La publicació de l’Estudi General de Mitjans (EGM) és el dia en què, d’una manera o altra els mèdia, especialment els diaris impresos, diuen tots que han guanyat audiència. Un miracle.

Aquest dimecres ja no és així, almenys per a alguns. La Vanguardia, primer que cap. Torna a perdre lectors, com tots els seus col·legues, però els 32.000 de menys respecte a l’anterior estudi la fan caure de la tercera a la quarta posició del rànquing de diaris generalistes, d’on havia sortit el març del 2011. El tercer diari és ara La Voz de Galicia. No per gaire: registra 556.000 lectors, set mil més que el diari català.

També són catalans els únics dos diaris que salven la cara en aquest EGM. Un és El Periódico, que s’enfila a 485.000 lectors, un 3% més que al mateix període de l'any anterior. L'altre és Diari de Girona, que arriba als 31.100 lectors i millora un 11% les xifres de fa un any.

Els últims EGM certifiquen la davallada del consum de premsa impresa, el creixement de l’audiència de ràdio i l’ascens imparable de l’ús d’internet. També confirmen la fi de la clàssica alternança entre La Vanguardia i El Periódico a Catalunya, en benefici del diari dels Godó, que fa anys és el més venut i més llegit.

El diari generalista líder a Espanya és El País, que comptabilitza 1.101.000 lectors (-15% respecte a l’any passat). Això és un 64% més que El Mundo, segon, amb 672.000 (-17%). L’ABC en suma 409.000 (-15%) i La Razón 230.000 (-8%). Entre els gratuïts, 20 Minutos cau a 750.000 lectors (-8%). Entre els esportius, Marca compta 1.973.000 lectors (-12%), As 1.056.000 (-10%), Mundo Deportivo, 421.000 (-14%) i Sport 398.000 (-14% ). Expansión lidera la premsa econòmica: 124.000 lectors.

La crisi als diaris impresos només fa que agreujar-se. Al 1997, quatre de cada deu persones (el 37,7%) deia que llegia un diari. Aquesta xifra ha caigut aquest any al 24,8%. En el mateix període, el percentatge de persones que usen internet ha passat del 0,9% al 74,4%.

Vist d’una altra manera, entre 2007 i 2016, els tres principals grups espanyols de la categoria premsa impresa (Vocento, Unidad Editorial i Prisa) han passat de facturar 753,82 milions d’euros a 427,81 milions, segons els seus comptes de resultats.

La ràdio, cap amunt

De fet, els diaris impresos procuren no parlar dels seus resultats en aquest últim EGM. Els que són propietaris d’emissores de ràdio fan sonar la trompeta molt fort amb els bons resultats d’aquest mèdia, que augmenta el nombre d’oients. A Catalunya un 4,5%.

La Vanguardia treu la cara explicant que RAC1, amb 814.000 oients diaris, és la primera ràdio catalana que supera els 800.000 a l'EGM d'estiu. És la millor temporada de la seva història amb 823.000 oients de mitjana. RAC1 és líder 20 de les 24 hores de tots els dies de la setmana. El programa més escoltat del país és el matinal El món a RAC1, amb Jordi Basté. Té 614.000 oients i l'hora de ràdio amb més audiència: de 8 a 9 del matí, amb 337.000 oients.

El competidor més directe de RAC1 és Catalunya Ràdio, que augmenta en un 10% el nombre d’oients, fins a 575.000, és a dir 55.000 més que al mateix EGM de fa un any. El matinal El matí de Catalunya Ràdio, de Mònica Terribas, arriba cada dia a 472.000 oients, un 12% més que al mateix període de l'any passat.

El País fa el mateix amb la Ser. La cadena de Prisa és líder a Espanya, amb 4.206.000 oients de dilluns a divendres. Al darrera venen la COPE (2.824.000) i Onda Cero (1.851.000). Hoy por hoy, de la SER, amb Pepa Bueno i Gemma Nierga, és el programa més escoltat i suma 2.850.000 oients diaris, per davant d'Herrera en la COPE, amb dos milions i Más de uno, d’Onda Cero, un milió d’oients.

L’audiència és el nombre de persones que llegeixen un diari (l’hagin comprat o no), o que escolten o miren un programa de ràdio o televisió. A Espanya s’encarrega de mesurar-ho l'Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC), que elabora l’EGM, l’estudi de referència en el consum de mitjans. L’AIMC la componen empreses de la publicitat i mitjans de comunicació.