“La recuperació general de l’economia impulsarà aquest any el creixement de les empreses de comunicació, que tenen previst tornar a crear ocupació”, diu una de les conclusions d’Outlook Blanquerna, un estudi que vol presentar cada any les perspectives del sector de la comunicació a Catalunya. Una altra conclusió: el clima polític no condicionarà tant el futur de les empreses de la comunicació.

Outlook s’ha fet sobre les respostes de 440 professionals del sector dels mèdia (publicitat, màrqueting, periodisme, comunicació corporativa, televisió i audiovisual) formats a la Facultat de Comunicació Blanquerna i que treballen a Catalunya. L’informe està dirigit per l’Institut de Recerca de la facultat.

En general, els professionals entrevistats consideren l’evolució de l’economia el vector determinant del creixement del sector. L’informe assenyala que entre les seves preocupacions pesi encara molt poc la definició d’un nou model de negoci, malgrat les dificultats generades per la desintermediació digital i l’aparició de nous operadors amb tecnologia, processos de treball i lògiques comercials noves.

reptes

Feina

Adaptar-se als usuaris

El futur de les empreses de comunicació passa, segons els enquestats, per adaptar-se a les exigències del usuaris en l’entorn digital, l’ajust dels costos i l’adaptació als canvis tecnològics, molt especialment la transformació digital. En aquest àmbit, l’aplicació del Big Data i l’Internet de les Coses marcaran l’estratègia dels pròxims anys.

L’experiència prèvia i la formació en habilitats digitals són les dues qualitats més valorades a l’hora de seleccionar els nous professionals, tot i que, en algunes especialitats, es demana també una predisposició a cobrar menys.

Les empreses de publicitat són les que més estan notant la recuperació econòmica, les periodístiques estan centrades en l’adaptació als usuaris mentre que en l’audiovisual és molt forta la preocupació per la inestabilitat política com a conseqüència del pes que té el sector públic (sobretot la Corporació Catalana de Mitjans de Comunicació) en la seva activitat.

 

Inici modest

Els informes sobre el clima o la temperatura d’algun sector són sempre agraïts. Fora de la cotilla dels mètodes quantitatius als que obliguen enquestes i sondejos, la recerca qualitativa deixa pintar un panorama de tendències i esperances més obert.

L’inconvenient és la seva manca de detall. Un estudi qualitatiu pot emmascarar la situació d’alguna indústria en el context general del sector. En la seva configuració actual, el sector dels mèdia és cíclic: segueix el vaivé del PIB, precedit per la inversió publicitària i acabant en la producció audiovisual. Els diaris impresos, però, ja no segueixen el cicle de l’economia. És una indústria en agonia. Un altre cas és l’ocupació: el sentiment qualitatiu és que creixerà però el detall és que ho farà sobre bases més migrades (i per tant serà menor en xifres absolutes), i sobre salaris més baixos.

Albert Sáez, director de l’estudi, l’ha situat en aquestes coordenades en la seva presentació, aquest dimarts. Es tracta de “l’inici modest” d’un “termòmetre anual de com el sector es veu a ell mateix”, i espera que “ajudi a les empreses a prendre decisions” perquè el sector “també ha de pensar com contribueix a l’economia”.

Outlook Blanquerna és una eina de la que el país no en disposava. Servirà per a disposar d’un material que els estudis qualitatius no mostren, com allò que els esportistes en diuen “les sensacions” o, com ha dit Sáez, “l’existència d’un teixit industrial del que en veiem els seus productes però no les empreses que hi ha al darrere”.