"Estem en un moment crític", ha comentat Isona Passola, presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català, en la presentació de la Festa d'Estiu del Cinema Català que se celebra aquesta nit, al Palauet Albéniz de Montjuïc i que serà retransmesa, a partir de les 22h, per La Xarxa. Una dada mostra de forma evident la caiguda: la recaptació del cinema català a l'Estat espanyol ha caigut en picat: de 63 milions el 2016 a 37 milions el 2017, i en el primer semestre de 2018 tan sols 7 milions de recaptació. I el que és més greu: bona part dels ingressos procedeixen d'unes poques pel·lícules que tenen un gran impacte. "Molt poques pel·lícules esdevenen pel·lícules de masses", ha explicat Passola, tot posant com a exemple Tadeo Jones, que va recaptar 18 dels 37 milions recaptats el 2017. A més a més, el nombre de produccions catalanes també tendeix a baixar. “En qualsevol cas estem molt baixos”, ha conclòs Passola, "hem rebut clatellades molt fortes".

Per ser un país normal necessitem una televisió o vàries que produeixin ficció

L'impacte de TV3

Passola ha recordat que TV3 va néixer com a motor del cinema català i afirma que "en realitat n'ha actuat com a motor”. Però apunta que la caiguda de TV3 ha estat letal per al cinema català”. Fins i tot ha anunciat que la Gala dels Gaudí podria veure's molt afectada pels problemes pressupostaris, ja que TV3 la retransmetia i confinanciava pot reduir-ne el supor. La presidenta de l'Acadèmia ha volgut deixar clar que per ser un país normal “necessitem una televisió o vàries que produeixin ficció”. La reducció del pressupost de la Generalitat també ha suposat una reducció del Cicle Gaudí, que portava el cinema a poblacions de Catalunya que no disposen de cinema. Passola ha afirmat que "se senten molt dolguts" amb la Conselleria de Cultura, perquè no han prioritzat prou el cinema. En canvi, ha manifestat el seu agraïment a La Xarxa, que en la mesura del possible ha intentat ajudar a l'audiovisual català en els moments més durs per a aquest.

Cap a un cinema de segona

Passola ha explicat que davant la caiguda d'aportacions de la televisió i de la taxa audiovisual, s’han hagut de fer produccions molt més petites, i s’ha hagut de treballar "en condicions duríssimes”. “És lamentable”, ha apuntat, tot afegint: "“La disminució pressupostària és tan gran que ens tornen a amorrar a projectes petits que no poden competir amb les produccions europees". I adverteix que hi ha el risc que el talent català traslladi la producció a fora, davant la manca de possibilitats al país. I si la situació en general és greu, encara ho és més la del cinema en català, que no aconsegueix superar el 5% de la recaptació de les pel·lícules produïdes en català.

El pressupost de cultura d'aquest país és de vergonya

La taxa audiovisual

Passola apunta que es reunirà amb Laura Borràs, la conselleria de Cultura, per intentar reimplantar la taxa audiovisual, que havia de gravar les plataformes audiovisuals amb l'objectiu de facilitar la producció de cinema català i que va ser bloquejada pel govern del PP. “Seria una vergonya que no fos possible”, ha apuntat, tot aclarint que "a tot el món civilitzat hi ha taxes, d'una forma o altra, que subvencionen el cinema propi". Ha afegit que s'estan explorant d'altres vies de finançament, "mentre no es resolgui el contenciós que hi ha amb l'Estat espanyol per la prohibició de la taxa". També creu que "S'ha de resoldre la situació de TV3", però apunta que "cal canviar de model, perquè els models de consum audiovisual estan canviant". Tot i que els productors, avui en dia, poden treballar mitjançant les plataformes i treballar en coproduccions, Passola afirma que això no en serà la solució. El problema bàsic, per a Passola, és "la vergonya de pressupost de Cultura que té el Govern català, que està molt per sota del de la resta de països europeus". "La cultura ha de considerar-se un dels eixos prioritaris d'aquest país".

L’última cosa que cal normalitzar de la cultura catalana és l’audiovisual

A la cua

Passola ha destacat que en uns moments en què la cultura audiovisual viu els seus millors moments, la cultura catalana no aconsegueix un lloc digne en aquest àmbit: “L’última cosa que cal normalitzar de la cultura catalana és l’audiovisual”. I ha volgut deixar clar que el problema no és exclusiu de Catalunya, i que les institucions de països com Dinamarca o Àustria prenen mesures per defensar el cinema, ja que el consum audiovisual condiciona la forma de vida de la gent.

Gala discreta

Passola ha informat que la Festa d'Estiu d'aquest vespre serà una gala molt menys ambiciosa que la dels Gaudí, i ha afirmat que aquesta festa no fomenta la competència, sinó els intercanvis i la solidaritat al món del cinema: "aquesta és una festa on la gent del sector s'abraça", explica... La gala, amb to de cabaret, serà dirigida per Maria Molins. S'hi espera una presència massiva de directors (d'Albert Serra a Carles Bosch), actors (de Sergi López a Vicky Peña) i altra gent vinculada amb el cinema, com els productors Raimon Maslllorens o Xavier Atance. La gala està produïda per La Xarxa de les televisions locals i serà retransmesa per aquesta.

Les estrelles de la nit

Isona Passola ha notificat que aquesta nit rebrà el guardó Pepón Corominas, el D’A Barcelona Festival, “un festival que dona valor a l’autoria”. Aquesta nit també seran nomenats Membres d'Honor de l'Acadèmia del Cinema Català sis destacats personatges vinculats al món audiovisual català: el gironí Pep Cruz, un actor extremadament popular que ha fet molta televisió; l'exhibidor Pere Aumedes, que ha fet arribar el cinema al territori tant a través de les seves sales com d'exhibicions ambulants; Lluís Maria Güell, director de films com Arnau i Les veus de Pamano; la veterana actriu Mònica Randall, que ja havia actuat a La escopeta nacional; l'animadora Pepita Pardell, que ja havia participat en Garbancito de la Mancha; i la muntadora Margarita Bernet, a qui es vol fer un homenatge com a representant d'un sector, els muntadors, que és molt poc visible però que té un paper vital a l'hora de reorganitzar un guió.