govern posar el punt i final a aquesta pràctica. Promotors, artistes i associacions de consumidors s’han sumat a la petició. Joaquín Sabina també és una de les veus cantants d’aquesta revolució com a damnificat per la plataforma Viagogo. Aquesta va vendre entrades per un concert de Sabina que encara no s’havia anunciat oficialment, i el preu era sis vegades més car de l’habitual.

A nivell internacional també hi ha altres artistes que fa temps que es queixen sobre la revenda d’entrades als seus concerts. Tal com recull un article del diari anglès The Guardian, fa mig any es va crear a Anglaterra la FanFair Alliance, una associació que uneix artistes i fans que s’encarrega de vetllar pels interessos de les dues parts. Mumford & Sons, PJ Harvey, Nick Cave, Artic Monkeys, o One Direction, ja en formen part. 

Primeres reaccions polítiques

En mig de tanta queixa i demanda de canvis, els polítics estan començant a prestar atenció al tema de la revenda d’entrades. El Ministre d’Educació, Cultura i Esport, Íñigo Méndez de Vigo, es va espolsar les puces dient que es tractava d’un tema que no era de competència estatal. Aquesta activitat s’ha de regular des de cada Comunitat Autònoma, però sembla ser que no hi ha cap Ministeri que assumeixi aquest problema: ‘Estem mirant amb altres ministeris, per via dels consumidors, que podem fer, però des de Cultura tampoc hi podem fer gran cosa’ va declarar Méndez de Vigo en una roda de premsa després del Consell de Ministres.

Per la seva banda Ciutadans ha fet una proposició de llei en la que demana al Govern espanyol regular la revenda d’entrades. La formació taronja demana modificar el Reial Decret pel qual s’aprova el Reglament General de Policia d’Espectacles Públics i Activitats Recreatives. Afirmen que aquest decret està antiquat ja que quan es va redactar no contemplava el desenvolupament d’aquesta activitat via Internet (per on es compren la gran majoria d’entrades de revenda).

Les Comunitats Autònomes són les que tenen les competències principals en aquesta matèria, però les associacions estan en peu de guerra. L’Ajuntament de Madrid, per exemple, va dir que obriria un expedient pel cas Springsteen a l’estadi Bernabéu, però encara no ha fet res. En aquell cas, les entrades a pàgines com Ticketmaster es van esgotar en menys de dues hores, i la pròpia web redirigia l’usuari cap a pàgines de revenda on els preus es triplicaven. 

Que hi diu la llei?

Segons el Reglament General de Policia d’Espectacles Públics i Activitats Recreatives, està prohibida la revenda al carrer o ambulant de localitats. Aquesta normativa es va aprovar l’any 1982. Ara, amb l’auge d’Internet, empreses com Ticketbis, Viagogo o Seatwave, han aprofitat per crear el seus negocis ja que la llei no diu res sobre la revenda online. Aquestes pàgines webs aprofiten un buit legal.

El posicionament d'aquestes plataformes és que no es tracta d’un buit legal perquè en el Dret Espanyol allò que no està regulat es considera legal. Però les associacions, els consumidors i els artistes volen cessar aquesta activitat per sempre. Les empreses de revenda es defensen dient que elles actuen com a intermediàries i que simplement es queden un tant per cent. Afirmen que la seva funció és assegurar-se que la venda transcorre sense problemes i les dues parts obtenen el seu benefici.

El problema i la queixa apareixen quan els preus de les entrades són desorbitats. Tot i que la llei permeti la revenda en alguns locals autoritzats, diu que el preu no es pot inflar més d’un 20% sobre l’original. Les empreses online deixen que el venedor fixi el preu que més li convé. Una pràctica habitual és la de gent que compra entrades per un concert al qual no té cap interès d’anar, per després poder-les vendre a fans que pagarien qualsevol preu per veure els seus ídols. 

Quines associacions es revelen?  

