L'escriptor indonesi Eka Kurniawan (Java, 1975) es passejava, aquest dimarts, en plena vaga general, pel centre de Barcelona amb una samarreta amb el rostre de George Orwell. Volia veure bé què estava succeint a Catalunya. Malgrat venir de lluny, coneix bé la realitat catalana i espanyola. Quan era a la universitat simpatitzava amb un grup anarquista, i en aquell temps es va informar molt sobre la guerra civil i la revolució a Espanya. Fa ben poc va ser a Barcelona per Sant Jordi, perquè volia disfrutar de la festa del llibre i la rosa. Els seus drets d'autor, a nivell mundial, són gestionats per una agència catalana, Pontas.  A més a més, és molt aficionat al futbol, i és culé convençut. Es proclama ferm defensor de l'autodeterminació dels pobles. Ha estat a Barcelona per presentar el seu llibre La bellesa és una ferida (Més Llibres en català, Lumen en castellà), la primera traducció al català de la seva obraque abans ja havia estat publicada en 35 llengües.

La màgia d'Indonèsia

Eka Kurniawan fa un tipus de narrativa molt peculiar als ulls dels occidentals: recrea la història d'Indonèsia a partir d'un personatge molt especial, una prostituta que ressucita 20 anys després de la mort. Però Kurniawan explica que aquestes històries de fantasmes no són gens extraordinàries al seu país: molta gent creu en elles i apareixen contínuament a les històries orals i a les sèries televisives. Alguns teòrics han equiparat l'obra de Kurniawan al realisme màgic llatinoamericà. Kurniawan coneix bé els autors d'aquest corrent, però apunta que no va voler fer una cosa com ells, sinó un experiment literari traslladant històries populars, de les que s'expliquen als carrers i als mercats, al camp literari.

Eka Kurniawan Paula Pedemonte   Pontas Agency

Una història duríssima

Indonèsia va tenir una història especialment dura. La colonització holandesa va ser molt contundent. Més tard els japonesos van treure els holandesos, però la seva dominació va ser terrible. De fet, la protagonista del llibre és una dona que va ser obligada a fer de "confort girl" per a les forces d'ocupació japoneses i que després es veu obligada a continuar exercint la prostitució. La independència també va ser molt complicada, perquè va dur a un conflicte sagnant entre les diverses forces en joc. El 1965 el govern indonesi va desarticular el moviment comunista amb unes matances brutals, en les que va morir entre mig milió i un milió de militants comunistes . La part central de La bellesa és una ferida se centra justament en aquest episodi històric (Kurniawan assegura que els seus estudis de marxisme a la Facultat de Filosofia a Jakarta el van ajudar molt a l'hora d'escriure l'obra). Poc després de la matança, Suharto va instaurar la seva dictadura al país, i l'autoritarisme es va reforçar. El llibre es tanca als anys noranta. Per fer aquesta obra, Kurniawan ha fet una llarga feina de documentació, amb lectura de llibres acadèmics, però també amb entrevistes i amb lectura d'obres literàries d'altres autors, entre els que cita, evidentment, a Pramoedya Ananta Toer, l'autor del Cuarteto de Buru, el gran mite de les lletres indonèsies.

Un univers particular

Kurniawan aconsegueix recrear un univers molt particular, que ell situa en una ciutat imaginària. Però no ha intentat explotar-lo més i no l'explota en les següents novel·les de tipus molt diferent. La bellesa és una ferida és una obra molt àgil de llegir, però amb molts nivells de lectura. Conté algunes reflexions excel·lents. Kurniawan assegura que la seva formació com a filòsof li va servir per aprendre que qualsevol episodi històric hi ha diferents punts de vista i per construir la seva novel·la a partir d'això. Però La bellesa és una ferida no és una novel·la difícil de llegir, sinó que està marcada per un estil molt àgil, per una trama sorprenent i per un fort sentit de l'humor. Ell assegura que el seu humor també és fruit de la cultura popular indonèsia, en què es barreja l'humor amb les situacions més difícils, tot oferint situacions molt grotesques. Kurniawan creu que aquest recurs a l'humor extrem serveix per a explicar les situacions de violència brutal, tan freqüents a la història d'Indonèsia.

Aposta arriscada

Més Llibres ha fet una aposta arriscada en triar una obra de gairebé 600 pàgines d'un autor d'un univers tan llunyà. Malgrat tot, Kurniawan és un escriptor que ha assolit molt d'èxit internacional amb La bellesa és una ferida, un assoliment ben difícil per a un escriptor que escriu en indonesi (un país que té un mercat editorial ben petit). A partir de que va ser descobert per una editorial americana, ha anat acumulant traduccions. I molts editors estrangers que van traduir aquesta obra, ja han posat en marxa la traducció de les novel·les posteriors de Kurniawan. L'autor, gràcies a això, ha aconseguit deixar de treballar com a guionista de sèries televisives a Indonèsia, s'ha pogut comprar un apartament a Jakarta i s'ha consagrat a escriure. Tot un èxit que, confessa, no esperava.