La SGAE (Societat General d’Autors i Editors) i l’APM (Associació de Promotors Musicals) són dues entitats relacionades amb el món de la música, i per tant tenen una ferma opinió davant d’aquesta activitat. El president de l’APM, Albert Salmerón, afirma en declaracions a El Nacional que des de fa uns mesos s’estan implicant de ple en trobar una solució pel problema de la revenda d’entrades "El cas d’Alejandro Sanz i Joaquín Sabina han estat els desencadenants". "Ells han portat el tema damunt la taula i l’han fet visible en l’àmbit polític i als mitjans. Ja estem fent passes endavant i el govern mostra predisposició. Estem davant d’un tema transversal que no entén ni de dretes ni d’esquerres" assegura Salmerón.

Des de l’APM es creu que la millor solució seria obligar que les entrades als esdeveniments fossin nominals. "Localitats nominals, això seria l’ideal. Ara bé, és una solució que comporta una gestió molt complicada. Aplicar el control persona a persona en concerts de gran escala és molt difícil" afirma Salmerón. L’Associació diu que ara mateix és primordial renovar la llei de 1982 i establir sancions que prohibeixin la revenda especulativa. "No és possible eliminar-la del tot, però una llei adequada als temps actuals farà disminuir aquesta activitat notablement" afegeix el president de l’APM.

Pel que fa a l’SGAE, el posicionament és molt similar, fet que denota unió entre el sector. Segons declaracions en aquest mitjà, l’associació se suma i està al costat dels seus socis i de tots els professionals de la indústria que formen part de la cadena de valor i de la promoció de la música en directe. La SGAE se sent afectada i perjudicada, i demana la regulació de la revenda d’entrades amb la finalitat que es regularitzi la situació actual que perjudica a tots els agents del sector. La Societat d’Autors i Editors considera que cal una col·laboració conjunta entre promotors, mànagers i administració. 

Com s’ho fan a l’estranger?

Hi ha molts països que ja fa anys que regulen la revenda d’entrades. A França, la llei del 12 de març de 2012, va instaurar sancions contra aquesta pràctica. No està permesa la revenda d’entrades a fi de treure’n benefici personal, però sí en el cas que la persona no pugui assistir a l’acte, si és així s’ha de justificar. Tot i això la revenda serà il·legal si l’organització de l’esdeveniment no ho permet. A França les multes per realitzar aquesta pràctica il·legalment oscil·len entre els 15.000 i 30.000 euros.

A Itàlia també està controlat, i tot a partir d’un escàndol que va protagonitzar Roberto de Luca, responsable de Live Nation Italia, a la televisió. De Luca va admentre que la seva empresa desviava entrades al mercat secundari, la promotora col·locava les entrades a canvi de quedar-se amb un 90% del recàrrec que es demanava. Això havia passat amb el Concert de Milà de Coldplay, les localitats es van esgotar en pocs minuts i es venien entrades que originalment valien 50 euros, per 1.050. Davant d’aquesta situació, el ministre de Cultura italià, va presentar a la Cambra de Diputats una esmena a la llei de pressupostos per regular el mercat secundari de revenda.

I si anem més cap al nord, al Regne Unit, tot just ara comencen les mobilitzacions que ja s’estan traduint en accions del govern. En el cas de la FanFair Alliance, compta amb el suport de la Cambra de Lords britànica. S’han proposat frenar portals com Viagogo, Stub Hub o Seatwave. El desencadenant ha sigut l’arribada del popular musical sobre la història del hip-hop Hamilton, el preu de les entrades s’ha disparat fins a les 3.000 lliures. El Parlament britànic pretén instaurar multes econòmiques i de presó pels especuladors que utilitzen softwares per acumular entrades, i permetrà als promotors musicals demandar les revendes il·legals si així ho consideren.

És evident que el govern espanyol està disposat a dialogar i actuar, i per ara sembla que el més probable és la creació d’entrades nominals (com ja s’ha fet amb el concert d’U2 que tindrà lloc el dia 18 de juliol al Palau Sant Jordi). Tot i això encara no se sap qui es farà càrrec de trobar la solució definitiva al problema. El tema de la revenda d’entrades sembla una patata calenta que es van passant i ningú vol agafar. És urgent treure la pols d'aquesta normativa que data del 1982.